• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

resultaat met INDEX en VERGELIJKEN

Status
Niet open voor verdere reacties.

lampelek

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2005
Beste mensen

Ik ben al even bezig om het gebruik van de formules INDEX en VERGELIJKEN te combineren in een sheet.
Ik wil uit een afstandentabel na het invoeren van het vertrekpunt en het aankomstpunt automatisch de reisafstand uit een matrix halen.

Wat ik ook doe; ik doe iets goed fout want ik krijg het resultaat niet voor elkaar:rolleyes:

Ik stuur een voorbeeld mee
Kan iemand mij helpen:thumb:

Alvast bedankt
Wilfried

De formule in B25 is INDEX(B2:P16;VERGELIJKEN(B23;A2:A16);VERGELIJKEN(B22;B1:P1))

Waarom nu deze vergelijking? Index geeft het getal terug uit een matrix, je mag zelf de kolom en de rij hiervoor opgeven. Enige wat je dan nog moet weten is welke rij en kolom heb ik nodig. Voor de rijen is de eerste VERGELIJKEN functie. De kolom staat in de 2e.

Vergelijken is een functie dat in een opgegeven matrix de zoekwaarde opzoekt en dan het nummer opgeeft van de overeenkomst. In dit geval selecteer ik alleen de titels van je afstanden matrix. Het getal wat terug komt is precies het getal van de kolom of rij die ik wil hebben. Zorg dat de matrix van INDEX ook netjes dezelfde oppervlakte dekt (dus in dit geval niet de titels)

Bedankt

Hoi Snabbi

Bedankt voor het snelle antwoord; het voldoet prima
Ik ga met je uitleg eens aan de gang

:thumb:

Wilfried

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan