Canon MG3150 steeds opnieuw offline ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Ik heb een Canon MG 3150 wifi printer.
Na installatie werkt deze perfect draadloos.
Wanneer nu de printer en mijn router hebben uitgestaan(stroomloos) is de printer steeds offline wanneer ik draadloos wil printen.

Kan ik dit lastige probleem oplossen ?

Printerdriver-software verwijderen en opnieuw installeren, zodat de printer opnieuw gevonden wordt op het netwerk.
Ik vermoed namelijk dat de printer nu een ander ip-adres heeft gekregen dan eerder.

Tijs.

Gaat dit dan telkens zo zijn wanneer ik de printer of router uitzet ?
Ik heb dit namelijk al eens eerder zo gedaan, en dan moet opnieuw heel de configuratie worden uitgevoerd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je niet op de Canon een vast ip-adres instelt óf in de router een reservering maakt voor het zgn. MAC adres van de netwerkkaart van de Canon (zodat de Canon altijd hetzelfde ip-adres krijgt toegekend via DHCP), dan loop je bij elke uitzet-actie van de printer en/of de router het risico dat het ip-adres wijzigt en je (dus) weer opnieuw moet beginnen.

Tijs.

Tijs,

Wat is de makkelijkste oplossing ?
Op de canon zelf zal ik niets kunnen instellen veronderstel ik.

Op de Canon kun je een vast ip-adres instellen dat niet wordt uitgegeven door de DHCP server-functionaliteit van je router.
Kijk dus eerst even na in je router welke reeks ip-adressen die uitgeeft via DHCP, en kies een nummer dat NIET in die reeks valt (natuurlijk niet het ip-adres van de router zelf...:P) en stel dat vast in in de IP (of IPv4) instellingen van je printer. Andere parameters die je daar moet aangeven zullen zijn:
Subnetmasker en standaardgateway en (evt.) DNS-servers.
Die laatstgenoemde instellingen kun je gewoon op je eigen pc achterhalen, want die gelden in je hele thuisnetwerk en moeten dus ook (gaan) gelden voor de printer. Dus het enige wat gaat afwijken van je eigen IPv4 instellingen is het vaste ip-adres dat je gevonden/bepaald hebt via de instructie hierboven.

Sneller is de methode via het maken van een DHCP reservering in je router voor de Canon. Natuurlijk gaat die reservering verloren als je de router zou terugzetten naar fabriekswaarden, maar als dat niet te voorzien is is dat de makkelijkste/snelste manier om ervoor te zorgen dat de printer altijd hetzelfde ip-adres krijgt/houdt.

PS: Als je voorstelt dat ik naar de chat kom, dan is het wel zo slim dat je daar zelf (al) bent. Ik ben daar nu.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Tussenstand: DHCP reservering is gemaakt in de Sitecom n300 router (op ip-adres 192.168.0.102). Karine gaat nu de Canon software deïnstalleren en herinstalleren etc.

Tijs.

1-0 voor dnties.
Perfect opgelost, nogmaals bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan