2 routers op elkaar aansluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

nighthunter

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2008
hallo,

ik heb nu 2 sitecome WL-527 hier liggen dus ze zijn identiek

laat ik mijn opstelling eerst uitleggen

1. ik heb dus 5 computers
2. 2 routers (zelfde type)
3. en kabels

nu heb ik de modem in de wan poort van mij 1ste router en dan daar 3 computers in de lan van de 1ste router

dan heb ik in het 4de gat van de 1ste router een kabel die naar de wan poort van de 2de router gaat en daar weer 2 computers in zitten

nu is mijn vraag:

kan ik met die 2 computers die op de 2de router zitten wel op de voledige snelheid van mijn internet zitten

bv dat ik gewoon een router heb met 6 lan poorten

dat het dus allemaal gelijk verdeelt is aangezien dat de 2de router gewoon als computer word gezien met heel veel vraag aan internet: want mijn 1ste router moet het jah over die 4 lan poorten verdelen zoals internet = 1 en de 4 poorten krijgen allemaal 1/4 van de snelheid dus de 2de router ook en die verdeelt dat weer 1/4 : 4 is 1/16 per poort of gaat dat niet zo?

dus mijn vraag:?

is voor alle 5 de computers de snelheid gelijk, ook als ze allemaal om internet vragen?

en zo ja waar kan ik dat per computer testen?

en als ik mijn hoofd pc (waar ik allles op regel) op router 1 aansluit kan ik dan als nog met beide routers contact maken bv

router 1 ip = 192.167.0.100
router 2 ip = 192.167.0.101

en ik ben dus aangesloten op router 1

kan dat dan alsnog verbinding maken met router 2??

met vriendelijke groet,
nighthunter

alvast bedankt voor jullie hulp

Laatst bewerkt:
Hoi,

voor de vraag voor de bandbreedte die je afneemt...

als je een 10mb verbinding hebt heb je theoretisch 2mb per pc dus 10mb/aantal pc's
ongeacht hoeveel routers, switches je ertussen zet.

verder moet je wel even rekening houden dat je de 2e goed moet configureren aangezien deze huis tuin en keuken apparaten geen routing protocol praten zul je de eerste router moeten vertellen dat er nog een 2e ip segment achter hem bevindt, anders zal het nooit werken, dus rekening houden dat je achter je 2e router een ander subnet moet gebruiken...
even in een schema:
|internet|---->router1----->router2
IP segment router1 192.168.1.0 subnet 255.255.255.0 (dit zijn 254 bruikbare adressen) je moet hier een statische route opnemen naar router2 die je vast 192.168.1.254 255.255.255.0 geeft.
op router2 geef je 192.168.2.0 subnet 255.255.255.0 in je DHCP uit.

hallo

dit is wat ik nu heb gedaan

internet----> router 1 === pc 1 - pc2 -pc3 ----- router 2 ==== pc4 - pc 5

dus lan 1 van router 1 naar lan 1 van router 2 dus wan niet in gebruik alleen val router 1 anders kan ik niet bestanden delen of is er toch een manier om dat te doen via wan?

met router instellingen

router 1 = 192.168.1.0
ip adressen reeks 192.168.1.110 tot 120
en subjetmask = 255.255.255.0

router 2 = 192.168.2..0
ip adressen reeks 192.168.1.111 tot 140
en subjetmask = 255.255.254.0

en bijde hebben DHCP aan

en het werkt

op alle computers maakt niet uit welke router ze zijn geplugt ze zien allemaal standard gateway van router 1 dus 192.168.1.0

dat vind ik wel raar

en ze zijn ook allemaal aangemeld op router 1

kan het zijn omdat ik router 2 als switch gebruik dat het daardoor komt?

en heb ik zo alles goed?

Yo,

wat je dan als beste kunt doen is van router 2 de dhcp server uit zetten, dan weet je zeker dat je geen verkeerd IP adres krijgt, dit is ook de makkelijkste oplossing, tenzij je een rede hebt waarom je het netwerk zou willen segmenteren (dus apparte broadcast domeinen wilt maken), maar voor 4 a 5 pctjes is dat niet nodig...

ok dat is goed

maar het rare vind ik dat ze same toch op gateway 192.168.1.0 lopen op welke router ik mijn kabel ook aansluit

maar kan het ook zo worden ingesteld dat ik het via de wan router 2 op wan kan aansluiten?

maar dat ik toch bestanden kan delen

dus

router 1 ---> lan 1 ----> router 2 ----> wan 1 van router 2

kan dat en dan toch bestanden delen?

hallo

het is al gelukt ik heb gewoon een 16 ports switch gekocht
via marktplaats

alleen 1 probleemje

poort 14 branden de lampjes wel maar er zit geen stekker in
wanneer ik een stekker in die poort steek en dan in de computer gebeurt er niets maar wanneer ik deze dan weer van de switch naar de switch doe dan branden daar 2 lapjes die van 100mbs en link maar wel op half dupex

wat zou het probleem kunnen zijn?

is deze poort gewoon kapot omdat namelijk de rest van de poorten wel werkt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan