Opgelost html video filmpjes worden niet meer afgespeeld

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

computerke59

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2009
Berichten
42
Hallo iedereen,

Ik ben bezig een van mijn oude websites te actualiseren. Het was 9 (!) jaar geleden dat ik die in CSS en HTML4 heb geschreven en in tussentijd is er natuurlijk héél veel veranderd in de html wereld.
Alles werkt in feite nog, alleen de filmpjes die ik op de site had gezet worden niet meer afgespeeld als je die webpagina opent, er is niets meer van te zien online.
Ik had dat toen in .flv op de site gezet en het werd afgespeeld door een java script die OSplayer van Macromedia binnenhaalde. Maar dat is duidelijk achterhaald.
Ik zou die filmpjes natuurlijk terug op mijn site willen laten afspelen, en heb al een en ander geprobeerd maar helaas zonder resultaat.
Vandaar volgende vragen:
1. Is er een mogelijkheid die ik kan gebruiken om dat terug werkende te krijgen zonder daarvoor bv. Youtube te moeten inschakelen waardoor je reclame tijdens het afspelen moet zien?
2. Of ben ik quasi verplicht de site te herwerken naar HTML5 om de <video> tag te kunnen gebruiken? Als dat zou moeten gebeuren, kan ik dan niet ergens online een convertor vinden zodat ik niet alles moet gaan herschrijven met alle mogelijke risico's dat ik iets over het hoofd zie en daardoor nog meer problemen veroorzaak?

Alvast bedankt om te reageren!

Groeten vanuit België,

Ron ny
 
Films naar mp4 omzetten, die kun je gemakkelijk afspelen op een website.
 
Logisch alle Flash eruit halen, dus alles wat met .flv te maken heeft eruit.

Pure html5 speler moet altijd werken. De .webm video is het toekomstige web-formaat in browsers (deze regel mag je weghalen), en .mp4 is het huidige formaat wat in elke browser goed werkt.

HTML:
<video controls autoplay muted>
  <source src="url/naar/filmpje.webm" type="video/webm" />
  <source src="url/naar/filmpje.mp4" type="video/mp4" />
</video>

Ik dacht dat met de huidige browser policies de autoplay niet werkt als de audio track aan staat. Probeer eens "muted" erbij te zetten.
 
De tips van krullenbol en Aar (is blijkbaar enkel voor HTML5) werken helaas niet. Je krijgt enkel een bevroren beeld te zien :(
Dus de tip van Bron is de volgende die ik kan nakijken :)
 
Dus de tip van Bron is de volgende die ik kan nakijken
Een voorwaarde is wel dat van de flv een goede mp4 voor <video> is gemaakt. Zelf heb ik deze conversie voor een website nog nooit gedaan maar misschien is VLC hiervoor te gebruiken.

update: De html5 standaard heeft support voor MP4 (H.264) ; WebM (VP8/VP9) ; Ogg (Theora). Gebruik de MP4 want die werkt op dit moment in alle browsers.
 
Een voorwaarde is wel dat van de flv een goede mp4 voor <video> is gemaakt. Zelf heb ik deze conversie voor een website nog nooit gedaan maar misschien is VLC hiervoor te gebruiken.

update: De html5 standaard heeft support voor MP4 (H.264) ; WebM (VP8/VP9) ; Ogg (Theora). Gebruik de MP4 want die werkt op dit moment in alle browsers.
Ik ga het zeker nakijken, maar ik wil het onder html4 kunnen gebruiken (zie starttopic).
 
Ik ga het zeker nakijken, maar ik wil het onder html4 kunnen gebruiken
Elke moderne browser (dan bedoel ik van de afgelopen 10 jaar) ondersteunt html5 en <video> en mpeg4 (mp4). Vergeet gerust de kreet html4 want dat is slechts een oud versie nummer. We zitten nu bij versie 5 (html5) 😋
 
Elke moderne browser (dan bedoel ik van de afgelopen 10 jaar) ondersteunt html5 en <video> en mpeg4 (mp4). Vergeet gerust de kreet html4 want dat is slechts een oud versie nummer. We zitten nu bij versie 5 (html5) 😋
Ik weet het, maar in die site heb ik toen dagen (en nachten) werk gestoken en om nu weer helemaal van nul te moeten beginnen: pfff... En je zou toch mogen verwachten dat het downwards compatible is, nietwaar, maar dat is dus blijkbaar niet het geval.
 
Het zou moeten werken, of gebruik je nog een oude browser uit het jaar kruik?
Als je video niet werkt, zorg dan dat deze wel aan de genoemde eisen voldoet die @bron noemde.

Verder vind ik de versienummering van HTML niet echt iets om over een versie te spreken. Het zijn gewoon nieuwe features die er stapsgewijs aan toegevoegd zijn, en waar browsers dus ondersteuning voor ingebouwd hebben. HTML 5 kan je meer als een mijlpaal zien, maar in de volksmond spreek je gewoon over HTML.
 
HTML 5 kan je meer als een mijlpaal zien, maar in de volksmond spreek je gewoon over HTML.
Het woord "versie" gebruikte ik als benaming om aan te geven dat het getal niet echt belangrijk is. Deze woordkeuze is niet de meest handige 🤔

En je zou toch mogen verwachten dat het downwards compatible is, nietwaar, maar dat is dus blijkbaar niet het geval.
Bij html5 was het wel de bedoeling dat minder goede delen uit html4 werden gehaald en uitbreidingen zoals audio en video werden toegevoegd :p

Voor jouw website:
In alle browsers van de afgelopen 10 jaar mag/kan je html4- en html5 code door elkaar heen gebruiken. Voor een browser is het gewoon html en die snapt wel wat je wilt. Maar... al het oude spul van derden moet er wel uit want die wordt standaard niet in browsers ondersteunend, gebruik dus geen Flash (Adobe) en/of ActiveX elementen (Microsoft) en/of Java Applets
 
Het lukt echt niet... Ik heb met een converter htlm4 naar html5 omgezet en dat lukte prima. Maar als ik nu de <video> tag gebruik met bijhorende .mp4 en .ogg bestanden, dan krijg ik in Firefox 115.10 (meest recente versie) een zwarte kader met de tekst 'geen video met ondersteunende indeling en MIME-type gevonden', bij Edge en bij Chrome krijg ik wel een videoplayer te zien, maar die blijft zwart.
Wat kan er dan nog misgaan? Als ik het offline vanuit mijn harde schijf afspeel dan werkt het wel, dus het wordt een steeds groter raadsel...
 
Ik gok dat de video's niet het juiste formaat zijn zoals Bron aangeeft.
Maar deel voor de zekerheid eens je HTML-code?
 
Bedankt alvast voor jullie hulp :)
Hier is het stukje HTML-code dat de problemen geeft:

HTML:
<div align="center">
  <video width="320" height="240" controls>
    <source src="shack_complete.mp4" type="video/mp4">
    <source src="movie.ogg" type="video/ogg">
  </video>
</div>

Ik heb de oorspronkelijke moviefile, die nog in mpeg1 stond, omgezet naar .mp4 met Handbrake, wat toch ook een gekend programma is voor dergelijke zaken, dacht ik toch.
Dus wat kan er hier misgaan?

PS Wat me wel opviel is dat na conversie er soms met hoofd- en kleine letters 'geknoeid' is, vb. soms staat er div, dan weer dIV, dan weer Div, enz. maar dat kan toch de reden niet zijn, vermits alles juist wordt weergegeven (op het filmpje na, natuurlijk)?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gok dat het meer een probleem met jouw computer is. Of kan je een testcase uploaden?
 
Ik gok dat het meer een probleem met jouw computer is. Of kan je een testcase uploaden?
Ik heb het op de desktop én op de laptop getest en het geeft voor beiden hetzelfde resultaat.
De webpagina staat op: werkfile, dat is een 'knutselpagina' vooraleer ik het definitief afwerk en upload, maar daar daar kan je de broncode opvragen van die pagina. Ik ben echt benieuwd of dit opgelost kan worden en hoe. Zo leert een mens toch altijd wat bij, nietwaar ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan