access sluit niet meer juist af

joggerboy

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2009
Help, access sluit niet meer juist af,

Meerdere access toepassingen draaien reeds lang op de pc, maar ik kan vanaf enkele tijd een programma maar 1 keer openen, een ander openen lukt dan wel, ook maar 1 keer, bij een 2è keer openen komt het bericht dat het programma op de achtergrond nog is geopend, in verkenner zie ik dan dat de ‘ ldb “ file niet is afgesloten van dat betreffende program, verwijderen lukt niet, ook het betreffende program verwijderen lukt niet, het zijn allen gesplitste programma’s
Ik heb meerdere programma’s dan gekopieerd naar een andere pc en daar draaien die perfect.
is misschien office verwijderen en terug installeren de oplossing?

is misschien office verwijderen en terug installeren de oplossing?
Nee, natuurlijk niet, dat gaat echt niet werken. Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat je aan het doen bent, maar dit is wat er gebeurt, en zou móeten gebeuren: als je een database opent, maakt Access een lock file (het ldb bestandje) aan. Als je die database dan weer afsluit, wordt het ldb bestand door Access verwijderd, en kun je de database de volgende keer gewoon weer openen.
Als het ldb bestandje blijft staan, dan is de database dus niet correct afgesloten. Meestal kun je de ldb gewoon verwijderen, en is er dus, op wat kleine irritatie na, weinig aan de hand. Lukt dat niet, dan heb je wellicht Access nog open staan (al dan niet met een andere database geopend). Access helemaal afsluiten zou dan moeten helpen om in ieder geval het ldb bestand te kunnen verwijderen.

Wat je hebt gedaan, een kopie maken van het accdb bestand, werkt natuurlijk ook perfect omdat je daarmee een schone (niet gelocked) kopie maakt van de database. Die kan je dan weer openen, en krijgt dan weer in de nieuwe map een eigen lock bestand.

Maar wat bedoel je met 'gesplitste programma's'? Ik vermoed een FE-BE opzet?

Aangezien je het over programma's hebt, vermoed ik dat je werkt met één of meerdere applicaties die gekoppeld zijn aan een bestand met access tabellen. Is de applicatie ook in Access ontwikkeld, of een andere ontwikkelomgeving (.net; VB, ...)?

De applicatie is in VBA voor access geschreven, de database is gesplitst dus de data staan apart op een andere plaats op de pc en zijn dus gekoppeld , dit heeft jaren gewerkt, de applicatie noemt 'secretariaat.mdb 'de data noemt 'leden-data.mdb' en die zijn dus gekoppeld

Er draaien meerdere applicaties op de laptop en dezelfde draaien (apart) ook op een pc .

Al jaren nooit geen probleem, ik start de laptop en ik kan de applicatie openen en bewerken, van het moment dat ik de applicatie sluit ; met zoals volgend voorbeeld:

Code:
   Private Sub stop_Click()

On Error GoTo Err_stop_Click

DoCmd.Quit

Exit_stop_Click:

Exit Sub

Err_stop_Click:

MsgBox Err.Description

Resume Exit_stop_Click

End Sub

Dan sluit het programma normaal af maar kan ik het niet meer terug openen, een andere applicatie dan nog wel, maar ook maar 1 keer.

In ‘Taakbeheer’ in ‘Achtergrond Processen’ Microsoft Access beëindigen of de laptop terug opstarten is telkens de enige oplossing.

De applicatie en de data kopiëren op een stick en op een andere pc plaatsen daar werken die probleemloos, dus volgens mij ligt het niet aan de applicatie zelf.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt het steeds over ‘applicaties’, en dat is (zeker voor noella) enigszins verwarrend, want het gaat dus (zoals ik al dacht) om een Frontend database in Access (secretariaat.mdb) die is gekoppeld aan een Backend database (leden-data.mdb). Geen applicatie(s) dus, maar een database in Access. Access is in deze de applicatie.

Het verbaast me dat je nog steeds met mdb databases werkt, en niet hebt geconverteerd naar accdb. Ik vraag me dan af met welke Access versie je werkt. En de eerste tip zou dus zijn: converteer in ieder geval de frontend naar het accdb format. Voor de backend zou het ook mooi zijn, maar omdat daar alleen tabellen in staan, is dat een kleiner probleem.

Laatst bewerkt:
ok converteren naar het accdb format, maar hoe doe ik dat? ik heb nog steeds Office 2010 op mijn laptop
moet ik mij een nieuwere versie van office aanschaffen?

"en dat is (zeker voor noella) enigszins verwarrend"
Wat is dat nou toch weer een vervelende opmerking, daar schijn je patent op te hebben. Niet leuk.

Ook in Office 2010 kun je al het accdb format gebruiken; dat is dacht ik met Access 2007 geïntroduceerd. Op het tabblad Bestand vind je de optie Opslaan als (als ik mij niet vergis).

En dat maak jij uit? Geef antwoorden waar TS wat aan heeft, of gebruik een PM als je iemand persoonlijk wilt toespreken. Dit soort onzin opmerkingen hoort niet thuis in een draadje. (En ja, dat geldt ook voor dit bericht; ik reageer dus niet meer op jou)

Dank je Ahulpje, ik stoor me ook aan trollengedrag

dank je Oktafish ,heb ik geconverteerd, dus hetzelfde probleem, 1 keer openen en dan foutmelding, dit opent dan een Iaccdb dat ook niet kan gedeletet worden omdat access zogezegd niet is afgesloten,

Ok, en wat als je de database niet via de knop afsluit, maar op de gewone manier? Dus formulier sluiten, en dan via het menu afsluiten?

kijk eens wat de naam van de laccdb is, deze heeft normaal dezelfde naam als het access bestand, alleen een andere extensie. Dan kan je kijken of het de front-end applicatie is die open blijft of het back-end bestand met de tabellen.

inderdaad Octafish , op het schakelbord in al die zelfgeschreven programma's staat een knop 'Afsluiten' : in de procedure: Private Sub stop_Click() en dan de opdracht DoCmd.Quit, (zie vorige berichten) als ik via die stopknop afsluit heb ik het probleem.
Als ik inderdaad afsluit in het lint via 'Bestand ' en dan 'afsluiten' dan is het in orde, geen probleem meer.
op die manier kan ik meerdere keren starten en afsluiten.
Maar wat is dan de fout, dit werkt al vele jaren op dezelfde manier, zonder problemen en dan plots, om welke reden dan? gaat het niet meer. en dat is enkel op mijn laptop, identiek dezelfde programma's draaien op de PC en daar is geen enkel probleem, dat moet toch zijn dat iets in MsAccess op de laptop beschadigd is?? (een DLL ?)

En om op de vraag van NoellaG te antwoorden: de front-end en de back-end beiden bleven openstaan,
een ander front-end openen ging wel, ook 1 keer, en dan ook die front- en back-end bleven geblokkeerd.
ik heb zo 6 verschillende zelf geschreven programs, allemaal front en back-end, die kunnen allen maar 1 keer geopend worden, geen 2è keer. - eerst terug opstarten en dan hetzelfde probleem.

Laatst bewerkt:
Kun je een voorbeeldje posten? Want ik denk dat we db dan toch zelf moeten bekijken. Ik vermoed dus dat er in de hele routine iets fout gaat, wellicht omdat er toch nog wat open blijft staan. Omdat op de ‘officiële’ manier afsluiten wél goed gaat, zit het dus niet in de database, maar ergens in het zelfbouw stuk. Omdat je een FE-BE gebruikt zul je een kopietje moeten maken van (een deel van) de be met wat dummy records, zodat wel wel netjes kunnen testen.

Probeer eens een nieuwe database met een formulier met dezelfde code.

beste Octafish, wat bedoel je met een voorbeeldje? de hele front-end versturen?? ok...
Wat ik niet snap is dat wanneer ik de hele front-end en back-end kopieer op een usb en die op mijn vaste pc overbreng, daar werkt alles perfect, dat is ook zo met al die andere die zelf geschreven zijn. en apart werken.
Het is enkel op de laptop, waar die zaken al ongeveer 10 jaar draaien zonder probleem, en nu plots sinds een 2 tal weken plots die fout geven, en er is in de programmatuur niets veranderd. als er een fout in de kan dat met een update te maken hebben? in bijlage een foto van het schakelbord van een van de programma's , de front-end is 58MB

schakelbord.jpg

heb je op de laptop een windows update gedaan? Een nieuw anti-virus programma geïnstalleerd? Het lijkt erop dat het programma onzichtbaar op de achtergrond blijft openstaan. Als je een nieuwe database maakt met één formulier met een afsluitkop, heeft die dan hetzelfde probleem?

Terug
Bovenaan Onderaan