Hardware

Status
Niet open voor verdere reacties.

Helpmijtoch

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2008
Berichten
620
Ik wil een eigen PC bouwen. Waar moet ik op letten bij het selecteren van componenten?

Ik heb een lijstje gemaakt


CPU:
* Aantal Ghz
* Cachesnelheid L1 gemeten in "K"
* Bits technologie bv: 64 bits
* Welke Socketnummer (b.v. S747) I.v.m. moederbord
* Front Side Bus snelheid

Harddisk:
* Aantal GB
* IDE of SATA
* Revolutions per Minute (RPM)
* Cache geheugen in MB

Geheugen:
* DDR 1, 2 of 3
* Aantal Mhz
* Geheugen in "MB"
* Cas-snelheid Cas 2, 2,5 of 3

Moederbord:
* Welke socket
* Snelheid L2 cache
* Invulling moederbord. PCI X16? aantal USB. Geheugen etc...

Voeding:
* Wattage

Videokaart:
* Aansluiting; PCI, AGP of PCI X16?
* Aantal Mbps of Gbps
* Aantal geheugen in "MB"


Heb ik iets vergeten of heeft er iemand een aanvulling???

Alvast bedankt

BJ
 
Laatst bewerkt:
Hoe dacht je het OS op de harddisk te krijgen? Juist ja, de CD/DVD drive ben je vergeten,
daar zijn maar 2 aansluitingen voor te vinden, PATA en SATA,
Pata= brede lintkabel, en Sata is de nwe dunne(re) draad
 
Wordt een stille PC: geen geluidskaart, geen specs (stereo, 5.1, 7.1, 11.1)
Updaten niet mogelijk: geen Lankaart (wireless, 10/100/1000)

Evt. cardreader voor de TomTom, camera, GSM, andere SD
 
Laatst bewerkt:
Ik wil een eigen PC bouwen. Waar moet ik op letten bij het selecteren van componenten?

Ik heb een lijstje gemaakt


CPU:
* Aantal Ghz
* Cachesnelheid L1 gemeten in "K"
* Bits technologie bv: 64 bits
* Welke Socketnummer (b.v. S747) I.v.m. moederbord
* Front Side Bus snelheid

Moederbord:
* Welke socket
* Snelheid L2 cache
* Invulling moederbord. PCI X16? aantal USB. Geheugen etc...

Voeding:
* Wattage

Videokaart:
* Aansluiting; PCI, AGP of PCI X16?
* Aantal Mbps of Gbps
* Aantal geheugen in "MB"


Heb ik iets vergeten of heeft er iemand een aanvulling???

Alvast bedankt

BJ

- Bij CPU kun je multiplier er nog bij betrekken.

- Bij onderdeel Moederbord moet je de chipset nog vermelden. En het is trouwens PCI-Express x16. Welke CPU's worden ondersteund? Welke geheugensnelheden worden ondersteund? Hoeveel PCIe x16 sloten zijn er? Hoeveel geheugensloten? Hoeveel PCI sloten? Et cetera, et cetera.

- Voeding: hoeveel 12-volt lijnen zijn er? Hoeveel ampère wordt er geleverd op één zo'n lijn? Is het een modulaire voeding?

- Videokaart: welk type geheugen wordt gebruikt? Kloksnelheid van de core? Kloksnelheid van het geheugen? Kloksnelheid van de shaders?
 
Ik wil een eigen PC bouwen. Waar moet ik op letten bij het selecteren van componenten?

Ik heb een lijstje gemaakt


CPU:
* Aantal Ghz =niet zo belangrijk: het gaat om de prestatie: benchmark controleren.
* Cachesnelheid L1 gemeten in "K" =minder belangrijk
* Bits technologie bv: 64 bits =standaard
* Welke Socketnummer (b.v. S747) I.v.m. moederbord 2 opties: socket AM2(+) of 775
* Front Side Bus snelheid =meer bij het moederbord belangrijk
vergeten: Aantal cores (kernen)
Vergeten: energieverbruik: vrij interessant bij processors

Harddisk:
* Aantal GB
* IDE of SATA =gewoon zorgen dat je een sata-schijf neemt
* Revolutions per Minute (RPM)
* Cache geheugen in MB

Geheugen:
* DDR 1, 2 of 3 =gewoon nog kiezen voor DDR2. DDR3 is nog te duur en heeft nog geen meerwaarde
* Aantal Mhz
* Geheugen in "MB" doe maar GB...
* Cas-snelheid Cas 2, 2,5 of 3 3,4, of 5 komt meer voor...

Moederbord:
* Welke socket deels: socket 775 betekent nog niet dat je elke processor met dat voetje kan plaatsen
* Snelheid L2 cache ??
* Invulling moederbord. PCI X16? met name het aantal keer pci-e X16 en op welke snelheid deze draaien (2x16-lanes, 1x16 en 1x8, 1x16 en 1x4 etc
aantal USB. Geheugen etc...
Als je draadloos internet is het handig te kijken of het moederbord dat aanbied
beslis of je firewire belangrijk vind
Maat moederbord: ATX (ligt aan je kast)

Voeding:
* Wattage
Merk
aantal Ampere op de 12V-lijnen
modulair of niet

Videokaart:
* Aansluiting; PCI, AGP of PCI X16? gewoon erop letten dat het een PCI-e dan wel PCI-e X16-kaart is. De rest is oud.
* Aantal Mbps of Gbps nee
* Aantal geheugen in "MB" zegt vrij weinig
Type kaart: 8800GT/4850/4870/etc
type geheugen op de kaart: DDR2, DDR3, DDR4, DDR5
Snelheid geheugen en snelheid cores
energieverbruik (met name als je niet gamed)
geluid dat de koeler voortbrengt / opletten dat je voor passief kiest: vooral als je niet gamed
Veel benchmarks bekijken
laat je niet in de war brengen door de verschillende versie van kaarten. De een met 512MB DDR2-geheugen. De ander met 256MB DDR3-geheugen


Heb ik iets vergeten of heeft er iemand een aanvulling???

Alvast bedankt

BJ

Aanvulling:
Kast:
- hoe groot is deze en geschikt voor ATX-moederborden?
-hoeveel dvd-stations kan je plaatsen?
-hoeveel harde schijven
-mogelijkheden tot koelen
-geluidsabsortie-vermogen
-plaats van de voeding (voeding onderin betekent dat je een voeding met lange kabels nodig hebt)
-kwaliteit materiaal
-inbouwgemak


Edit:
Ik haal de processor nog even naar voren:
Waar kijk ik naar?
1. Bepaal wat je gaat doen met je pc: Gamen, videobewerken, alleen een beetje internetten (e.d.)
a. Gamen: Vaak zijn de dual-cores wat beter dan Quads
b. Quad-core is het meest geschikt
c. Een zuinige vrij goedkope processor is het meest geschikt
2.. Prestaties: benchmarks bekijken: welke is standaard het snelst? (met name prijs-kwaliteit-verhouding: 10% beter is leuk, maar niet als de processor 50% duurder is)
3. Bepaal of je een overclocker bent.
a. Nee: dan kan je nu gaan bepalen welke je neemt
b. Ja: dan ga je naar stap 4
4. Multiplier, bussnelheid en de verhouding daar tussen, Energieverbruik (hoe zuiniger hoe beter te overclocken in het algemeen)
5. Bepaal een goede processorkoeler. (overigens ook handig als je niet overclockt en een stil systeem wilt...)
 
Laatst bewerkt:
Aantal Ghz =niet zo belangrijk

Kloksnelheid bepaalt zeker niet alle prestaties, maar zeker voor een deel. Blijft belangrijk.

gewoon nog kiezen voor DDR2. DDR3 is nog te duur en heeft nog geen meerwaarde

Onzin. Hangt af van de gebruiker en het gebruiksdoel.

type geheugen op de kaart: DDR2, DDR3, DDR4, DDR5

Fout. Bestaat niet op videokaarten. Bij videokaarten gaat het om GDDR-geheugen.

pci-e X16 en op welke snelheid deze draaien

Fout. Het gaat daar puur om de bandbreedte en het aantal lanes.

Aantal Mbps of Gbps nee

Ooit gehoord van de bandbreedte? Blijkbaar niet. GB/s bestaat wel degelijk voor videokaarten.
 
Kloksnelheid bepaalt zeker niet alle prestaties, maar zeker voor een deel. Blijft belangrijk.
Ik heb het al aangepast. Voor jij reageerde.

Onzin. Hangt af van de gebruiker en het gebruiksdoel.
Voor wie is het dan zinvol om geld te verspillen?

Fout. Bestaat niet op videokaarten. Bij videokaarten gaat het om GDDR-geheugen.
Mierenneuker.
Het gaat om grafische kaarten en dus om grafisch geheugen. Van het type DDR2, 3, 4. Als je videokaarten bouwt is het wel handig dat je het goede erop zet. Maar wij zetten alleen de videokaarten kant en klaar in ons systeem.
Ik wist dus heus wel dat het om GDDR gaat.

Fout. Het gaat daar puur om de bandbreedte en het aantal lanes.
Is het niet snelheid? Oke. Dat kan ik mis hebben.
Het gaat er in elk geval om of ze op x16, x8, of x4 draaien.

Ooit gehoord van de bandbreedte? Blijkbaar niet. GB/s bestaat wel degelijk voor videokaarten.
Tuurlijk zal het bestaan, anders kan de kracht niet door worden gevoerd naar de rest van je systeem. Ik ken alleen niemand die daar op let.


En daarnaast ben ik de enige die veel punten noemt. Misschien niet allemaal volgens de juiste termen. Maar als jij het zoveel beter weet, dan ga jij toch ook lekker reageren.
Kan ik misschien aangeven wat jij allemaal fout zegt.
Iemand afkraken is erg makkelijk.

Met je 3 regeltjes aan eigen punten....
 
Laatst bewerkt:
Voor wie is het dan zinvol om geld te verspillen?
Wat heeft dat nu met geld verspillen te maken? Als ik 24 GB DDR3 nodig heb dan zal ik dat ook wel echt nódig hebben. Dit topic ging juist om de keuzes die gemaakt moeten worden en afhankelijk van de wensen kan DDR3 een vereiste zijn.

Aan de andere kant: waarom zou een SATA schijf opeens wel een vereiste zijn, zoals jij zegt?

Met je 3 regeltjes aan eigen punten....
*mompelt iets over kwaliteit en kwantiteit*
 
Laatst bewerkt:
Wat heeft dat nu met geld verspillen te maken? Als ik 24 GB DDR3 nodig heb dan zal ik dat ook wel echt nódig hebben.
Nee, dat heb jij in je computer niet nodig.
24GB hebben ze alleen in servers nodig (maar daar heb ik geen kijk op)
Ik ga er vanuit dat dit een consumenten-site is, waar ik dus mensen adviseer over consumentenpc's. Niet over grootzakelijke-servers.

Aan de andere kant: waarom zou een SATA schijf opeens een vereiste zijn, zoals jij zegt?
Omdat het raar is nu nog een nieuwe ide-schijf in een nieuwe pc te zetten.
Sata is in principe wat sneller (de poort is een stuk sneller: maar dat wordt niet volledig gebruikt) en heeft als voordeel dat de kabels smaller zijn.
Sowieso is er volgens mij niet veel ontwikkkeling meer in ide-schijven. Ze worden natuurlijk nog wel nog steeds verkocht.
Ik heb nergens gezegd dat het een vereiste is. Maar als je met een nieuwe pc bezig bent hoef je alleen maar naar sata-schijven te kijken. Het is niet nuttig om naar IDE-schijven te kijken. Het mag wel natuurlijk....


*mompelt iets over kwaliteit en kwantiteit*
Ik heb nu al weer een uur besteed aan dit draadje. Om alleen maar afgezeken te worden.
Denk jij dat dit leuk is voor iemand?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het al aangepast. Voor jij reageerde.

Dan moet je het in eerste plaats niet fout doen. Brengt mensen op het verkeerde been.

Voor wie is het dan zinvol om geld te verspillen?

DDR3-geheugen is geen geldverspilling. Een paar maanden geleden wel, nu echt niet meer. Blijf up to date is mijn advies. Voor overclockers en mensen die het onderste uit de kan willen halen, is DDR3-geheugen een must.

Mierenneuker.

Klopt, ben ik.

Ik wist dus heus wel dat het om GDDR gaat.

Dan moet je dat typen, anders brengt het mensen op het verkeerde been.

Het gaat er in elk geval om of ze op x16, x8, of x4 draaien.

Klopt. Wist je dat, dat door de chipset bepaald wordt?

Iemand afkraken is erg makkelijk.

Ik kraak niemand af, ook jou niet. Ik geef alleen wat er niet klopt, aan je verder prima post.

Tuurlijk zal het bestaan

Dan moet je niet zeggen ''nee''.

anders kan de kracht niet door worden gevoerd naar de rest van je systeem

Hoe bedoel je dat? Geheugenbandbreedte heeft niks te maken met ''kracht doorvoeren naar de rest van je systeem'' hoor.

Met je 3 regeltjes aan eigen punten....

Beter drie regels die volledig kloppen, dan 10 regels waar allemaal fouten in staan.

Begrijp me niet verkeerd marsmannetje, ik vind het een goede post van je, ik corrigeer alleen jouw fouten. That's all. Verder ben ik blij dat je bent komen helpen op Helpmij. :)
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat heb jij in je computer niet nodig.
24GB hebben ze alleen in servers nodig (maar daar heb ik geen kijk op)
Dat weet jij helemaal niet?
Same goes for een 32" scherm, of een SSD-schijf, of een Oct-core processor, of...
Tuurlijk; het is krachtig. Maar niet nodig? Ligt maar net aan waar de machine voor gebruikt gaat worden.

Omdat het raar is nu nog een nieuwe ide-schijf in een nieuwe pc te zetten. Sata is in principe wat sneller (de poort is een stuk sneller: maar dat wordt niet volledig gebruikt) en heeft als voordeel dat de kabels smaller zijn.
Sowieso is er volgens mij niet veel ontwikkkeling meer in ide-schijven. Ze worden natuurlijk nog wel nog steeds verkocht.
Dat heeft meer met standaard te maken dan het noodzaak. Een SATA schijf is voor tekstverwerken evenmin nodig als DDR3. Maar dat wil niet zeggen dat ik een tekstverwerk PC uit ga rusten met een 5400 rpm PATA, 128 MB RAM en een Pentium 3 :).

Ik probeer het alleen maar te nuanceren, meer niet ;).
 
Laatst bewerkt:
Dan moet je het in eerste plaats niet fout doen. Brengt mensen op het verkeerde been.

DDR3-geheugen is geen geldverspilling. Een paar maanden geleden wel, nu echt niet meer. Blijf up to date is mijn advies. Voor overclockers en mensen die het onderste uit de kan willen halen, is DDR3-geheugen een must.
Je bent de eerste die het zegt.

Dan moet je dat typen, anders brengt het mensen op het verkeerde been.
Waarom brengt het mensen in de praktijk in de problemen?
Het ging er mij om om uit te leggen dat het type geheugen ook belangrijk is. Als je alleen kijkt naar de hoeveelheid geheugen, dan is dat niet goed.

Klopt. Wist je dat, dat door de chipset bepaald wordt?
Wist jij dat het deels door de chipset bepaald wordt?
Een chipset bepaalt het maximum. De moederbordontwerpers kunnen het verdelen.
Als men 3x een PCI-e x16-poort op het moederbord willen stoppen, dan heeft dat gevolgen voor de verhouding. Volgens mij kunnen alleen de duurste en modernste chipset 3x x16 aan. (zelfs daar twijfel ik overigens over.... ik heb even geen zin om het op te zoeken)
Althans, zo heb ik het geleerd hoor.

Ik kraak niemand af, ook jou niet. Ik geef alleen wat er niet klopt, aan je verder prima post.
Maar dat zette je er niet bij. Alleen de 'Onzin', 'fout' e.d. Dat kwam dus nogal verkeerd over.

Hoe bedoel je dat? Geheugenbandbreedte heeft niks te maken met ''kracht doorvoeren naar de rest van je systeem'' hoor.
Kracht bedoel ik de rekenkracht mee.
Volgens mij dient het daarvoor. Maar dat heb ik dus niet in mijn post gezet, omdat ik daar net niet genoeg over weet.

Beter drie regels die volledig kloppen, dan 10 regels waar allemaal fouten in staan.
Liever 10 aanwijzingen waar hij iets mee kan, dan geen.
Hij is geen pc-opleiding aan het doen. Hij wil op goede manier gaan bepalen welke onderdelen hij moet uitkiezen.
Natuurlijk is het goed om mij te verbeteren, anders gaat hij het in de toekomst net zo uitleggen als ik.
 
Dat weet jij helemaal niet?
Same goes for een 32" scherm, of een SSD-schijf, of een Oct-core processor, of...
Tuurlijk; het is krachtig. Maar niet nodig? Ligt maar net aan waar de machine voor gebruikt gaat worden.
ik kan wel zeggen dat je zoveel gig aan geheugen de komende 10 jaar nog niet nodig gaat hebben. (oke: laat ik 5 jaar zeggen voor de zekerheid). En als je die pc over 10 jaar (als je wellicht wel zoveel nodig hebt) nog hebt, dan zijn andere onderdelen weer te oud / Dan is DDR10 al ingevoerd (ipv DDR3 ;))

Dat heeft meer met standaard te maken dan het noodzaak. Een SATA schijf is voor tekstverwerken evenmin nodig als DDR3. Maar dat wil niet zeggen dat ik een tekstverwerk PC uit ga rusten met een 5400 rpm PATA, 128 MB RAM en een Pentium 3 :).

Ik probeer het alleen maar te nuanceren, meer niet ;).
Er komt zoveel op je af als je een pc wilt samen stellen.
Dan kan je maar beter hoofdzaken van bijzaken scheiden.
Het is wel leuk dat je ook een pata-schijf kan kopen, maar als je voor hetzelfde geld een snellere sata-schijf kan kopen, dan is het toch een goed advies om je dus alleen maar op sata te richten?
 
ik kan wel zeggen dat je zoveel gig aan geheugen de komende 10 jaar nog niet nodig gaat hebben. (oke: laat ik 5 jaar zeggen voor de zekerheid). En als je die pc over 10 jaar (als je wellicht wel zoveel nodig hebt) nog hebt, dan zijn andere onderdelen weer te oud / Dan is DDR10 al ingevoerd (ipv DDR3 ;))
Nee, dat kan jij niet ;).
In 2001, toen Windows XP werd geïntroduceerd, had de gemiddelde PC 128 MB ram. Nieuwe PC's hadden 256 MB. We zijn inmiddels niet heel veel jaar verder maar de gemiddelde hoeveelheid is ruim gestegen. PC's worden met 4 GB verkocht in de winkel en 8 GB is geen uitzondering. 24 GB is ruim maar 16 GB zie ik echt nog wel gaan gebeuren in niet al te lange tijd.

Daarbij gaf ik het als voorbeeld: we hadden het over DDR3. En reken maar dat we binnen 10 jaar het DDR3 station zelfs al gepasseerd zijn.
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat kan jij niet ;).
In 2001, toen Windows XP werd geïntroduceerd, had de gemiddelde PC 128 MB ram. Nieuwe PC's hadden 256 MB. We zijn inmiddels niet heel veel jaar verder maar de gemiddelde hoeveelheid is ruim gestegen. PC's worden met 4 GB verkocht in de winkel en 8 GB is geen uitzondering. 24 GB is ruim maar 16 GB zie ik echt nog wel gaan gebeuren in niet al te lange tijd.

Daarbij gaf ik het als voorbeeld: we hadden het over DDR3. En reken maar dat we binnen 10 jaar het DDR3 station zelfs al gepasseerd zijn.
Ik meen me te herinneren dat ik in 2001 512MB had in mijn toen nieuwe pc.
in 7 jaar tijd is dat verachtvoudigd. (al was 512 toen zinvoller dan 4gig nu: 4 GB heeft ook te maken met de veel lagere prijs voor geheugen op dit moment).
Laat het in 10 jaar vertienvoudigen. Dus je hebt wel gelijk dat mijn opmerking iets te absoluut was

Maar goed. De TS had als vraag waar op moest letten bij het samenstellen van zijn pc.
Niet met welke theoretische opties (ik snap dat het niet theoretisch is: maar in elk geval gaat hij in de praktijk geen 20GB in zijn systeem zetten qua intern geheugen en in de praktijk ook geen pata-schijf meer kopen) er allemaal niet zijn: Gewoon waar hij op moet letten.
Zo heb ik zijn vraag ook proberen te beantwoorden.
Niet om hem les te geven in computerhardware.
 
(al was 512 toen zinvoller dan 4gig nu: 4 GB heeft ook te maken met de veel lagere prijs voor geheugen op dit moment).
En waardoor zijn de prijzen lager: overproductie.
En waardoor is er overproductie: doordat men verwachtte dat veel mensen bij de introductie van Windows Vista een nieuwe PC gingen kopen of het geheugen upgraden.
Maar we zijn sowieso al richting de 2GB+ opgekropen en Vista heeft er nog eens een flinke boost aan gegeven.

Er is zo'n mooie term voor het trekken van verkeerde conclusies omdat je het hele verhaal niet kent (kan er even niet opkomen). Ik val je er niet op aan, ik leg het alleen even uit :).

Maar goed. De TS had als vraag waar op moest letten bij het samenstellen van zijn pc.
Niet met welke theoretische opties
Dan is DDR3 geen onrealistische factor :).
 
Je bent de eerste die het zegt.

Niet waar. Ik zei dat DDR3-geheugen voor bepaalde doelen absoluut een must is. Als je dat niet gelooft, ga je maar kijken op forums voor overclockers.

Het ging er mij om om uit te leggen dat het type geheugen ook belangrijk is. Als je alleen kijkt naar de hoeveelheid geheugen, dan is dat niet goed.

Ben ik het volledig mee eens.

Wist jij dat het deels door de chipset bepaald wordt?
Een chipset bepaalt het maximum. De moederbordontwerpers kunnen het verdelen.
Als men 3x een PCI-e x16-poort op het moederbord willen stoppen, dan heeft dat gevolgen voor de verhouding.

Klopt helemaal. Ik doelde met mijn opmerking op het totaal aantal beschikbare lanes, de verdeling daarvan wordt deels door de chipset bepaald, deels door het ontwerp van het moederbord. De meest geavanceerde chipset die je nu kunt hebben voor desktops zijn de X48 van Intel en de

Kracht bedoel ik de rekenkracht mee.
Volgens mij dient het daarvoor. Maar dat heb ik dus niet in mijn post gezet, omdat ik daar net niet genoeg over weet.

Ik interpreteerde het ook als rekenkracht. Maar het is niet juist dat geheugenbandbreedte als functie heeft om samen te werken met de rest van het systeem. Het is een intern gebeuren.

Liever 10 aanwijzingen waar hij iets mee kan, dan geen.

Uiteraard.

Dit soort discussies houden je wel scherp, en dat is wat ik probeerde te bereiken met mijn posts hier. :)
 
Waar is de TS'er gebleven? Ingesneeuwd onder al dit geweld?
 
Waar is de TS'er gebleven? Ingesneeuwd onder al dit geweld?

Geweld? Valt wel mee. Jouw lettertype is eerder gewelddadig dan onze discussie. Ik zou zelfs de TS willen aanraden om het allemaal nauwkeurig te lezen, je kunt er veel van opsteken. :)
 
Geweld? Valt wel mee. Jouw lettertype is eerder gewelddadig dan onze discussie. Ik zou zelfs de TS willen aanraden om het allemaal nauwkeurig te lezen, je kunt er veel van opsteken. :)


Vind je? Het is overwegend theoretisch gezwets... (nog afgezien van de absoluut niet ter zake doende zijsprongen).... Doe de TS'er een plezier en hang aan al die goede tips nu eens de naam van een MoBo dat dat allemaal kan, en een grafische kaart?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan