Administrator versus Beheerder

Status
Niet open voor verdere reacties.

schrik

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2005
Vraagje, (hoe is het nou echt!, want ik snap het niet meer)

1. Wie heeft alle rechten op een PC?
a. De Administrator heeft alle rechten op een PC.
b. De Beheerder heeft alle rechten op een PC.
c. Administrator = Engels voor Beheerder, ze hebben dus beide dezelfde rechten.
d. ...................

Wat is hierop het goede antwoord? (eventueel toegelicht)

Het Administrator-account wordt altijd gemaakt in Windows XP bij de installatie.
Daarnaast kunnen andere gebruiker-accounts aangemaakt worden met dezelfde beheerdersrechten als de Administrator. Jij hebt zo'n gebruikersaccount met beheerdersrechten. Bij de installatie van Windows XP moet je een naam opgeven voor jouw account.

Tevens kan het Gast-account geactiveerd worden en dat account heeft (zeer) beperkte rechten.
Ook dit account wordt standaard aangemaakt bij de installatie van Windows XP.

Jij, met je beheerdersrechten, kunt andere gebruikeraccounts aanmaken en weer verwijderen. Het Administrator-account kun jij niet verwijderen.

Waarom is dat nu allemaal zo geregeld? Windows XP (vooral Professional) moet ook gebruikt kunnen worden door bedrijven.
Een afdelingshoofd krijgt dan meer beheerdersrechten dan de jongste bediende, maar de systeembeheerder van dat bedrijf heeft echt alle beheerdersrechten.

Laatst bewerkt:
Dank voor het antwoord.

Is duidelijk nu.
Uit diverse bronnen en onduidelijke hoeken (velen hebben de klok horen luiden maar ze zijn nog op zoek waar die (klepel) hangt) hoorde ik dat een beheerder minder rechten heeft dan een administrator. Vandaar mijn vraag.

Het nut van dat Administratorsaccount is, dat als alle accounts door welke oorzaak dan ook, "corrupt" zijn geraakt, je altijd nog kunt inloggen als de Administrator om weer orde op zaken te stellen. Of om iets te corrigeren in jouw eigen gebruikersaccount.
Maar inderdaad, jij als hoofdgebruiker hebt net zoveel beheerdersrechten als dat Administratorsaccount.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan