Alternatief voor standaard kitlens 18-55mm Canon 400D.

• Onderwerp starter Onderwerp starter crash
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

crash

Verenigingslid
Lid geworden
16 aug 2001
Zoals de titel al aangeeft, ben ik op zoek naar een alternatief voor de standaard meegeleverde kitlens van de Canon 400D. (EF-S 18-55/3.5-5.6) Ik merk gewoon dat dit objectief te beperkt is. Ik ben al wat rond wezen kijken en kwam eigenlijk op de volgende objectief uit;
Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS bulk NL

Heeft iemand ervaring met dit objectief?

Ik ben bijna twee jaar een tevreden gebruiker van de combinatie 450D en 18-200mm. Ik vind dit de ideale reis/snapshot lens. Je hebt gewoon alles bij de hand, zoomt van groothoek naar tele (met de crop factor 28-300mm:)) Maar deze range heeft ook zijn nadelen.
Het is een gewicht om mee te zeulen (maar dat heb ik er voor over :d)
Op 18 mm krijg je een uitgesproken vigneting dewelke welliswaar met enkele muisklikken te verwijderen is in DPP op voorwaarde dat je in RAW fotografeert.
Het is niet echt een heel scherpe lens, bij 200mm krijg je uitgesproken afwijkingen (cromatic aberration)
Maar als snapshot lens zeker aan te raden. Deze foto's bekijk ik trouwens op een PC scherm, TV of kleine afdruk waardoor de afwijkingen nog amper zichtbaar zijn.:D

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1351143/canon_ef-s_18-200mm_f-35-56_is_bulk.html

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord en mailtje. Geeft me een aardige indruk hoe deze lens is. Ik wil deze vooral als vaste lens gebruiken. Ik heb nog een Tamron 70-300mm ernaast, maar die gebruik ik voornamelijk op het circuit.

Ik begrijp niet echt je behoefte voor een 55 - xx lens. Waarom niet (zie plaatje). De 18-55 heb je immers al, dus voor portret / close-up fotografie ben je al onder de pannen.

Ik heb de Canon EOS 550D in mei dit jaar gekocht, idd. met standaard de 18-55 ergbij, maar heb gelijk in een 'pakketje' de EFS 55-250 erbij gekocht. (rond de € 230,--)
Volgens mij doe jij (omdat je de 18-55 reeds hebt) zowel visueel alsmede financieel veel betere zaken met de EFS 55-250. (Scheelt je rond de 200 euro's én je hebt méér tele-objectief voor minder geld?)

De 55-250 vind ik echt een toppertje.

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    51,3 KB · Weergaven: 92
Laatst bewerkt:
Kan me je beredenering wel voorstellen, maar ik wil een beetje een allround lens hebben. Ben niet tevreden met de standaard kitlens. Met de lens die ik op het oog heb, hoef ik niet altijd meerdere lenzen mee te nemen. Daarbij wil ik een lens met IS om minder gauw de flitser nodig te hebben. Had de lens bijna al aangeschaft, ware het niet dat deze niet meer op voorraad was. Heb toen maar een "Metz mecablitz 48 AF-1 digital" gekocht, gezien ik nog met de interne filtser werkte.

Helder. Toch jammer dat je niet in de buurt woont, je zou verrast zijn over de dichtbij mogelijkheden van de 55-250. Je zou 'm voor de grap eens op je body moeten draaien. Het scheelt je veel euro's.

Ik begrijp ook jouw redenatie voor de all-in-one, maar aan de andere kant: hoe groot is de kans dat wanneer je er opuit trekt met als doel de telelens te gaan gebruiken (doel van je reis) om óók aan portretfotografie te gaan doen? De 55-250 kan immers voor middellangeafstand fotografie (lees : in de tuin) verrekte aardig 'meefluiten' met de 18-55. De 18-55 stop je in een 'holle kies'? ;)

Laatst bewerkt:
Ik heb nog een Tamron 4-5,6/70-300mm Di tot mijn beschikking, mocht ik echt dingen nog dichterbij willen halen. Deze gebruik ik hoofdzakelijk op circuits of met natuur fotografie, maar ga die ook vervangen. Deze is tussen de 250 en 300mm niet super scherp te krijgen ook niet met statief. Alleen de vervanger die ik daarvoor wil hebben is een beetje prijzig en wil ik voor gaan sparen. (Canon 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM EF)

Portret fotografie is niet het meeste wat ik doe.

Laatst bewerkt:
Da's een objectiefje ja................statiefje heb je al? :D

Gelet op de laatste zin in je bericht blijf ik mij toch ietwat verwonderen over je behoefte aan de 18 - xxx waarde.

Laatst bewerkt:
Door de 18-200mm te nemen, hou ik de mogelijkheden van 18-55mm lens. Echter dan wel met beeld stabilisatie, wat ik nu niet heb. Gezien ik Nu voor Canon EOS gekozen heb, had voorheen Minolta, kan ik bij een vervanging van de body, de lenzen meenemen. Canon heeft al iets van 20 jaar dezelfde vatting. De standaard kitlens gaat dan netjes in een doosje en verkoopt ik met de body, als ik de body vervang.

[edit]Zal toch eens gaan kijken, er is ook een uitvoering met IS erop;
http://www.cameraland.nl/product/126/8833/
[/edit]

Laatst bewerkt:
18-270

Ik heb ook een Canon 400d en heb pas geleden een Tamron 18 - 270 IS gekocht. Super gewoon, maco en telelens ineen. Vooral op vakantie dat gezeul met allerlei lenzen...............nu 1 lens met zoveel mogelijkheden. Echt een superkoop!

Groetjes Marina:thumb:

Bedankt voor je reply, maar ik ben http://forum.zoom.nl/ beetje aan het doorspitten en de lens die je noemt raden ze af. Daarbij heb je de kans dat de combinatie Canon met een Tamron lens een "Error 99" kan opleveren.:confused:

Tamron 18 - 270

Ik heb nergens last van...............maak mooie foto's ermee..............en geen error!
Kijk maar naar deze foto's, sneeluil is echt met 'macro' 270 door de tralies gemaakt.......................
Hagafotoclub/Marina dan bij portret.

Tuurlijk is een Canon lens het beste maar het prijsverschil dus ook. Volgens HAFO (fotozaak in Den Haag) is dit een hele goede lens als een Canon te duur is.

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf ook nog een Tamron telelens, zie eerdere berichten. Maakt mooie foto's, echter wil ik die ter zijner tijd nog wel gaan vervangen.

Ps zijn mooie foto's.:)

Laatst bewerkt:
Gister de knoop door gehakt en toch maar de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS aangeschaft.:) Uiteraard met UV filter en zonnekap. Omdat ik nu goedkoper uit was meteen maar een grotere cameratas aangeschaft, zodat alles mee kan. Heb hiervoor een SlingShot 202 AW gekocht. Makkelijk je spullen pakken, zonder de tas van je schouder af te halen.:thumb: Oude cameratas kon ik alleen de camera met kitlens en de telelens meenemen.

Iedereen bedankt voor de geboden informatie.

Laatst bewerkt:
Gelet op wat je reeds had foto'technisch' en financieel'technisch' naar mijn mening een uitstekende keuze!

Dit zal waarschijnlijk de lens worden, die nu standaard op de camera zit. Gezien ik nu ook een makkelijke tas heb om mee te nemen, heb ik de andere toch bij me. Nu nog de 100-400mm L lens ergens reserveren om 5 september te proberen bij Amsterdam rallysprint

Jammer dat ik dat niet eerder wist (die tasbehoefte) want gelijk bij de aanschaf van de EOS550 heb ik in dat totaalpakketje ook een Canon tas gekocht waarbij ik tegelijkertijd de standaard lens en die 55-250 in mee kan nemen. Dat betrof een 'echte' Canon-tas, de 100EG custom Gadget Bag. (€ 37,95) Dan had ik je die mogelijk kunnen tippen om mee te nemen in je overwegingen.

Ik kwam deze tas op diverse sites tegen en de functionaliteit beviel me wel. Ik kan de camera met de telelens erop makkelijk in de tas stoppen. De andere telelens en kitlens erbij, plus ook nog de flitser. Ik hou nu nog ruimte over. Tevens kan aan de buitenkant een monopod of tripod vast gemaakt worden. Onderin de bodem zit een regenhoes vast, die je zo over de tas heen kan trekken. Ik vind het wel handig, dat ik de tas niet af hoef te doen om spullen te pakken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan