OpenOffice (Writer)- overstappen van WORD +hoe opmaakprofiel zoals WORD?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henry80

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2007
Ben bezig een nieuwe computer op rails te krijgen.
Heb geen Microsoft office op. Omdat het een smak geld kost, ben ik aan het overwegen om OpenOffice (hierna: afgekort tot OO) in te zetten voor tekstbestanden.
Alleen paar problemen die ik tegenkom:
-algemene vraag:
ik heb honderden, zoniet duizenden aan Word-documenten (ivm een langdurige project). Ik heb regelmatig verhalen gelezen dat opmaak Word-docs in OO niet volledig worden overgenomen. Ga ik met zoveel documenten een 'horrorscenario' tegemoet?

-specifieke vraag (na wat stoeien met Writer van OO):
Opmaakprofielen in Word.
Als je een documenten in Word opent en al erin geschreven hebt, kun je met Aa-symbool rechts in beeld de lijst aan gebruikte opmaak van tekst vinden, zie shot:

2cni5mv.png

Die zelfde functie kan ik niet vinden in OO.
Er is wel een knop/functie Stijlen en opmaak, maar in tegenstelling tot die van Word wordt er geen directe voorbeeld gebruikte opmaak getoond
(bv in voorbeeld met Word zie je Arial , 14, rood meteen in rood en grotere letters)
Zie shot van OO:

2r2yja1.png

Beetje laat, maar toch....

Het klopt. wat je hebt waargenomen (uiteraard)
Wat je in Word ziet is namelijk inderdaad de directe opmaak. Dit zijn vlgens mij niet de opmaakprofielen die in Word staat.

OOo is gebaseerd op het gebruik van Opmaakprofielen om een consistent en doorlopemd gebruik van dezelfde stijlen mogelijk te maken wardoor de opmaak van je documenten gelijk is.

In plaats van te denken aan het uiterlijk van de tekst denk je dan in doel van de tekst.

Bijv: Dit is een Titel dus opmaakprofiel Titel. En niet, zoals in WORD, dit is een Titel dus vet
Je kunt dus diverse opmaakprofielen maken die, soms weinig van elkaar verschillen, en je hele document beslaan.

Het niet juist overkomen van opmaak heeft heel vaak te maken met de toegepaste directe opmaak (zoals in WOORD vaak gebeurd). Inmiddels zijn we al een aardig eindje gevorderd en gaat het allemaal iets beter. OOk afhankelijk van de versie van Word die je gebruikt(e)

Je kunt de opmaakprofielen bekijken door met rechts te klikken op de items in de list van Stijlen en opmaak en dan te kiezen voor Wijzigen. Dan kun je ale instellingen van het opmaakprofiel bekijken

Laatst bewerkt:
Vanwege urgentie heb ik maar word 2007 aangeschaft (via Microsoft office 2007).
Ik verwacht dat in de toekomst OpenO op dit vlak zal aansluiten op manier waarop ik tekstverwerking gebruik.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan