• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

alternatief voor MSGbox

Stone52

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2004
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een alternatief voor een Msgbox-melding. Ik zou willen voorkomen dat er op "OK" geklikt moet worden om een melding te laten verdwijnen. Het alternatief dat ik zoek is dat een melding na een (liefst zelf in te stellen) aantal seconden vanzelf verdwijnt. En ondertussen "gewoon" door kunnen werken heeft de voorkeur.

Je kan een userform maken welke je kunt hiden/unhiden.

of gebruik deze dll

Code:
Private Declare PtrSafe Function MessageBoxTimeout Lib "user32.dll" Alias "MessageBoxTimeoutW" ( _
    ByVal hwnd As LongPtr, _
    ByVal lpText As String, _
    ByVal lpCaption As String, _
    ByVal uType As Long, _
    ByVal wLanguageId As Long, _
    ByVal dwMilliseconds As Long) As Long

Sub ShowMessage()
 result = MessageBoxTimeout(0, "blabls", "Auto-Close Message Box", vbOKOnly + vbInformation, 0, 2000)
End Sub

Belangrijk is wanneer de MsgBox moet verschijnen.
Hallo Albert,

ik doe, in VBA, een vergelijking waarbij ik als resultaat eventueel een melding wil geven zonder dat (zoals bij bv MSGbox) op "OK" gedrukt hoeft te worden. De melding zou na een (bij voorkeur een in te stellen) korte tijd vanzelf moeten verdwijnen.

Code:
Sub M_snb()
   createobject("wscript.shell").popup "melding",3
End Sub

Nog eentje:
Code:
Function MsgBoxTmd(CloseAfter As Integer)
    Dim InfoBox As Object
    Set InfoBox = CreateObject("WScript.Shell")
    res = InfoBox.Popup("Deze box sluit na " & CloseAfter & " seconden", CloseAfter, "Dit is de titel", 0)
End Function

Aanroep:
Code:
MsgBoxTmd(5)
De MsgBox sluit dan na de opgegeven 5 seconden.

Het voordeel van die van AHulpje is dat je volledig vrij bent in het ontwerp van het formulier.

Die shell benadering laat je niet toe om door te werken

Klopt.
Maar dat wordt in #1 als voorkeur genoemd, niet als eis.
In dat geval heeft die van AHulpje mijn voorkeur, mede vanwege de vrijheid van ontwerp.

TS kan kiezen :)

Terug
Bovenaan Onderaan