Opgelost Batch file editor die werkt met kleur

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Ik heb veel regels in batch files gemaakt met kladblok Windows. Werkt goed alleen voor de duidelijkheid is het gemakkelijker als je regels in kleur kunt zetten en dat kan niet. Wat is Notepad++ en is die bruikbaar, dus Save as *.bat

Notepad++ is een prima teksteditor die allerlei file-extensies kent en de daarbij behorende syntax kleurtjes geeft. Zie https://notepad-plus-plus.org
In 90 talen beschikbaar, gewoon installeren dus.
Maar zelf teksten een kleurtje geven is dan weer niet mogelijk.

Bedankt.
Maar zelf teksten een kleurtje geven is dan weer niet mogelijk.
Dat is vreemd. Op internet staat een video en daar staat vooraf ingesteld/language is batch. Maar ook dat je teksten zelf een kleur kunt geven. Iets met Global ...?

Je kunt een zelfverzonnen syntax allerlei kleurtjes geven of de kleurtjes van een bestaande syntax wijzigen, maar een willekeurige kleur aan een willekeurige tekst toekennen is niet mogelijk.

Je kunt wel degelijk je eigen kleuren instellen in NotePad++, maar dat gaat dan om specifieke categorie woorden. Er zijn verschillende sjablonen die je kunt kiezen, zoals HTML, VBScript, SQL etc. Elk sjabloon heeft zijn eigen kleuren, bijvoorbeeld voor commentaar en functie woorden. En díe kun je dus aanpassen.

maar een willekeurige kleur aan een willekeurige tekst toekennen is niet mogelijk.

Dat is dan diep triest. Ben een uur bezig en kan niets met het programma beginnen. Ik heb er een gedeelte van een batch file ingezet als proef en dan kies ik batch en ook dan geen enkele kleurvariatie in de teksten of opvulkleuren.

Is de instelling per file? Plaats dan eens een voorbeeldje hoe het kan en moet.

Sla dat gedeelte eens op met de extensie .bat of .cmd, dan zie je wel degelijk kleuren.

Je moet, als je kleuren wil zien, de juiste set kiezen bij <Syntaxis>. De kleuren kun je dan aanpassen in <Instellingen>, <Stijlconfigurator>. Nogmaals: Notepad(++) is geen tekstverwerker. Je kunt natuurlijk altijd je tekst opmaken in Word. Dat is daarvoor gemaakt. Notepad niet.

Je verwijt een programma dat niet is gemaakt om teksten op te maken dat het geen teksten kan opmaken. Dat is hetzelfde als een minister die nergens verstand van heeft (en daar hebben we er nu genoeg van) verwijten dat ze geen beleid maken…

Je hebt gelijk AHulpje. Is mijn fout, sorry. Fout opgeslagen.

@OctaFish
Stel je beschikbaar voor een ministerspost!

@AHulpje
Toch een programma meer voor de profs. Het wordt er niet duidelijker op. Kunt wel aanpassingen doen, maar dat kost veel tijd.

Ik heb nog nooit een aanpassing hoeven doen in Notepad++, de standaardfunctionaliteit (kolombewerkingen!, krankzinnig grote tekstbestanden!) voldoet prima.

Fijn dat alleen ah antwoord mag geven :). Edoch: Notepad++ is nauwelijks ingewikkelder dan kladblok. Maar het kan dus veel meer.

Ga je nou al excuses aanbieden voor wat iemand anders geschreven heeft? Ut mot nie veul gekker worre op HelpMij.

Ik test alleen met een batch file en dan heeft de 'vaste batch stijl' geen meerwaarde en maakt het document onduidelijk. Wie zei ook altijd: 'het is geen kleurboek'?

Geen idee wie dat zei, maar zodra je een programmeertaal gebruikt, en een batch bestand is dat natuurlijk ook, dan is het handig als de opdrachtwoorden, commentaar, tekstwaarden etc. een aparte kleur hebben, zodat je ze beter herkent. En dat is precies wat je met de Stijl configurator kan instellen per taal. Vandaar dat je zoveel mogelijkheden hebt.

De standaard instellingen van NotePad++ zijn, zoals ahhulpje al aangaf, meer dan uitstekend, dus er is doorgaans weinig reden om daaraan te sleutelen. Maar het kán wel. En als je dus andere kleuren wilt zien: prima, ga je gang :). Maar wil je willekeurige woorden een kleur geven, dan zul je toch naar een tekstverwerker moeten gaan, waar je overigens ook prima .txt, .bat bestanden mee kunt maken, want een tekstbestand is tevreden met elke extensie. Alleen hebben tekstbestanden met afwijkende extensies geen nut in Word.

Dus als jij je batch bestand in Word wilt maken: prima. Opslaan als Tekstbestand. Maar je raakt dan uiteraard wél je opmaak kwijt. Vandaar dat veel programmeurs programma's als NotePad++ gebruiken, omdat die dat nu eenmaal veel beter oppakken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan