XP start niet meer op

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rman
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Rman

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2001
Probleem
PC start niet meer op en geeft steeds weer een zwart scherm vol met een foutboodschap.

Achtergrond
1. Al enige tijd werd mijn computer af en toe spontaan en zonder aanwijsbare oorzaak opnieuw opgestart.
2. Ik heb geen nieuwe hardware geïnstalleerd of aangepast.
3. Het enige nieuwe vóór het verschijnen van dit probleem is de installatie van Norton Systemworks 2003 Professional Edition.

Situatie
Aanzetten PC > detecting IDE-drives > PCI-device listings. Na deze lijst stopt het opstarten en verschijnt de volgende zeer lange tekst op een zwarte achtergrond:

FOUTBOODSCHAP
Windows kon niet goed worden gestart. Mogelijk is een recente wijziging van de hardware of software hier de oorzaak van.
Als de computer niet meer reageerde, onverwachts opnieuw opstartte of automatisch werd afgesloten om uw mappen en bestanden te beschermen, kunt u het beste voor “Laatst bekende juiste configuratie” kiezen om terug te keren naar de instellingen die werden gebruikt toen de computer nog wel goed werkte.
Als een eerde poging om de computer op te starten is mislukt, bijvoorbeeld als gevolg van een stroomstoring, als gevolg van het indrukken van de Aan/Uit-knop, kunt u het beste kiezen voor “Windows normaal starten”.
- Veilige modus
- Veilige modus met netwerkmogelijkheden
- Veilige modus met opdrachtprompt
- Laatst bekende juiste configuratie
- Windows normaal starten

Al deze keuzes leiden steeds weer tot dezelfde situatie en bovenstaande fout-scherm.

SPECIFICATIES
Moederbord: MSI MS-6399 (Medion OEM)
CPU: Pentium 4 - 1,8 Ghz
Intern geheugen: 2 x 256 SDRAM
1e vaste schijf: Seagate 80 Gb van 1 jaar oud (ST380020A) met Windows XP Home Edition
DVD-ROM: Pioneer DVD-120S
DVD-writer: NEC 1300A
2e vaste schijf: Maxtor 160 Gb nog geen 3 maanden oud (6Y60P0)

OPLOSSING?
Het gaat om een Aldi-systeem van december 2001 (Medion). Het enige wat wel lukt is de rescue-CD van Medion er in stoppen en starten. Maar voordat ik inderdaad Windows laat her-installeren, hoop ik dat iemand mij een oplossing biedt, waardoor ik dat kan voorkomen. Ik moet dan namelijk ook alle andere geïnstallerde programma’s weer installeren, alle updates weer opzoeken, enz.

Wie o wie biedt uitkomst?

Hulp kan ik je niet bieden maar wel wat vragen.

Heb je het al zonder Norton geprobeerd?
Systemworks kun je wel even missen. Als je viruscanner er bij inzit zou je even tijdelijk van AVG kunnen nemen. Die is ook goed.

Ben je helemaal bij wat veiligheid betreft? Geen virussen. (Norton) Geen spyware (AdAware of Spybot Search and Destroy.

En als je op alles ja kunt zeggen zit je volgens mij met een probleem.

Die MS 6399 lijkt me meer op een videokaart.
Heb je soms iets zoals MSI K7T2A-PRO?

Waarom zou je je XPcd er niet in stoppen.
Je kunt voor de optie herstellen kiezen en dan worden alleen de fouten hersteld.

Hoe luidt die stop error precies?

Groetjes,
Bennie

Even reageren op jullie reacties.

Elisa
Ik kom niet eens aan het opstartscherm van Windows toe, dus Norton kan ik ook niet uitschakelen. Verder maakte ik ook gebruik van Norton Update, Ad-aware en Spybot.
Volgens Aïda32 heet mijn moederbord echt MSI MS-6399 (Medion OEM) (3 PCI, 1 AGP, 2 DIMM, Audio).
Jouw 2e reactie heeft me wel verder geholpen.

Sigma
Windows XP is OEM-geinstalleerd op de Aldi-Medion-PC. Ik heb dus geen Windows-XP-CD maar alleen een Medion-Recovery-cd.

Bennie
Het vreemde is JUIST dat ik geen STOP-error krijg maar direct een "normaal" zwart scherm met alleen de tekst zoals die in mijn vraag is beschreven onder FOUTBOODSCHAP.

Naar aanleiding van Elisa's link heb ik nog even verder gelezen (en weer vele nieuwe sites bekeken) en heb vervolgens de Medion Recovery CD opgestart. Blijkt dat ik in de Windows XP Home Edition Setup-scherm (blauw) terecht kom en kan kiezen voor XP installeren en XP herstellen of repareren. Kon ik dus toch het advies van Sigma volgen.

Vervog ...

ik had moeite met het in 1 keer plaatsen van dit bericht, dus hier het vervolg ......

Vervolgens in de Herstelconsole gekomen en gekozen voor aanmelding bij 1. C:\WINDOWS.
Nu krijg ik echter wel een STOP-foutmelding (blauw scherm)!

REGISTRY_ERROR
STOP: 0x00000051 (0x00000001, 0xE1106B68, 0x00545000, 0x000001D5)

Ook bij de 2e poging met dezelfde STOP-fout.

Wat nu te doen? Registry proberen te herstellen (kan ik daar nog wel bij komen)?

Of toch maar opnieuw installeren?
Alhoewel het een OEM-PC is heb ik gelukkig via het [overigens geweldige] programma Aïda32 wel de beschikking over de product ID en de Product sleutel van Windows. Kom ik dan niet in de problemen met opnieuw activeren enzo?

Ik wil die PC na 2 weken eigenlijk wel weer eens aan de praat hebben, dus graag advies en bij voorbaat dank.

Rman,

Je kunt met de recovery cd xp laten repareren.
Indien de cd niet opstart kun je in de bios aangeven dan je computer met de cd-rom moet opstarten in de boot sequence.

Krijg XP nog steeds niet aan de praat

Wat ik ook probeer, ik krijg steeds weer de REGISTRY ERROR "STOP 0x00000051".

Sigma
Jouw verwijzing naar KBA 282501 werkt helaas ook niet. Is trouwens wel voor Windows 2000 bedoeld.

Saldos
De recovery CD krijg ik wel opgestart, maar zodra ik kies voor Repair dan krijg ik weer dezelfde REGISTRY ERROR STOP 0x00000051. Ook als ik kies voor XP installeren ipv Repair.

Ik krijg de boel dus gewoon niet aan de praat
Ik vraag me ook af of ik Windows nog kan installeren. Het gaat namelijk om een OEM Medion-PC waar Windows al op was geïnstalleerd.
Ik weet niet of de Recovery-CD van Medion wel een "echte" volledige Windows-CD is. Zo ja, dan zou ik wellicht de harde schijf volledig kunnen formatteren en helemaal vanaf het begin installeren. Hoop dan wel dat Activation en zo nog werkt.

Iemand nog een suggestie?

Recovery CD is NIET de volledige XP!
Kijk hier eerst even, misschien heb je wat aan:
http://www.michaelstevenstech.com/xpfaq.html#RC

Het link van Sigma is voor Win2000 maar moet ook bij XP werken (NTFS dus).

Ik vond nog dit tekst =

'Useing F8, reboot with recovery options set to create a dump file. If the message continues to appear, select the Last Known Good option when you reboot. If there is no Last Known Good configuration, try using the Emergency Repair Disk. If you do not have an Emergency Repair Disk, contact your technical support group.'

Laatst bewerkt:
Helaas werkt de Win2000-link dus niet bij mij.

Ook had ik F8 bij opstarten al geprobeerd, zonder resultaat.

Overigens gaf het allereerste foutscherm al de mogelijkheid om op te starten in veilige modus. Lukte echter niet.

De link van Sigma heb ik ook gevolgd en ook die hielp niet (282501 "How to troublwshoot STOP 0x00000051 registry error")

De link van Elisa naar de site www.webtree.ca was wel heel waardevol: ontzettend veel informatie, maar helaas hielp het mij niet.

Daarnaast ook zonder resultaat geprobeerd de Microsoft Knowledge Base Articles:
307545 "How to recover from a corrupted registry that prevents XP from starting"
307654 "How to use Recovery console in XP

Bottom-line: alle suggesties geprobeerd, echter steeds weer melding van de REGISTRY-ERROR als ik via de Recovery-CD iets probeer te doen en steeds weer dat eerste zwarte foutscherm als ik van de harde schijf probeer te starten.

Een diskette, zoals Madboot krijg ik wel aan de praat. Maar ja wat moet ik daarna doen? Formatteren? En hoe krijg ik mijn OEM-Windows er dan weer op?

Hopenlijk heeft iemand nog een suggestie.
Iedereen trouwens nog bedankt voor de adviezen!

Ik stop nu: ik ben OP! :(
Met een boot floppy zou je op kunnen starten en vervolgens kiezen voor starten met behulp van CD.
Bij XP krijg je dan een blauwe scherm met mogelijkheid voor repareren (R) of formatteren.
Je kiest dan reparatie.
Helaas levert Aldi geen XP CD bij. Anders was het misschien makkelijker.

Rman,
Doe dit:
Start op in de veilige modus door op F8 te tikken bij het opstarten van de pc.
Ga dan naar start-mijn computer-rechts klik op de c schijf-eigenschappen-extra-nu controleren-en vink de twee vakjes aan en restart de pc.

Je computer wordt dan gecontroleerd op fouten en beschadigde sectoren zullen gerepareerd worden.
Hopelijk lost dat je probleem op.
Laat maar even weten.

Saldos, je leest niet goed:D Hij kan niet eens in de veilige modus komen.;) ;)

Maar heb je de repair mogelijkheid nu al geprobeerd?

Er zijn blijkbaar 2 manieren.
De ene zoals in die link van Saldos wordt gegeven.
Opstarten van Windows XP-cd en kiezen voor repair.
Daar heb je wat mogelijkheden.
Ik vraag me af of het niet mogelijk is daar een ander register terug te zetten.
Als je help intypt krijg je de commando's die je moet geven.

De andere manier is de cd in de lezer doen, setup aanklikken en kiezen......Ik heb de link nu niet bij de hand maar er loopt hier een tread Systeemherstel. Helemaal onderop geeft Saldos hierbij raad.
HIER

Laatst bewerkt:
Alle suggesties gevolgd > wat nu?

Alle (ook herhaalde) suggesties heb ik opgevolgd, helaas zonder resultaat. Nog maar even samenvatten.

:( RESUME

1. Na PC opstarten en de gebruikelijke berichtschermen t/m "PCI device listing" stopt de PC en verschijnt het zwarte scherm met een foutboodschap in platte tekst (zie mijn beginvraag onder FOUTBOODSCHAP). Hierin de keuze om oa in Veilige modus te starten. Bij alle keuzes start de PC gewoon weer op en verschijnt weer het zwarte scherm.

2. Direct bij opstarten F8 indrukken wordt niet op gereageerd en weer verschijnt de foutboodschap in het zwarte scherm.

3. Direct opstarten vanaf Medion XP Recovery CD lukt wel. Er verschijnt dan na het laden van bestanden een blauw scherm met platte tekst en de titel "Windows XP Home Edition Setup" dus niet zo'n mooi scherm met het Windows-logo. In Microsoft KBA 307654 staat voor het werken met de Recovery-console een uitgebreide handleiding. Resultaat:

3a. Kies ik voor R (= herstellen of repareren) dan kom ik wel in het scherm "Microsoft Windows XP Herstelconsole". Er wordt vervolgens één keuze gegeven: 1. C:\WINDOWS. Als ik dan 1 kies en Enter geef verschijnt het blauwe STOP-scherm met de foutboodschap REGISTRY ERROR 0x00000051.

3b. Kies ik voor ENTER om Windows XP te installeren dan kom ik bij de gebruikersovereenkomst, die ik bevestig met F8 en weer verschijnt het blauwe STOP scherm met REGISTRY ERROR 0x00000051.

4. Ik heb de ERD-disk van Win2000 gemaakt op mijn portable (Win2000) volgens de Microsoft-instructie KBA 282501 maar die geeft bij opstarten (na de PCI device listing) de melding: NTLDR ontbreekt. Kom ik dus ook niet mee verder.

5. Ik heb een MADBOOT-diskette gemaakt (www.madboot.com) die wel goed opstart en een menu geeft met veel mogelijkheden. Ik kan zelfs "kijken" op mijn harde schijven. Maar ten eerste lijken alle directories 1 letter opgeschoven en ten tweede lijken de inhoudsopgaven van de schijven en directories niet te kloppen.

6. In Microsoft KBA 307545 staat een uitgebreide handleiding om de huidige registry-files (system, software, sam, security en default?) uit c:\windows\system32\config\ te verplaatsen en vervolgens (de laatst bekende ?) registry-files daarvoor in de plaats te zetten uit c:\windows\repair\.
Dat heb ik dus geprobeerd met de MADBOOT-disk (zie hiervoor 5.) Alleen was c:\windows nu d:\windows geworden. Helaas kreeg ik het bericht dat kopiëren niet mogelijk was.

:8-0: HOPEFUL

A. Ik hoop nog steeds mijn configuratie zoveel mogelijk te kunnen herstellen, zodat ik niet allerlei instellingen, updates, enz. opnieuw moet gaan inregelen.

B. Ik hoop sowieso dat ik Windows XP nog kan installeren. Oftewel: lukt het me eigenlijk wel om de boot-schijf te formatteren. En zo ja, waar haal ik dan Windows XP vandaan. Heb immers alleen maar een voor-geïnstalleerde OEM-versie en een Recovery-CD. Gelukkig had ik wel met Aida32 de product ID en de product sleutel van Windows vastgelegd.

:confused: MORE HELP

Tja, meer mogelijkheden heb ik op dit moment niet meer. Zal de vraag ook eens bij andere forums stellen, maar blijf graag jullie adviezen en suggesties ontvangen.

Thanx voor jullie reacties tot nu toe :thumb:

Nou nou, als ik het zo lees dan blijft je niets anders over dan format. Maar dat kun je zelfs niet :8-0:
Ntloader zou je normaal gesproken via repairconsole weer toe kunnen voegen.
Als je 3a en 3b leest dan is je register gewoon in de vernieling. Het register heeft alles op c:\ zitten en Windows zit nu op d:\ Ze kunnen elkaar dus niet vinden.

Je hebt het met een Medion XP recovery geprobeerd. Ook al met een cd van Windows XP en dan voor setup kiezen? Je zult hoe dan ook moeten formatteren.
En nu maar hopen dat je goed in je backups zat

Elisa,

Ik kan wel van iemand een Windows XP Home cd gebruiken en daarmee de hdd formatteren, maar hoe zit dat dan met installeren van XP?
Ik kan toch niet met een "vreemde" Windows-cd formatteren en XP installeren en vervolgens mijn eigen product ID / sleutel invoeren?

Formatteren kan trouwens misschien ook via de MADBOOT-disk met ondersteuning van mijn eigen Medion Recovery CD). Maar mijn probleem blijft hetzelfde: Hoe krijg ik Windows XP weer op mijn PC?

Overigens was mijn PC redelijk georganiseerd. Op 1e HDD (Seagate 80 Gb) heb ik de drives zo ingedeeld: C-bootdrive, de D-div. programma's, E-MedionRecovery, H-diverse data. Van alle data heb ik (recente) bacup-cd/dvd's. Op de 2e HDD (Maxtor 160 Gb) heb ik het merendeel van mijn data in aparte drives zoals foto's, films, afbeeldingen, scans, mp3, enz.

Als ik uiteindelijk opnieuw moet formatteren dan is dat geen probleem voor mijn data. Wel moet ik dan heel veel programma's weer opzoeken, downloaden, installeren en updaten. En natuurlijk allerlei instellingen weer opnieuw inregelen.
Dus wat mij betreft is formatteren het allerlaatste redmiddel met nog steeds de onzekerheid over hoe ik Windows XP weer terug krijg.

Ik heb totaal geen ervaring met het type recovery cd's zoals jij deze hebt.
Ik zou zeggen opstarten van cd, setup, laten formatteren van de c: en d: en hupakee opnieuw windows..
Bij jou gaat het allemaal anders.
Hoe meer ik er over hoor, des te meer hekel ik krijg aan die recovery-dingen.
Je zult toch ook met die cd opnieuw op moeten kunnen zetten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan