nieuwe videokaart - welke?

Status
Niet open voor verdere reacties.

margriet1971

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2009
mijn videokaart is kapot :( de lijm onder de chip is blijkbaar helemaal gesmolten :(

Nu dus op zoek naar nieuw. Ik heb een ASUS bord, dual core, 1800 mhz amd, met 1 gb geheugen.

De videokaart was een N Videa 9500 (512 mb).

Welke kaart past er nu in dit systeem? Ik wil graag wel spellen spelen als COD MW2 e.d. Ofwel de wat zwaardere dus. Dat ging net aan met deze kaart, maar als jullie iets weten??

Ik hoef niet het duurste, alsie maar wel betrouwbaar en snel is.

Waar moet ik op letten? En wat kan ik dan verwachten qua kosten?

Tnxxx

de lijm is gesmolten? Bedoel je niet gewoon koelpasta: die is gewoon vloeibaar.
En waarom heb je de kaart opengemaakt? Dit heeft gevolgen voor de garantie van 2 tot 3 jaar. (asus videokaart heeft 3 jaar bijv)

Maar goed: tussen de regels door lees ik dat je eigenlijk gewoon een betere videokaart wilt.
Wat is je budget?
Kan je eens via bijv pc wizard kijken wat in je pc zit?
- moederbord
- processor (kloksnelheid zegt me niets)
- hoeveelheid geheugen

Verder zal ik moeten weten wat voor voeding je hebt.
Merk, plus wattage en nog belangrijker: Hoeveel Ampere of hoeveel Watt op de +12V-lijn (bij meerdere lijnen: hoeveel gecombineerd). Voor de voeding zal je even de kast moeten openschroeven en op het stickertje op je voeding moeten kijken.

de lijm is gesmolten? Bedoel je niet gewoon koelpasta: die is gewoon vloeibaar.
En waarom heb je de kaart opengemaakt? Dit heeft gevolgen voor de garantie van 2 tot 3 jaar. (asus videokaart heeft 3 jaar bijv)

Hihihi, ja.... maar de garantie is in deze verlopen... anders moet de pc naar mediamarkt :P, endan ben ik hemweer drie weken kwijt......(of langer). Dat wil ik dus niet.

Overigens, hij was open: Hij werd heet, dus ik had de kast al lucht gegeven, maar op een gegeven moment sprong een van de veren eruit, en wasie dus open.... weer dichtgemaakt, en ja, je hebt gelijk het betreft de koelpasta :) maar na het dichtmaken, doet ie het helemaal niet meer, en dus is het - vermoed ik - gewoon einde oefening.

Probleem had ik al eens eerder, toen is het moederbord vervangen. Probleem is nooit écht weggeweest.... nu was het weer dat het beeld steeds bevroor, en dus de pc helemaal vastliep. Nu start hij dus helemaal niet meer op.

Wordt ook lastig dus, om de door jou gegevens boven water te krijgen. Overigens, de voedig had ik al eens aan gedacht die te vervangen, zeker als ik dus wat meer wil. Maar gezien de prijzen die ik nu steeds voorbij zie schieten, denk ik ondertussen al zowat aan een compleet nieuwe pc :) :) nee hoor, ik wil gewoon een gelijke - of voor redelijke prijs iets betere kaart hebben.

Dus ik hoop ergens rond de 100-150 euries klaar te zijn??

was inderdaad een nogal domme vraag van mij :D

Weet je wel zeker dat de rest van de pc wel nog werkt? Aangezien je aan geeft dat het moederbord eerder vervangen is?
Moederbord kan je achterhalen op het moederbord zelf. Het staat er vaak wel ergens.
Bij asus vaak tussen de pci-sloten in.

Is het een merk-pc?

ondertussen wat info gescoord....

Ja, het is een siemens, nu zo'n ruim 2,5jaar oud. 4 juni 2008 is het moederbord vervangen. na zelfde soort prob, als wat ik nu heb.

Het moederbord is: MSI MS - 7293
De voeding is een DPS-350AB-4 (delta electronics), 12v1 = 15a, 12v2 = 14a. Totaal is 340W, totaal van de 12 = 300W

1GB geheugen, ik verwacht DDR2 (kan ik niet lezen).

DualCore Intel Core 2 Duo E4300, 1800 mhz

Ik wil eigenlijk gewoon weer snel aan de bak...wegbrengen en drie weken zonder is geen optie eigenlijk ;)

Uitleg probleem:
Bij opstarten start hij soms niet door. Hij maakt dan een hoop herrie, en dat blijft hij doen, ipv dat hij rustig wordt en doorstart.

Soms start hij door, en dan hoor je ook een soort "kloeng", alsof hij in de andere modus "klik" (ofzo).

Niet opstarten doet hij vaker als hij dus vastgelopen is. Als ik 'smorgens de pc aandeed, deed hij het vaak wel gewoon (koud).

Beeld loopt op een gegeven moment vast. De cPU wordt niet heet. Voor zover ik kan zien. Het maakt ook niet uit wát ik doe: spel spelen, internetten, of gewoonn niets (schermbeveiliging, of zelfs zonder dat). De puter klinkt dan niet anders dan dat hij deed bij de opstart, ofwel, naar mijn gevoel loopt hij dan dus nog gewoon..... Vandaar mijn conclusie dat het de beeldkaart kan zijn.

Echter, nu start hij dus helemaalnietdoor, en blijft dus ook herrie maken... Maar ik dacht dat dit eerder komt omdat die videokaart dus niet meer jofel is...??

Als ej daar nog andere ideeën over hebt??? Dan hoor ik ze graag!

Er zit overigens een fan bij de CPU en bij de harde schijf, en beiden doen het...

heeft iemand een idee of het zin heeft nog te checken wat er mis is? Of dat ik beter een andere pc kan kopen?

Daarvoor zal ik in een ander deel van dit forum alvast een vraag stellen.

Hoop dat jullie nog een inschatting kunnen maken!
:thumb:

ik kom hier nog even op terug. Inmiddels is er een diagnose gesteld: het probleem was inderdaad de videokaart.

In het andere forum werd aangeraden: http://www.azerty.nl/8-970-216504/xfx-radeon-hd-4770-grafische.html als videokaart in mijn eventuele nieuwe systeem.

Dit vind ik - zo te zien een mooie kaart, en ik denk ook dat ik die dus nu al aanschaf, maar dan voor in déze puter, zodat ik op mijn gemak kan sparen voor een goede - maar toch low budget-game-pc.

-------------------------- --------------------------------- ---------------------------------- ----------------------------------

2 Vragen

Ik wil graag nog even weten, of dit past in het huidige systeem, omdat ik maar 300-340W voeding heeft??

En ik wil weten welk geheugen ik nog bij kan plaatsen (tot 2 of 3 gb) ??

Als iemand mij daarover nog kort kan adviseren, mag deze daarna "op slot" :)

Laatst bewerkt:
Ik heb nog geen antwoord gehad, en heb begrepen dat ik hem op deze manier weer wat "omhoog" til.

Iemand??

Dat is geen antwoord op mijn vraag........Wel dank voor het wijzen op nog goedkopere versies!

Ik ben er inmiddels achter dat hij niet zou passen. Er wordt 500W voor gevraagd, en dat zit niet in mijn pc.

Is er een kaart : Beter dan de Asus 7500LE (die zat erin), die nog wel in deze pc past??

Ik heb overigens DDR2. Ik las ergens dat ik niet meer dan 3 gb zou kunnen plaatsen. Kan dat dan met 1x 1GB en1x 2GB ??

sluit dit topic maar.... blijkbaar wil / kan niemand hierop antwoord geven..... Ik ga vanaaf een nieuwe kaart kopen, op hoop van zegen!

Tnx voor alle hulp so far!

Omdat je zeer onduidelijk bent.

Is er een kaart : Beter dan de Asus 7500LE (die zat erin), die nog wel in deze pc past??

Ik heb overigens DDR2. Ik las ergens dat ik niet meer dan 3 gb zou kunnen plaatsen. Kan dat dan met 1x 1GB en1x 2GB ??
Je zal een nieuwe voeding moeten kopen want alle voedingen van tegenwoordig hebben een min. 350 watt voeding nodig.
Of je moet een goed merk (OCZ, Zalman, Coolermaster, Be Queit) hebben met een zeer hoge efficiëntie.

Je zou dan deze kaart kunnen proberen: http://www.alternate.nl/html/produc...e+kaarten&l2=PCIe+kaarten+NVIDIA&l3=GeForce+9

En zie hier de minimale systeemeisen: http://www.nvidia.com/object/product_geforce_9500gt_us.html (onderaan).

Over dat geheugen: windows XP ondersteunt geen 4 GB geheugen, dit wordt altijd 3,2 of 3,5.
Is er iemand (marsmannetje?) die even nader uitleg kan geven over de vraag van het geheugen?

dank voor je voorstel!! Ik had - heeft elkaar gekruist - zelf ook twee kaarten gevonden.

Zou je nog willen kijken of het past?? Of welke van de drie dan de beste/handigste is?

zie het andere topic (inmiddels weer gesloten) : http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?p=3100885#post3100885

Hopelijk wil iemand me nog helpen?

<EDIT> Beide andere kaarten passen niet ben ik achter... de 9500 gaat het dus worden! :D tnx!

Laatst bewerkt:
Die HD4670 van Sapphire is passief gekoeld.
Moet je mee oppassen, de rest van jouw koeling in je pc moet goed zijn.
Dus minimaal 2 krachtige vans van een a-merk zoals Coolermaster erin.

De HD4730 lijkt mij niet optimaal, vanwege de lage geheugensnelheid.
Echter, er zit wel GDDR5 geheugen in, en dat het dan 512 MB is, maakt niet zoveel meer uit.
Kaart is gelukkig wel actief gekoeld, dus die zou ik nemen.

Een zeer goede kaart met 2400 mhz (geen 4800, dat zijn slechts effectieve) geheugen snelheid voor een redelijk lage prijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan