Informatie: Voedingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

marsmannetje

Meubilair
Lid geworden
31 dec 2000
Berichten
8.295
Ik ga eens beginnen met een voedingenlijstje.
Ik gebruik mijn eigen geheugen en wat ik al dan niet tegen ben gekomen op internet.
Alles waar ik weinig over weet heb ik bij uitzoeken gezet.

Iedereen met een aanvulling: geef een reactie met je aanvullingen. Ik zal de beginpost up to date proberen te houden:

inleiding:

De voeding van een pc is vaak een onderschat onderdeel. Men denk al snel dat een voeding alleen zorgt voor de stroomtoevoer en verder niet.
Feit is dat een slechte voeding veel problemen kan veroorzaken, net als een een te zwakke voeding.
Een leuk filmpje wat misschien meer zegt: http://www.corsair.com/cinema/movie.aspx?id=622747

Een voeding wordt vaak aangeprezen op basis van de hoeveelheid Watt. Opmerkingen als 'Deze computer met zware 600 Watt voeding' zie je dan ook vaak.
Helaas zegt dit niet alles. Het zegt zelfs bijna niets. Er zijn voedingen van 350W van een goed merk, die beter zijn dan een voeding van 700W van een slechter merk.
Wanneer je kijkt naar de onderstaande merkenlijst, dan kan je er vanuit gaan dat een voeding uit de 'Heel Goed' lijst beter is dan een voeding uit een ander rijtje (bij gelijk aantal Watt).

Op dit forum, op sites van videokaartbouwers, en elders op Internet wordt vaak een bepaalde hoeveelheid Watt geadviseerd. Wanneer je een voeding met minimaal die bepaalde hoeveelheid Watt kiest uit de lijst "Heel goed", of "Goed", dan mag je er haast zeker van zijn dat deze voeding inderdaad zal voldoen.
Vind je een voeding van een merk uit een ander lijstje, dan bestaat het risico dat deze dus niet zal voldoen.
Probeer in elk geval voedingen uit de lijstjes 'Slecht" tot "Heel Slecht" te mijden. Deze voedingen kunnen je systeem zeer onstabiel maken en tevens kunnen ze de levensduur van heel je computer verlagen.

Goede voedingen
Ook deze voedingen staan goed bekend. De kwaliteit is ook goed en ze werken ook prima. Onderling zijn er wel grote verschillen, maar dat verschilt echt van voeding tot voeding. Hoe dan ook zijn voedingen van dit merk goed genoeg voor elk systeem.

Antec
Asus
Be Quiet
Chieftec
Coolermaster
Corsair
Delta
Enermax
Fortron (FSP Group)
Hiper
Nesteq
OCZ
Nexus
PC Power&Cooling
Seasonic
Shuttle
Silverstone
Silver Power
Superflower
Tagan
Thermaltake
Zalman


Redelijk: (in volgorde van kwaliteit)
Deze voedingen zijn voor de meeste mensen best goed geschikt, maar hebben toch wel wat nadelen. De een is luidruchtig, de ander heeft wel eens minder stabiele voedingen, een derde geeft het verkeerde aantal Watt aan in de specificaties. Toch zijn deze merken niet slecht te noemen. Het is alleen een kwestie van goed opletten.

Scythe
Silentmaxx (***)
Aopen
Akasa (**)
AXP
Enlight
Glacialpower
Sharkoon
Gigabyte
Hec
Huntkey
Tacens (*)
xilence (http://www.xilence-lab.de)
Recom


Nog uit te zoeken:
Dus specs en ervaringen opzoeken.

CWT
Enhance
Levicom
Procase
SilenX
Sirtec
Yesico

Slecht
Voedingen die je eigenlijk niet in je systeem moet willen. Vaak voedingen die niet zo sterk zijn, als dat ze zeggen.

Codegen
Lc Power
Rasurbo

Heel Slecht:
Deze voedingen kunnen je systeem echt in de problemen brengen. Dit soort voedingen zou niemand moeten kopen.

HKC
Linkworld (Yellow Dragon)
MsTech
Q-tec
X-Gear / Xitac
Spire
Sweex
Trust
Techsolo


niet verkrijgbaar in NL (bij wijziging graag doorgeven!)
Ac Ryan (inschatting: heel goed)
Q-technology (niet Qtec)
Topower

Anders:
Revoltec - Deze hoort bij dezelfde moedermaatschappij als Be Quiet. Zover na te gaan zijn alleen nog wat oudere types Revoltec te koop.


* over dit merk is weinig te vinden: en voordat je voeding koopt moet je het wel kunnen beoordelen, vind ik
** Relatief nieuw merk. De reviews zijn niet slecht. al zijn er wel wat kanttekeningen.
*** Over silentmaxx is weinig te vinden, de huidige voedingen zijn Super Flower-voedingen (zie bijv de super flower sf-650P14HE) en zijn prima in orde.


Op de website van 80 plus kan je van veel voedingen testrapporten downloaden.

edit 2-5-09: Ik heb het lijstje goed en heel goed samengevoegd. Het onderlinge verschil is zo klein, dat het te moeilijk is om te bepalen welke merken goed zijn en welke heel goed.
 
Laatst bewerkt:
- op kracht (hoeveelheid Watt, maar wel op de plekken wat je het in de computer nodig hebt -> das de 12V-lijn)

- stabiliteit (Is een 12V ook echt stabiel 12V)

- aansluitmogelijkheden (verschilt van voeding tot voeding en niet van merk tot merk)

- kwaliteit van de gebruikte materialen (lastig te controleren)

- Beveiliging (voorkomt het een piekstroom op de andere onderdelen in een computer?)

- Juiste specificatie van bovenstaande gegevens -> vooral online, zodat men voor aanschaf goed kan controleren wat voor voeding hij/zij in handen krijgt (OCZ is daar bijv heel goed in, terwijl Antec daar wat minder goed in is)



Onderbouwing Beoordelingen:

Hiper:
http://www.xsreviews.co.uk/reviews/power-supply-units/hiper-typer-580w-psu/6
Juiste specificatie op site te vinden (12V-lijn Amperage te vinden).
http://www.hipergroup.com/products.php?lv=3&cate=1&type=30&pid=10&w=1280&h=822

Codegen:
http://www.ochardware.com/reviews/codegen350/codegen3503.html

Akasa
http://www.hardwaresecrets.com/article/731/1
http://www.pcper.com/article.php?aid=324&type=expert&pid=5
http://www.extremeoverclocking.com/reviews/cases/Akasa_AK-P650FF_8.html
Ik twijfel bij Akasa vooral over de minder zware voedingen van dit merk.

Rest volgt.....
 
Laatst bewerkt:

Maar is ie ook te krijgen in Nederland?
Het doel moet zijn om helpmij'ers te helpen. En ze zullen niet zo snel deze voeding kopen.
Voorlopig zou ik hem in 'goed' zetten, want zo super enthousiat is men ook niet.
Maar goed is dit merk dus wel.

Of vind jij dat gewoon alle merken erin moeten staan, of ze nu wel of niet in nederland verkocht worden? (ik laat me graag overtuigen...)

Ik ga trouwens uit van de tweakers pricewatch

(trouwens bedankt voor die link... daar heb ik wel wat aan)
 
Ik ga trouwens uit van de tweakers pricewatch

Zal nog een hele klus worden.
Wanneer ik b.v. het leverings-programma van Alternate alleen al bekijk (en daar verwijzen we nogal eens naar), dan mis ik b.v. al:

HEC
Nesteq
PC Power & Cooling
Seasonic
Silverstone
Tacens
 
Zal nog een hele klus worden.
Wanneer ik b.v. het leverings-programma van Alternate alleen al bekijk (en daar verwijzen we nogal eens naar), dan mis ik b.v. al:

HEC
Nesteq
PC Power & Cooling
Seasonic
Silverstone
Tacens
Ik zal ze bij uitzoeken zetten. Volgens mij kan ik HEC bij slecht zetten, maar weet dit niet zeker.

PC Power en Silverstone staan bij de 'heel goed'

Het hoeft trouwens niet in een week klaar te zijn. We hebben nu al 90-95% van de merken die we regelmatig tegenkomen in de div draadjes.
 
Lees ik erover heen of mis ik HKC ook?
B merk maar wordt veel verkocht.
 
Lees ik erover heen of mis ik HKC ook?
B merk maar wordt veel verkocht.

Ik was dit merk inderdaad vergeten.
Ik heb het op dit moment als heel slecht betitelt. Maar wellicht hoort het net 1 niveau hoger, maar dat is ook slecht.

Dit keer kon ik weinig info vinden. Heel raar.
Alleen deze review:

http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZmpoZGma/Voedingen_megatest_50x_400W1200W/16

En deze was zo negatief....
(ik probeer altijd forums te mijden, omdat deze te vaak niet onderbouwde reacties geven: maar in dit geval heb ik zelfs forums bezocht en ook daar wordt het als heel slecht gezien)
 
Naast het merk zijn nog meer zaken belangrijk. Helaas is dit net wat ingewikkelder om uit te leggen, dan puur het merk.

Wat is belangrijk bij het kiezen?

1. Modulair of niet-modulair.

2. De kracht van de voeding (dus o.a. hoeveel watt)

3. De efficientie van een voeding

4. geluidproductie en koelmogelijkheden

5. Welke kabels zitten bij/aan de voeding?

6. Welk formaat heeft de voeding

7. Welke beveiligingen heeft eeen voeding?


1. Modulair of niet-modulair.
Dit is heel simpel: aan een voeding zitten kabels, die je op het moederbord, harde schijf, videokaart en dergelijke aansluit. Bij een niet-modulaire voeding zitten de kabels vast aan de voeding. Nu is het vaak zo dat je maar een deel van de kabels gebruikt. De kabels die je niet nodig hebt, moet je dan ook ergens wegwerken in de kast. Het is vaak lastig om dit netjes te doen en daarnaast belemmeren de kabels de luchtdoorstroming een beetje. Dit is slecht voor de koeling van de computerhardware.
Bij modulaire voedingen hoef je alleen de kabels aan te sluiten die je ook daadwerkelijk gaat gebruiken. Kabels die je niet nodig hebt, die sluit je niet aan. Gevolg is dat je die kabels niet hoeft weg te werken in de kast.
Modulaire voedingen zijn wel wat duurder dan niet-modulaire voedingen.
Modulair is niet alleen maar positief. Belangrijkste nadeel van modulair is dat je te maken krijgt met een zogenoemd overgangsweerstand, dus de kabels niet vast gesoldeerd zijn, maar handmatig vastgeklikt worden. Dit zorgt voor energieverlies en volgens sommige voedingenbouwers (pc power & cooling bijv) voor minder stabiliteit.
Anderzijds is dit nadeel maar relatief klein.


2. De kracht van de voeding
Het aantal watt zal voor de meeste mensen niet echt onbekend zijn. Zwaardere voedingen kunnen meer watt aan het systeem leveren. Dit zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld zwaardere videokaarten en processors kunt aansluiten.
De vraag is nu hoeveel watt je nu nodig hebt. Dit is niet zo makkelijk te beantwoorden. Een manier is door op speciale test-sites alle hardware, die je aan gaat sluiten op de voeding, in te geven. De tool op die website rekent dan uit hoeveel watt dit ongeveer gaat trekken.
Dit is puur een inschatting, maar het is zo ongeveer het enige wat je zelf kunt doen.
De website kan je hier vinden: http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Verder zijn voedingen niet gelijk. De ene 500W is de andere 500W nog niet.
Een voeding zet de netspanning van 230V om in voltages die de computer hardware nodig heeft. Een computer heeft bijvoorbeeld 5V, 3.3V en (heel belangrijk) 12V nodig. De verschillende voltages worden in een voedingen 'lijnen' genoemd, dus een 5V-lijn, een 3.3V-lijn en een 12V-lijn.
Tegenwoordig zijn er vaak voedingen met meerdere 12V-lijnen. Dit heeft bepaalde, weinig interessante, redenen.

Wat heeft dit te maken met hoeveel watt een voeding kan leveren?
Het totaal aantal watt van een voeding wordt namelijk verdeeld over de diverse lijnen. Deze verdeelsleutel is heel belangrijk.
Zoals ik al meldde is de 12V-lijn het belangrijkst. De levert namelijk energie aan het moederbord, processor en videokaarten. Dit zijn de grootste energieslurpers in een computer. De overige onderdelen in een computer verbruiken lang zoveel energie niet.
Sommige voedingen (vaak de goedkopere) hebben een ongunstige verdeelsleutel: namelijk teveel niet op de 12V-lijn. Een 500W-voeding van zo'n merk kan bijv maar 250W op de 12V-lijn leveren, terwijl goede voedingen meer dan 450W op die lijn kunnen leveren. Dit kan tot gevolg hebben dat je computer bij de eerstgenoemde foutmeldingen gaat geven.

Hoe wordt deze verdeelsleutel vermeld op een voeding?
Er staat vaak een lijstje op de internetsite.
[smallimg]http://www.ocztechnology.com/drivers/500wchart.JPG[/smallimg]
Bij deze staat dus dat de 'Max combined power' voor de 12V-lijn 481,5W is. En tevens staat er bij 'max current output' onder de 12V-lijnen twee keer 18A. Dit staat voor 18 Ampere. Wanneer je Ampere vermenigvuldigd met het Voltage, dan krijg je het wattage. Of te wel: 18A x 12V = 216W.

Misschien levert dit je meer vragen op, dan antwoorden. Helaas is het vrij ingewikkeld. Hopelijk is het volgende duidelijk:
Bij voedingen is het wattage belangrijk, net als de verdeling van dit wattage. Hoe meer op de 12V-lijnen hoe beter dat het is.



3. De efficientie van een voeding
In het kort: De zuinigheid van een voeding bij het omzetten van 230V-netspanning in de door de computer gewenste spanningen. Hoe zuiniger hoe beter!
De organisatie 80 Plus houdt bij welke voedingen een efficientie van 80% of meer hebben. Op hun website kun je testrapporten downloaden, waar je goede de verschillen kunt zien van voedingen.
Zie http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=398004 voor meer informatie over efficientie.


4. geluidproductie en koelmogelijkheden
De ene voeding is de andere nog niet. Er zijn voedingen welke veel stiller zijn, dan andere voedingen. Dit ligt aan de gebruikte onderdelen in voedingen, zoals bijvoorbeeld de koeler en transformator.
Een andere voeding kan weer heel veel lucht verplaatsen, waardoor de voeding niet alleen zelf goed blijft werken, maar ook nog eens kan zorgen dat de andere onderdelen in een computer beter gekoeld worden.


5. Welke kabels zitten bij/aan de voeding?
Het is van belang dat aan de voeding minimaal de kabels zitten die je nodig hebt. In de loop van de jaren zijn er allerlei kabels bij gekomen. Het is dus zaak om te controleren welke kabels je nodig hebt en welke aan de voeding zitten. Aandachtspunten zijn tegenwoordig de:
- PCIe-kabels, onderverdeeld in 6-pin en 8-pin.
pci6_2.jpg

- sata-kabels
e_sata.jpg

- 4 of 8-pins cpu-kabel (4-pins is standaard tegenwoordig, maar 8-pins komt steeds vaker voor)
atx12v.jpg
eps12v.jpg


Verder is het handig op te letten of de kabels lang genoeg zijn voor de kast die je hebt uitgekozen. Het is niet fijn als een kabel net een paar cm tekort is.
En heb je een kleine kast, dan zijn te lange kabels weer niet fijn.


6. Welk formaat heeft de voeding

7. Welke beveiligingen heeft eeen voeding?
 
Laatst bewerkt:
Ik moet e.e.a. toch een beetje gaan aanpassen.
Ik heb de laatste tijd weer veel gelezen, dus er moet weer een hoop info bij kunnen komen.
 
Van de diverse voedingen zijn verschillende versies bekend. Ook deze zal ik een beetje proberen uit te leggen in het kort.
Ik begin bij wat bekende/veel voorkomende merken.

Antec
Basiq
Zwakste Antec voeding. Deze serie had ook verkocht kunnen worden door een veel slechter merk. Te weinig kracht op de 12V, te weinig aansluitmogelijkheden, natuurlijk niet modulair.

Earthwatts
Standaard-versie. Goede prijs-kwaliteit, met goede specificaties. Niet-modulair.

NeoPower
Weer een stapje beter. Modulaire voeding. Heel sterke voeding. Wel wat duurder.

Signature
TruePower Quattro
TruePower Trio
Drie goede series, maar de onderlinge verschillen zou ik uit moeten zoeken.



Corsair
Bij Corsair ben ik nog geen zwakke voeding tegengekomen. Wel hebben ze ook een aantal series.

CX-serie
Instapversie van goede kwaliteit. Niet-modulair. Vergeleken met andere voeding van gelijk wattage zeer sterk.

VX-serie.
Zover ik weet min of meer de doorontwikkeling van de CX-versie met hogere wattage.

TX-serie
Goede zware voedingen. Niet-modulair.
Goede prijs-kwaliteit, gezien wat je ervoor krijgt. Zeer geschikt voor CF/SLI-setups

HX-serie:
Nog een stap beter. Zeer stabiel en zuinig. Modulair.



Coolermaster
Extreme Power
Budget-versie. Zie Antec Basiq -> ook dus niet zo sterk en met veel nadelen. Goed voor eenvoudige pc's.

Real Power Pro
Goede mainstream voeding. Niet modulair

Real Power M-serie
Goede top-mainstream voedingen. Modulair.

Silent Pro
Zie m-serie, maar dan nog wat beter. Ook heel stil, daarom Silent Pro.

UCP
Zeer betrouwbare zware voedingen. Topklasse-segment. Beetje duur...



OCZ
StealthXStream
Instapversie. Redelijk van kwaliteit, maar minder dan hun overige voedingen. Van deze voeding mag je best wat verwachten, maar niet het onmogelijke. Niet-modulair.

ModXStream Pro
Modulair. Iets beter van kwaliteit.

Fatal1ty
Is me niet echt duidelijk. Volgens mij een beetje in lijn met de ModXstream. Gepromoot met de naam Fatal1ty. Dit is een professionele gamer welke diverse game-wedstrijden gewonnen heeft. Schijnt marketingtechnisch interessant te zijn. (zoals je merkt geloof ik daar niet zo in)

Silencer
Vreemde eend in de bijt. Deze voeding is feitelijk gewoon de oude silencer van Pc Power&Cooling. Stille kwalitatief goede voeding. Niet-modulair kan ik me herinneren.

GameXStream
Betere voeding van OCZ. Ook duurder. Ik dacht modulair.

EliteXStream
Beste voedingen van OCZ. Logisch, gezien de naam van de voeding. Modulair.
 
Laatst bewerkt:
Rasurbo is toch niet zo'n slecht merk ? Ik heb zelf een Rasurbo en volgens mij valt dat nog best mee. Waar baseer je op dat Rasurbo een slecht merk is?

En HKC ook , prima merk , waar baseer je op dat je het niet in je systeem zou moeten hebben ?
 
Rasurbo is toch niet zo'n slecht merk ? Ik heb zelf een Rasurbo en volgens mij valt dat nog best mee. Waar baseer je op dat Rasurbo een slecht merk is?

En HKC ook , prima merk , waar baseer je op dat je het niet in je systeem zou moeten hebben ?
Omdat dit zeer zwakke merken zijn. Dit baseer ik op testen / reviews.

edit
En ik ben niet de enige:
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=287485

Ik baseer mijn mening alleen niet op forums. Ik heb vast een test gevonden, anders had ik er wel iets bijgezet (bijv: nauwelijks info over te vinden)

edit 2: Skyline: zou je daar een eigen draadje voor willen aanmaken? Ik wil dit een beetje schoonhouden als het kan.
 
Laatst bewerkt:
Omdat dit zeer zwakke merken zijn. Dit baseer ik op testen / reviews.

Oke. Maar dat hoeft toch niet direct te betekenen dat ik bv. mijn voeding beter gewoon weg kan doen ?
Nog een ander kort vraagje : Is het mogelijk om te achterhalen hoeveel watt je voeding heeft zonder dat je je kast hoeft open te maken en te kijken?
 
Oke. Maar dat hoeft toch niet direct te betekenen dat ik bv. mijn voeding beter gewoon weg kan doen ?
kun je beter wegdoen een een coolermaster oid halen
Nog een ander kort vraagje : Is het mogelijk om te achterhalen hoeveel watt je voeding heeft zonder dat je je kast hoeft open te maken en te kijken?
Dit is niet mogelijk, je zou je kast dus toch moeten openmaken
 
Dit is geen vraag, maar een compliment.:thumb:
Zeer informatief en leerzaam.
Hier kunnen veel bezoekers van deze site hun voordeel mee doen.:)
 
Ik ga eens beginnen met een voedingenlijstje.
Ik gebruik mijn eigen geheugen en wat ik al dan niet tegen ben gekomen op internet.
Alles waar ik weinig over weet heb ik bij uitzoeken gezet.

Iedereen met een aanvulling: geef een reactie met je aanvullingen. Ik zal de beginpost up to date proberen te houden:

inleiding:

De voeding van een pc is vaak een onderschat onderdeel. Men denk al snel dat een voeding alleen zorgt voor de stroomtoevoer en verder niet.
Feit is dat een slechte voeding veel problemen kan veroorzaken, net als een een te zwakke voeding.
Een leuk filmpje wat misschien meer zegt: http://www.corsair.com/cinema/movie.aspx?id=622747

Een voeding wordt vaak aangeprezen op basis van de hoeveelheid Watt. Opmerkingen als 'Deze computer met zware 600 Watt voeding' zie je dan ook vaak.
Helaas zegt dit niet alles. Het zegt zelfs bijna niets. Er zijn voedingen van 350W van een goed merk, die beter zijn dan een voeding van 700W van een slechter merk.
Wanneer je kijkt naar de onderstaande merkenlijst, dan kan je er vanuit gaan dat een voeding uit de 'Heel Goed' lijst beter is dan een voeding uit een ander rijtje (bij gelijk aantal Watt).

Op dit forum, op sites van videokaartbouwers, en elders op Internet wordt vaak een bepaalde hoeveelheid Watt geadviseerd. Wanneer je een voeding met minimaal die bepaalde hoeveelheid Watt kiest uit de lijst "Heel goed", of "Goed", dan mag je er haast zeker van zijn dat deze voeding inderdaad zal voldoen.
Vind je een voeding van een merk uit een ander lijstje, dan bestaat het risico dat deze dus niet zal voldoen.
Probeer in elk geval voedingen uit de lijstjes 'Slecht" tot "Heel Slecht" te mijden. Deze voedingen kunnen je systeem zeer onstabiel maken en tevens kunnen ze de levensduur van heel je computer verlagen.

Goede voedingen
Ook deze voedingen staan goed bekend. De kwaliteit is ook goed en ze werken ook prima. Onderling zijn er wel grote verschillen, maar dat verschilt echt van voeding tot voeding. Hoe dan ook zijn voedingen van dit merk goed genoeg voor elk systeem.

Antec
Asus
Be Quiet
Chieftec
Coolermaster
Corsair
Delta
Enermax
Fortron (FSP Group)
Hiper
Nesteq
OCZ
Nexus
PC Power&Cooling
Seasonic
Shuttle
Silverstone
Superflower
Tagan
Thermaltake
Zalman


Redelijk: (in volgorde van kwaliteit)
Deze voedingen zijn voor de meeste mensen best goed geschikt, maar hebben toch wel wat nadelen. De een is luidruchtig, de ander heeft wel eens minder stabiele voedingen, een derde geeft het verkeerde aantal Watt aan in de specificaties. Toch zijn deze merken niet slecht te noemen. Het is alleen een kwestie van goed opletten.

Aopen
Akasa (**)
AXP
Enlight
Sharkoon
Gigabyte
Hec
Huntkey
Tacens (*)
xilence (http://www.xilence-lab.de)
Recom


Nog uit te zoeken:
Dus specs en ervaringen opzoeken.

CWT
Enhance
Levicom
Procase
Scythe
Silentmaxx
SilenX
Sirtec
Yesico

Slecht
Voedingen die je eigenlijk niet in je systeem moet willen. Vaak voedingen die niet zo sterk zijn, als dat ze zeggen.

Codegen
Lc Power
Rasurbo

Heel Slecht:
Deze voedingen kunnen je systeem echt in de problemen brengen. Dit soort voedingen zou niemand moeten kopen.

HKC
Linkworld (Yellow Dragon)
MsTech
Q-tec
X-Gear / Xitac
Spire
Sweex
Trust
Techsolo


niet verkrijgbaar in NL (bij wijziging graag doorgeven!)
Ac Ryan (inschatting: heel goed)
Q-technology (niet Qtec)
Topower

Anders:
Revoltec - Deze hoort bij dezelfde moedermaatschappij als Be Quiet. Zover na te gaan zijn alleen nog wat oudere types Revoltec te koop.


* over dit merk is weinig te vinden: en voordat je voeding koopt moet je het wel kunnen beoordelen, vind ik
** Relatief nieuw merk. De reviews zijn niet slecht. al zijn er wel wat kanttekeningen.


Op de website van 80 plus kan je van veel voedingen testrapporten downloaden.

edit 2-5-09: Ik heb het lijstje goed en heel goed samengevoegd. Het onderlinge verschil is zo klein, dat het te moeilijk is om te bepalen welke merken goed zijn en welke heel goed.

Goed werk;)
wat er allemaal staat klopt volgensmij allemaal ook en de merken die in de lijsten van heel goed tot slecht staan vind ik persoonlijk allemaal perfect staan:p
alleen het merk Sweex mag van mij nog verder naar beneden en niet bij Heel slecht, Meer bij: je zou je moeten schamen als je het koopt:p. Echt wat heb ik een hekel aan dat merk.
het kost geen drol maar het gaat meestal na 2 maanden al kapot.

maar dat terzijde,

iniedergeval echt bedankt voor deze info hier hebben we tenminste wat aan:D

Groeten Stephan
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan