Beginner: Ingebouwde videokaart vervangen door nieuwe (niet ingebouwde)

Status
Niet open voor verdere reacties.

emperormarijn

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2009
Hallo forumleden,

Ik heb me net even geregistreerd want ik zit met een vraag.
Ik het op het moment een ingebouwde videokaart: Intel(R) 82915G Express Chipset Family.
Deze wil ik vervangen en plaatsen in een PCI-express (x16) bus in mijn moederboerd.

Waar moet ik op letten? (budget denk ik 40 euro ongeveer?)
Volgens mij moet ik letten op mijn voeding of niet?

Als jullie nog wat specificaties nodig hebben kan ik je die zo geven, weet nu niet welke ik moet geven. Heb PC Wizard al dus vraag maar.

Mvg,
Marijn

Welkom op Helpmij.:)

Graag even je merk/type moederbord doorgeven en de rest van je pc. Ook even wat voor voeding je hebt.

Wat wil je met de kaart gaan doen. Games spelen, zo ja welke. Een budget van 40 euro is voor een game kaart te weinig, tenzij je eisen niet zo hoog zijn.

Ik wil eigenlijk wel wat spellen spelen ja, niet zulke zware, maar gewoon dat ze wat soepeler lopen dan met deze ingebouwde. Voor de rest niet iets specifieks. Wel gewoon games als COD wil ik graag goed bespeelbaar maken.

systeem.png

systeem1.png

Hoop dat dit goed is?

voor de voeding moet je de kast even openschroeven en lezen wat op het stickertje staat.
Of anders een foto daarvan maken en plaatsen...

Qua videokaart denk ik aan een HD4650. Deze is alleen iets duurder:
http://www.databyte.nl/R4650-MD512?ref=tweakers

Waar je op moet letten is dat de kaart fysiek in de kast past. (misschien heb je een low profile-kaart nodig)
En sommige videokaarten hebbn een leeg slot nodig onder het pci express slot.

Dat laatste mag geen probleem zijn gezien de layout van het moederbord:
08.jpg

Laatst bewerkt:
Owja en ik heb ergens gelezen dat ik dan mijn ingebouwde videokaart moet deactiveren ect.
Hoe doe ik dat?

De voeding (A-open AO300-12AHNF) lijkt mij te licht voor die videokaart. De videokaart die Marsmannetje aangeeft, heeft een HDMI uitgang. Als je een gewone tv hebt, dan zal het met aanpassingen op de TV kunnen.

Dan zoek ik dus een videokaart die bij die voeding past.

Indien niet mogelijk hoe vervang ik mijn voeding dan?

De voeding is echt vrij zwak. Max zo'n 180W op de 12V-lijn.
Ik denk dat je met je huidige setup die al aardig voltrekt. Je processor is namelijk al niet zo zuinig.

Voeding vervangen is relatief simpel. Stekkers eruit halen (opletten welke stekker waar moet). Voeding uit de kast. Nieuwe voeding in de kast en aansluiten maar.
Nieuwe voeding kost zeker wel een euro of 30. De rest moet je echt niet in je pc willen hebben. (die van 30 euro is al simpel..)

@ marsmannetje

Dat heb ik dus nodig als ik een nieuwe grafische kaart nodig heb? Die voeding is goed?
Heel erg bedankt voor het opzoeken. (iedereen)

Maar als ik de voeding vervang... moet ik dan eerst het moederbord (atx-kabel) eruit halen? en dan de powerknop (die van de voeding) uitdrukken?

Mvg,
Marijn

De tv heeft gewoon VGA aansluiting die rood,geel en witte kabeltjes.

Dat is geen vga. Dat is de tulp.
Dan kan je beter een andere videokaart kopen, welke dit standaard ondersteunt.

Ik moet dan even zoeken...

Voeding vervangen is dus een kwestie van computer uitzetten. Stekker uit stopcontact halen. Dan lopen er in de pc vanuit de voeding kabels naar de diverse onderdelen.
Deze moeten er 1 voor 1 uit.
Als alles los zit, dan kan je de voeding losschroeven van de kast.

Nieuwe voeding in de plaats zetten. Alle stekkers die je los hebt gehaald weer aansluiten. En dan moet de boel weer werken. Testen. En daarna weer pc uit en stekker uit stopcontact en dan pas videokaart aansluiten. (dit is voor ervaren mensen niet nodig: maar in het begin moet je niet teveel in 1 keer wijzigen)

Die tv hoeft niet per se hoor. Zou leuk zijn als het kon.

Hoe schakel ik de ingebouwde videokaart uit?

Het was even zoeken...

http://azerty.nl/winkelmandje/winke...134353]=1&product[199686]=1&product[213589]=1

Dit zou het moeten doen. De videokaart heeft een s-video aansluiting. Daar kan de kabel aan. Aan de andere kant van de kabel zitten rca/tulpstekkers.
Videokaart is een HD4650, dus net weer wat beter dan de HD4550.

Uitschakelen. Het gaat tegenwoordig automatisch. Je bouwt dus de nieuwe videokaart in. Je sluit je monitor aan op je nieuwe videokaart (en dus niet op de onboard). Nu behoort je computer te begrijpen dat het de onboard moet gebruiken. Zo niet, dan moet je deze toch in de bios uitschakelen (monitor dan eerst weer op de onboard aansluiten).

Nog een ding: Voordat je de videokaart gaat inbouwen moet je eerst in windows de oude onbaord-drivers verwijderen.

Laatst bewerkt:
En ik heb eigenlijk ook geen manual van mijn computer aangezien ik deze gekregen heb en dus weet ik ook niet hoe dat moet... :o

dat is gewoon in windows. Dat zal je niet in een computerhandleiding vinden.
Overigens zal het wel staan in de manual die bij de nieuwe videokaart staat.
Kom je er dan niet uit / staat het er heel onduidelijk, dan kan ik je altijd nog helpen.

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=296201
Voor een basisuitleg. Ik vind de uitleg niet super duidelijk, maar de basis is juist.
Onder punt 3 staat wat je moet doen.

Mijn monitor heeft VGA aansluiting, die kan in de grafische kaart? volgens mij niet eigenlijk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan