• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Achtergrond in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Deneska

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 jun 2007
Hallo,

Ik had een klein vraagje in verband met de achtergrond in Excel. Het invoegen van een achtergrond is geen probleem, maar ik zou die achtergrond gewoon op 1 bepaalde selectie willen hebben.

Als ik het op de gewone manier doe 'opmaak - blad - achtergrond', dan wordt de achtergrond in veelvoud weergegeven over het hele werkblad. Is er een manier om dit te voorkomen?

Het grootste probleem voor mij is dat het bestand enorm groot wordt. Ik gebruik op een 7 à 8-tal sheets een achtergrond waardoor het bestand 11 Mb groot wordt. :confused:

Voor zover mij bekend kun je dit niet met de optie achtergrond.
Maar een alternatief is wel mogelijk.
Voeg een autovorm (rechthoek) in en plaats die precies over je selectie heen.
Markeer deze, klik rechts en kies voor Autovorm opmaken...
Kies tabblad kleuren en lijnen.
Klik op het pijltje bij kleur, kies opvuleffecten, afbeelding en zoek een plaatje (achtergrond) op. Klik op Ok. Je komt terug bij autovorm opmaken en je kunt nu doorzichtigheid instellen.
Bij Lijn, kleur kun je ook instellen dat je geen lijn om je achtergond wilt hebben.

Om te zorgen dat je achtergond ook geprint wordt moet op het tabblad Kenmerken het vinkje bij object afdruken aanstaan.

Speel wat met de opties om tot het gewenste resultaat te komen.

Bedankt voor de uitleg. En de uitleg die je geeft werkt perfect tot het moment dat ik de doorzichtigheid moet instellen. Want ik kan echt niet vinden waar ik dit kan doen.

Eenmaal de figuur ingevoegd kan ik het vakje 'semi-transparant' niet meer aanvinken. Ik heb ook geprobeerd om de ingevoegde afbeelding naar de achtergrond te zetten, maar aangezien de rest van Excel geen tekening is lukt dat niet.

Toch bedankt voor de hulp en als je nog iets anders weet dat ik kan proberen, mag je het altijd laten weten. :)

Laatst bewerkt:
Misschien een andere aanpak?

Menu Invoegen > Figuur(Afbeelding) > Uit bestand
Grootte figuur eventueel aanpassen aan jouw wensen.
Rechtsklikken op figuur en 'Werkbalk Figuur(Afbeelding) weergeven' kiezen
Derde pictogram van rechts 'Figuur(Afbeelding) opmaken' klikken
In het nieuwe venster het tabblad Figuur(Afbeelding) aanklikken
Bij 'Afbeelding bijstellen' het vakje 'Kleur' openen en "Grijswaarde" of als het aanwezig is kies voor "Watermerk" kiezen.

of je kunt eens zien op de site van Orlando : http://cpap.com.br/orlando/#Watermark

Pierre

Laatst bewerkt:
Nee, het resultaat blijft hetzelfde: de afbeelding overlapt de gegevens in de cellen. Ik vrees dat het gebruik van de achtergrond op de normale manier, de enigste is.

Nu, die achtergrond blijft maar een detail voor mij dus het is geen ramp als ik geen andere oplossing vind. :)

http://cpap.com.br/orlando/ExcelWatermarkMore.asp?IdC=OrlMoreWin

Install Watermark.
Er zal een snelkoppeling worden gemaakt op je bureaublad.
Open eerst je bestand waar afbeelding moet komen.
Klik nu op de snelkoppeling.

Klik op Picture for Watermark: en zoek je achtergrond.
Klik nu op de knop Insert dan op Exit.

Nu zie je niets op je blad staan?
Maar klik eens op Afdrukvoorbeeld.

De afbeelding zal nu je gegevens niet meer overlappen.

Pierre

Only it is possible to insert watermark with this utility on Excel 2002(XP) or 2003!

Spijtig genoeg heb ik nog Excel 2000. :s

En het is ook niet echt mijn bedoeling van dit af te drukken. Het is een schema dat ik on line zet, maar om het wat 'aan te kleden' zou ik er een achtergrond op willen zetten. En dat lukt perfect, maar dan wel over het hele werkblad waardoor het immens groot wordt. De oplossing om een afbeelding in te voegen als watermerk is dus ook niet echt wat ik zoek. Bij het omzetten naar een watermerk verandert de kleur van de afbeelding ook...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan