UDMA, hoe zit dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mavaros

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2003
Hoi,

Ik heb een als slave ingestelde HD. Nu heb ik een vraag over het uitlezen van gegevens.

Als ik AIDA draai, zie ik dat mijn HD ATA-100 is.(Dat hoort ook, zo heb ik hem ooit gekocht.) Wanneer ik AIDA opentrek zie ik twee zaken staan icm HD.

1: Maximale UDMA overdrachtmodus: UDMA 5 ata-100

2: Actieve UDMA overdrachtmodus : UDMA 2 ata-33

Nu lijkt het me zo dat ik onder het kunnen van de HD aan het draaien ben.

Mijn vraag: Zit ik goed met mijn gedachte, zo ja hoe kan ik de goede snelheid behalen, zo nee Wat begrijp ik dan niet?

Je HDD kan het kennelijk hebben, maar kan de ATA-controller op het moederbord het aan?

Hoi,

Hoe bedoel je precies?

Ik weet dat de HD op ATA-100 heeft gedraaid, maar nu valt dat ATA-33 me erg op, maar hoe kan ik dat dan wel goed zetten. Ik neem aan dat dit een foutje is in de instelling van de hardware, maar als dat zo is, waar moet ik dan kijken om het eventueel weer te herstellen.

extra: Ik heb van deze HD een systeemschijf gemaakt.(Deze schijf haal ik soms bij een vriend op, wanneer ik wil klooien/dingen wil uitproberen. De oude was ATA-66 (een oude schijf.) De nieuwe die ik nu gebruik zou of ATA-100 of ATA-133 zijn. Het is welliswaar geen nieuwe schijf, maar dit is een schijf die ik al vaker heb gehad, waar ik dan een linux-distributie op heb neergezet. Na een hoop gepiel weer een FAT-partitie van gemaakt, en een image van W2K erop gezet.

Zou dit misschien het probleem veroorzaken?

Laatst bewerkt:
De HDD is aangesloten op je moederbord. De aansluiting op je moederbord is de ATA-controller. De meeste hebben twee van die aansluitingen op het moederbord zitten.

ATA
(Advanced Technology Attachment.)
(IDE.)
Standaard voor de verbinding tussen moederbord en harddisk, een norm die aangeeft hoe schijfaansturingen in hardware geïmplementeerd moeten worden. Deze vereist dat een bitje in het statuswoord van de harde schijf aangeeft of in een diskettestation een diskette uitgenomen of verwisseld is
Bron:
http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3

Welk moederbord heb je?

Je kan even bij apparaatbeheer > IDE ATA/ATAPI-controlers kijken hoe de instelling van de primair en secundair kanaal staan.

Laatst bewerkt:
Hoi,

MOBO is een ASUS A7V8X-X.

Het moet toch zo zijn dat de "doorvoersnelheid " gewoon moet kloppen.

Als ik het snap loopt de HD dus onder zijn kunnen te draaien. Dit is echter nooit zo ingesteld door mij.

Heb je al in apparaatbeheer gekeken? Daar kun je het instellen, op Automatisch zetten is vaak al voldoende.(zie bijlage)
attachment.php

Bijlagen

• ATA_ATAPI.jpg
    ATA_ATAPI.jpg
    72,9 KB · Weergaven: 83
Hoi maar weer,

Even een screenshot. Volgens mij klopt alles op zich. Ik heb geen problemen in het Hardware gedeelte.

En om alle ide verbindingen maar te laten zien hier nog twee:

Misschien ben ik wel para aan het worden, maar ook de dvd brander heeft een andere indeling als wat normaal hoort te zijn. Deze hoort dacht ik UDMA 6 te zijn, maar staat op UDMA 2 tijdens het opstarten.

Deze info haal ik uit het BIOS scherm.

edit: Is dat screenshot een WXP screenshot, ik draai op 2000 en heb zo'n uitgebreid scherm niet.

Laatst bewerkt:
mavaros zei:
Hoi maar weer,

Even een screenshot. Volgens mij klopt alles op zich. Ik heb geen problemen in het Hardware gedeelte.

En om alle ide slots maar te laten zien hier nog twee:

Misschien ben ik wel para aan het worden, maar ook de dvd brander heeft een andere indeling als wat normaal hoort te zijn. Deze hoort dacht ik UDMA 6 te zijn, maar staat op UDMA 2 tijdens het opstarten.

Deze info haal ik uit het BIOS scherm.

De dvd brander heeft een maximale overdrachtmodus van UDMA2, die is goed, alleen de harde schijf niet, die behoort op UDMA6 te draaien.

Oplossingen;
Kabels nalopen, de schijf behoort aan een 80 aderige ata kabel aan het eind te hangen, indien master, en aan de middelste, na het lange eind vanaf het moederbord, als slave.

De controller, waar de schijf aanhangt, deinstalleren en de computer rebooten, laten installeren en opnieuw rebooten.

Bij S.M.A.R.T. kijken of er niets mis is, want indien er een probleem ergens is, harware of software matig, wordt de overdrachtmodus teruggezet naar de laagste, in dit geval, 2.

mavaros zei:
Is dat screenshot een WXP screenshot, ik draai op 2000 en heb zo'n uitgebreid scherm niet.
Ja, dat is inderdaad WinXP met Service pack 2.:)

crash zei:
Ja, dat is inderdaad WinXP met Service pack 2.:)

Ook alleen met de Intel inf installatie voor de 820 serie chipsets, niet met de XP drivers.
Andere mensen jalours maken, hè.:)

Hoi,

Als het probleem inderdaad in de IDE kabel ligt, dan is het probleem bij een HD denk ik wel opgelost. Deze zit namelijk op een gokje 40 aderige kabel.(De oude IDE kabels)

Alleen nu dus nog de besturings schijf. Deze wordt ook niet lekker aangegeven. Deze moet UDMA 4 geven.(Gok, eerst even restarten dan weet ik het precies.) Dit geeft bij mij aan uiteindelijk ATA-66. Dit moet ATA-100 of ATA-133 zijn. Deze HD hangt wel aan "een snel aderige IDE kabel" (80 aders)

P.S. De DVD speler is UDMA 2 en geen UDMA 5 foutje, komt door de frustratie die ik bij dit probleem oploop.(Ik struikel over de UDMA's)

Ik zal eerst eens de IDE kabel vervangen, en kijken of dit het probleem is bij de secundaire HD.

Laatst bewerkt:
Lange Pier zei:
Ook alleen met de Intel inf installatie voor de 820 serie chipsets, niet met de XP drivers.
Andere mensen jalours maken, hè.:)
Huh, hoe bedoel je dit?
Ik heb een 875P chipset, die Ultra ATA storage controller is de RAID controller die erbij staat. Zoals je ziet is er niks op aangesloten.:p

Ben wel even vergeten te melden dat de chipset op het mobo het natuurlijk ook moet ondersteunen, dan kan de schijf het wel aan maar de chipset niet.

Even naar de A7V8X-X gekeken, die moet het wel aankunnen.

Laatst bewerkt:
Lange Pier zei:
Ben wel even vergeten te melden dat de chipset op het mobo het natuurlijk ook moet ondersteunen, dan kan de schijf het wel aan maar de chipset niet..
Daarom gaf ik al eerder aan dat de ATA-controller het moet kunnen ondersteunen.:)

Laatst bewerkt:
crash zei:
Huh, hoe bedoel je dit?
Ik heb een 875P chipset, die Ultra ATA storage controller is de RAID controller die erbij staat. Zoals je ziet is er niks op aangesloten.:p

Kunnen beter al die repleys bij elkaar proppen, kost zoveel papier, op deze manier.:p

Maare, door de installatie van die Intel inf file, dacht dat het een 820 serie was, dus niet, krijg je die extra tabbladen, die heb je niet indien je de windows driver gebruikt, ( is wel dezelfde driver, alleen meer informatie, zie je tabbladen ).

Hoi,

@crash:

even voor de duidelijkheid: Ik heb geen Intel chipset, maar een VIA VT400 chipset.
Ik heb dan een post gemist.

Ik weet dat mijn MOBO ATA-133 kan trekken, maar dat moet dat bord toch vanzelf pakken? Ik heb de drivers voor mijn chipset + updates gewoon geïnstalleerd en ook nog nooit in de gaten gehad dat de HD's niet optimaal lopen.

Nu heb ik natuurlijk niet de nieuwste PC, maar ik blijf het gevoel houden dat ik mijn systeem tekort aan het doen ben, wat betreft de harde schijven.

Dat over die Intel chipset was eerst naar mij toe van Lange Pier en daarop reageerde ik.:)

Ja, nu zie ik het.

Ben dan aan het tikken, en mis dan de reacties tussentijds.:confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan