Iemand ervaring met Elco's los solderen van een moederbord?

Status
Niet open voor verdere reacties.

crash

Verenigingslid
Lid geworden
16 aug 2001
Ik heb hier nog een moederbordje liggen, waarvan ik eerst niet wist waarom ie steeds uitviel/opnieuw opstart.
Zie deze oude topic:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=123592

Nu kwam ik met surfen tegen dat veel Abit moederborden ,toen de tijd, een probleem met lekkende Elco's hadden.
Het moederbordje had ik hier nog in de kast staan en wat blijkt die Elco's staan bol en lekken.
Zie hier voor voorbeelden van bol staande en lekkende Elco's:
http://www.careyholzman.com/caps/gallery.htm

Nu heb ik op diverse site's gelezen, dat je ze kunt vervangen voor dezelfde Elco's.
Het moederbord kan toch niet stukker gaan dan ie al is.:p
Nu ben ik gaan proberen ze eraf te krijgen, maar ik denk dat m'n soldeerbout te licht is.(11 Watt)
Nu weet ik dat je beter niet met een zwaardere soldeerbout op printplaten(wat een moederbord ook is) moet gaan solderen.
Ik heb een soldeerpomp om de tin weg te kunnen zuigen.

Iemand een tip, hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Voor de mensen die het willen weten, hier nog info over condensatoren:
http://www.12vhifi.nl/condensator2.html

Laatst bewerkt:
Geplaatst door crash

Nu weet ik dat je beter niet met een zwaardere soldeerbout op printplaten(wat een moederbord ook is) moet gaan solderen.

crash
Volgens mij is het toevoeren van voldoende warmte de enige mogelijkheid om tin te laten smelten dus ik zou toch een zwaardere soldeerbout proberen.
Hoeveel vermogen die moet hebben kan ik zo niet aangeven daar wij altijd gebruik maakten van Weller soldeerbouten met verwisselbare punten.
Let er wel op dat de soldeerboutpunt niet scherp en puntig is maar wat breder en stomper.
Doe wat vers tinsoldeer (met harskern) op de los te solderen aansluiting en als het tin goed gesmolten is de tinafzuiger LOODRECHT op de plek plaatsen. Dit om te voorkomen dat het zuigermondje "valse" lucht aan de onderkant aanzuigt.
Let er ook op dat de onderkant van het zuigermondje redelijk vlak is, zonodig wat afvijlen.
Mocht je per ongeluk toch een printbaantje beschadigen dan kan dit mogelijk nog hersteld worden door de verbinding met een dun stukje montagedraad te herstellen.
Je kan het in ieder geval proberen want zoals je al zei: het bord kan toch niet stukker dan het reeds is.

Succes, Peter

Bedankt voor je helder uitleg.:)
Ik kan wel de soldeerstift verwisselen, maar op m'n zwaardere soldeerbout(25Watt) heb ik maar 1 soldeerstift.
Heb er geen andere voor.
Die ik daar op heb is zeg maar een kop, net zo als een platte schroevendraaier.

M'n collega gaf al als tip om met die brede kop, alleen de puntjes van de Elco's te verwarmen.
Zo heb ik minder kans dat de "printplaat" te heet wordt.

Ik ga vanavond maar eens experimenteren.:)

Je moet niet te bang zijn dat de printplaat te heet wordt, zodra je ziet dat het tin goed smelt direct de tinafzuiger er bovenop plaatsen en zuigen.
Nogmaals succes
Peter

P.S. Als het tin verwijderd is en de condensator zit nog vast, dan met een pincet de draden voorzichtig los wrikken.

Laatst bewerkt:
De condesatoren zijn eraf.:)
Nu de gaatjes leeg zien te maken, want een paar zitten nog dicht.

Nu nog de juiste condensatoren zien te kopen.
Schijnt nogal een moelijke soort te zijn.:(

Dit staat erop de condensatoren, die ik van het moederbord af heb gehaald:

Jackcon
1500uF 6.3V
-40 +105 ºC

Doorsnee is 8,3mm
Hoogte is 16,7mm
(Radiaal)

Laatst bewerkt:
De link is wel goed alleen [/url] staat verkeerd.
Dit kun je voortaan oplossen, door zelf het er voor en er achter te zetten en het vinkje weghalen bij "Pas automatisch de URLs aan".:)

Ik was al bij Roto uitgekomen, maar die condensatoren zijn aardig groot in vergelijking wat er op het moederbord zit.
Ik ben dus verder gaan zoeken en heb uiteindelijk vanmorgen Abit Nederland opgebeld.
Dit is een computer bedrijf in Venlo, die ook het kantoor van Abit Nederland (en Europa?) is.

Er werd me verteld om een RMA mailtje te sturen, waarop ik dan weer antwoord zou krijgen met een paar vragen erin.
De condensatoren worden dan kostloos opgestuurd.:)
Mailtje is inmiddels binnen en nu maar afwachten wat de kosten voor de condensatoren zelf zijn.

De condensatoren keurig in een envelop binnen gekregen.
Deze werden als service volledig gratis geleverd.:)

Helaas zaten er te grote condesatoren in van 1 type.
Nog een mailtje gestuurd of ik de pootjes kon verlengen.(deze zijn al op maat)
Kreeg geen antwoord, maar een dag later lag en weer een envelop van Abit in de bus, met de juiste condensatoren.
Dat noem ik nog eens top service.:thumb:

Nu maar hopen dat het moederbord weer goed gaat werken.
Morgen maar gaan solderen.:p

Dat is zeker een goede service.
Misschien ten overvloede, maar let er wel op dat je ze niet
verkeerdom insoldeert.
Succes, Peter

Nee , de plus en min hou ik goed in de gaten.:)

Zo de condensatoren op het moederbord gesoldeerd.
De boel in een PC-kast gebouwd en de PC staat de hele nacht al aan.

Voorzichtig lijkt het erop, dat dit moederbordje het weer volledig doet.:)
Nu nog kijken hoe ik dit het beste kan testen.

Potver

Gisteren mijn Pc opengeschroefd om een ratelende ventilator te vervangen en toen viel hetmij op dat er ook diverse condensatoren lekken en bol stonden.
Potjandrie. Is pas 2 jaar uit.
Ik ga Alternate eens bellen of er garantie zit op epox moederborden. :rolleyes:

Re: Potver

Geplaatst door wajang
Ik ga Alternate eens bellen of er garantie zit op epox moederborden. :rolleyes:
Als Alternate moeilijk doet, kijk eens of er een importeur van Epox in Nederland is.
Vaak kom je daar verder mee.

Het verhaal van lekkende en bol staande condensatoren is vrij bekend.
Met name op moederborden van rond 2000-2002.

Ik heb gelijk met Epox zitten mailen en kan het bord opsturen of langsbrengen in Waddinxveen.
Kost hierna nog € 20,- voor verpakking en verzending.
Denk dat ik het maar doe, voor € 20,- heb ik geen nieuw moederbord en eerdaags komt ie toch te overlijden.
Goeie tip en service van Epox. :thumb:

Konden ze geen condensatoren opsturen, zodat je zelf ze verwisseld?
Of heb je hier geen goede ervaring mee?
(het solderen bedoel ik)

Ik kan het wel zelf, ben tenslotte elektricien, maar de ogen worden wat minder.
Laten ze het daar maar lekker zelf doen.

Ik moet zeggen hier draait het moederbord nog steeds, zoals ie het hoort te doen.
De hele nacht aangestaan, zonder uitvallen/foutmeldingen.
En vandaag verschillende stresstesten erop los gelaten.
Hotcpu Tester Pro(3 uur lang), PCmark 2002, Dr. Hardware en diverse benchmarks continu laten draaien.(herhalen)
Dit allemaal zonder een probleem.:)

Ik denk dat ik nu wel kan zeggen, dat dit moederbordje gerepareerd is.:thumb:

Bedankt voor de reactie's.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan