• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

characters tellen tijdens typen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tegno

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2022
Is het mogelijk om karakters te tellen in een cel.
zoals =Lengte(C2) deze werkt alleen bij het enteren
ik zou graag willen zien tijdens typen hoeveel karakters ik gebruik. Want als ik boven de 40 (cel beveiligd tegen te veel karakters) kom en enter, leegt hij mijn cel omdat de doorvoer naar ons ERP programma in die cel maar 40 karakters mag hebben.

Zo misschien (geldt hier alleen voor kolom C)?
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Column = 3 Then
        If Len(Target.Value) > 40 Then
            Target.Value = Left(Target.Value, 40)
            MsgBox "Te lange tekst afgekapt"
        End If
    End If
End Sub

En wat leegt dan de cel?
Excel doet dat niet.

De Worksheet_Change event wordt uiteraard twee keer getriggerd, maar daar merk je niets van.
Maar als je dat wilt voorkomen:
Code:
            Application.EnableEvents = False
            Target.Value = Left(Target.Value, 40)
            Application.EnableEvents = True
Het is mij echter wel eens overkomen dat er na Application.EnableEvents = False een crash optrad waardoor geen enkele event meer werd getriggerd, vandaar. Als je echter dreigt in een oneindige loop terecht te komen is het wel aan te raden Application.EnableEvents = False te gebruiken.

Als je per se tijdens het typen de lengte wilt zien, dan moet je zorgen dat je in een Textbox (activeX) typt, dan kun je met (oa) KeyUp-event de lengte monitoren

AHulpje heeft ook al een correcte oplossing geboden.

Eens.
Maar dan kan het zonder tekstbox, zodat het in ieder geval voor het externe programma ok is.

Laat de applicatiebeheerdeer van het ERP-systeem de lengte-instelling van dit veld aanpassen van 40 naar 300.

Als je per se tijdens het typen de lengte wilt zien, dan moet je zorgen dat je in een Textbox (activeX) typt, dan kun je met (oa) KeyUp-event de lengte monitoren
Ik ga je mogelijke oplossing uitproberen.
Voor zover bedankt voor alle reacties

Laat de applicatiebeheerdeer van het ERP-systeem de lengte-instelling van dit veld aanpassen van 40 naar 300.
Ook bij 300tekens moet je tellen.
En wie gaat die 300tekens allemaal lezen.
Eenmaal een ERP-systeem ingericht kan je de lengte zeer moeilijk aanpassen.
Ook omdat picklijsten op papier worden geprint en er geen 300tekens naast elkaar op een a4-tje passen.

Ik werk dagelijks met een ERP-systeem (10jaar, SAP) met 40tekens, en dat is inderdaad te weinig.
Op den duur moet je met allerlei afkortingen werken, zoals ELVZ voor "elektrolytisch verzinkt", voor bouten, moeren en schroeven.
Met 60 tot 80tekens kan je net wat meer informatie kwijt en kan je deze toch op een A4-tje printen.

Het lijkt de oertijd wel (bij Nedschroef ?) met max. 80 posities op een ponskaart.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan