XP cd

Status
Niet open voor verdere reacties.

LuckyStrike

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2008
Hey allemaal

Ik heb hier thuis een computer staan waar XP op staat alleen staat hij vol met troep en werkt hij niet meer zoals het hoort. Er is mij geadviseerd om windows XP er opnieuw op te zetten. De cd die ik zelf heb ligt nog in mijn oude huisje (ben net verhuisd) en kan er niet zo snel bij komen. Daarom komt er vanavond een vriend van me langs met zijn xp-cd.

Ik wil wel graag mijn foto's e.d. bewaren en die heb ik daarom ook op een dvdtje gebrand maar hoe moet ik dat doen met drivers e.d.?
Ikzelf heb er helemaal geen verstand van en die vriend van me ook niet echt...

Wat zijn nou belangrijke dingen die ik toch even op dvd moet branden en waar kan ik het vinden op de computer?

Misschien is het ook wel helemaal niet nodig? Ik weet het niet vandaar dat ik het even navraag :D

Alvast bedankt voor de reacties

Greetzzz

Wat je zelf belangrijk vind moet je inderdaad branden en verder zoals je zegt moet je alle drivers hebben maar die kan je niet vanaf je PC halen. Die zal je moeten downloaden op internet.
Download eerst PCWIZARD2008 eens en kijk wat er aan hardware in je PC zit. Je zal bijvoorbeeld de drivers van je moederbord (chipset) en geluid ( als deze onboard zit dan staan die ook op je moederbord CD) en je Videokaart. Netwerkkaart wordt meestal wel herkend door XP.
Heb je misschien een merk PC ( Dell,HP, ACER en ga zo maar door) dan kan je het hele pakket vaak van de site van de fabrikant afhalen.

Zorg ervoor dat je iig de driver-cd die je bij je pc hebt gekregen bij de hand hebt. Anders moet je voor ieder onderdeel in je pc het merk en type gaan achterhalen en de drivers van de site van de fabrikant gaan downloaden.

Weet ook zeker dat je vriend geen OEM-versie van WinXP heeft. Die is goedkoper maar kan alleen gebruikt worden op zijn eigen pc, die kan je dus niet 'meenemen'. Staat op de sticker op de cd.

Nog een paar belangrijke zaken:

- Installatiebestanden voor je overige software: Office, muziekprogramma's, fotobewerkingsprogramma, virusscanner, spywareprogramma's etc. In weze voor alle software die je nu op je pc hebt staan
- Instellingen en wachtwoord voor je draadloze verbinding, indien van toepassing
- Screenshots van je persoonlijke instellingen vwb start menu, werkbalken in Word/Excel etc.
- Macro's uit Excel/Word
- Je Favorieten uit je Internet Explorer
- Je adresboek (wab-bestand_
- Je emails
- Je email instellingen (login/ww)
- Je Outlook agenda, taken, emails, etc (pst-bestand)
- Installatiebestanden voor je overige software: Office, muziekprogramma's, fotobewerkingsprogramma, virusscanner, spywareprogramma's etc. In weze voor alle software die je nu op je pc hebt staan

etc etc etc

@ Verhoog, ik vergis me misschien maar ook die OEM CD kan hoor zolang hij maar zijn eigen key gebruikt toch?
Heb het zelf in ieder geval al meerdere malen gedaan. Maar wel eigen key gebruiken.

Weet ook zeker dat je vriend geen OEM-versie van WinXP heeft. Die is goedkoper maar kan alleen gebruikt worden op zijn eigen pc, die kan je dus niet 'meenemen'.
Ik denk dat dat nog wel eens mee zou kunnen vallen.........

@ Verhoog, ik vergis me misschien maar ook die OEM CD kan hoor zolang hij maar zijn eigen key gebruikt toch?
Heb het zelf in ieder geval al meerdere malen gedaan. Maar wel eigen key gebruiken.
Idd. wélke schijf je gebruikt is niet zo interessant, als maar de eigen key wordt ingevoerd en die key staat veelal op de sticker die óp de pc is geplakt.

Pas bij een retail versie wordt de key sticker niet op de machine geplakt, maar bevindt die zich op het doosje.

Ahhh oke! :) Nou dat is dus 1 van de problemen wat ik momenteel heb met mijn computer. Hij kan niet meer downloaden van het internet af. Hij blijft dan op 0% staan en verder gebeurt er niets...

Ik heb alleen niet zo'n cdtje voor de drivers??
Zou het ook niet erg vinden om het handmatig te moeten downloaden.. als ik maar weet wat ik moet downloaden.. herkent windows het niet automatisch dan??

Mn vriend heeft als het goed is een legale windows versie maar ook een kopie van een andere.. neem aan dat dat geen problemen zal veroorzaken :)

Edit :

Het is raar genoeg gelukt om PCWIZARD2008 te downloaden! :D eens ff kijken dan maar

Laatst bewerkt:
de OEM cd's zijn in basis hetzelfde. maar een fabrikant kan wat zaken aangepast hebben zoals beschikbare drivers maar die zou je toch al verzamelen.

Ik heb even dat programmatje doorgelopen... (PC WIZARD 2008)
weet alleen niet zo goed wat ik er nou mee moet doen :$

Laatst bewerkt:
Merk en type van de apparaten noteren: naam + typenumnmer moederbord, naam + type videokaart, naam + type netwerkkaart, geluidskaart, modem. Dat zijn zo'n beetje de belangrijkste. Daarná ga je de drviers zoeken op het internet.
Afhankelijk van de apparaten (zitten er losse kaarten in of zijn het chips op het moederbord) weet je dan waar je moet zoeken.

Stel er zit een losse Nvidia videokaart in, type Geforce 6200, dan ga je naar de site van Nvidia.
Daar ga je naar de tab download (drivers) en in het vervolgscherm kun je je Windows versie invoeren, daarna het nummer van de kaart, selecteren (6200) en even daarna kun je de drivers downloaden.

Laatst bewerkt:
Je kunt de drivers ook opslaan met Double Driver of SmartDriverBackup.

http://download.chip.eu/en/Double-Driver-1.0_138645.html

http://www.sendspace.com/file/2mbuwu

Belangrijke data.

C:\Documents and Settings\(Naam of Administrator)\Mijn Documenten.

Standaard staan de mail (*.dbx),het Address Book (*.wab) en de Favorieten in respectievelijk

C:\Documents and Settings\(Naam of Administrator)\Local Settings\Application Data\Identities\{..............}\Microsoft\Outlook Express

C:\Documents and Settings\(Naam of Administrator)\Application Data\Microsoft\Address Book

C:\Documents and Settings\(Naam of Administrator)\Favorieten

Kopiëer de hele mappen en geen losse bestanden!

Wat je verder aan zinvols kunt doen,is de accounts die je hebt exporteren.
Extra > Accounts > E-mail > Exporteren de bestanden als *.iaf opslaan en later weer importeren.

Greetz

Oke de drivers zijn allemaal opgeslagen en voor de zekerheid op dvd gebrand! :cool:

Bedankt!!

Nu nog ff een vraagje.. als ik de xp er opnieuw opzet wil ik wel graag dat deze weg gaat.. zodat de nieuwe xp er NIET overheen word gezet... tips? :confused:

ah oke ik kom het dus vanzelf tegen!

Bedankt voor jullie tijd en goede antwoorden :thumb::thumb::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan