computer sneller maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

knabbel123

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2009
Ik zou graag mijn computer sneller willen maken. Bij het opstarten duurt het minstens 3 minuten voordat ik echt aan de slag kan. Als ik ook maar iets eerder internet wil opstarten, loopt hij vast. Is er ook een mogelijkheid om onnodige programma's van de pc af te halen. Er staan zoveel mappen en documenten dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Kan ik hier wat aan doen? Hier nog even een paar gegevens, voor het geval die nodig zijn.

Fabrikant : Schutte Systems
Moederbord : Niet nader omschreven ALiveNF6P-VSTA
Chipset : nVidia GeForce 6100V
Processor : AMD Athlon 64 X2 3800+ @ 2000 MHz
Fysiek Geheugen : 1024 MB (1 x 1024 DDR2-SDRAM )
Videokaart : NVIDIA GeForce 6150SE
Harde Schijf : HDS722540VLAT20 (41 GB)
CD-Rom Station : Cd-rom-station
DVD-Rom Station : Generic DVD-ROM SCSI CdRom Device
Monitor Type : Acer AL506 - 15 inches
Besturingssysteem : Microsoft Windows XP Home Editie 5.01.2600 Service Pack 3
DirectX : Versie 9.0c (november 2006)

Alvast bedankt

Hou om te beginnen eerst eens grote schoonmaak met b.v. CCleaner
http://www.ccleaner.com/

En doe daarna dit:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=389661

dan weer eens verder kijken

Ccleaner maakt automatisch bij het opstarten alles schoon. Cookies enz.
Ik heb de volgende dingen standaard aangevinkt.
onder windows:
- internet explorer: alles behalve 'geschiedenis voor autoaanvullen'
- windows explorer: alles
- systeem: alles behalve 'bestandfragmenten van Chkdsk-schijfconrole' en 'windows logbestanden'
- geavanceerd: alleen hotfix deïnstallatieprogramma's

dan bij applicaties:
- firefox/mozilla: alles behalve bewaarde formulierinformatie
- applicaties: niks
- internet: alleen windows live messenger
- multimedia:nis
- toepassingen: AVG antivirus 8.0
- windows: alleen MS wordpad

moet ik deze instellingen zo laten of moet ik nog wat meer aanvinken

dat heb ik al wel eens eerder gedaan, alleen dat duurt zo lang (soms wel 3/4 uur). Maar ik zal het uitvoeren. Helpt defragmenteren ook nog iets? Dit duurt ook minstens 5 uur bij mij

dat heb ik al wel eens eerder gedaan, alleen dat duurt zo lang (soms wel 3/4 uur). Maar ik zal het uitvoeren. Helpt defragmenteren ook nog iets? Dit duurt ook minstens 5 uur bij mij

Je moet er wel wat voor over hebben om de problemen op te lossen, vanzelf gaat het niet...

nee de tijd is ook geen probleem! Maar moet ik met MBAM alleen de C: en D: schijf scannen. of ook de harde schijf

Is er ook een mogelijkheid om programma's en dergelijke te verwijderen die niet worden gebruikt. Bij configuratiescherm heb ik al zoveel mogelijk verwijderd. Kan het ook nog ergens anders?

oke, ik zal eerst even alles scannen met MBAM. Op de D: heeft hij 13 infecties gevonden, en die heb ik inmiddels verwijderd.

en wat ongetwijfeld ook helpt... beetje meer geheugen. 1 GB is anno 2010 wat weinig... maak daar om te beginnen eens 4GB van. Dat kost tegenwoordig ook niks meer, en het maakt een wereld van verschil.

Die bovengenoemde oplossingen om het systeem eens te defreggen, ontwormen etc. zijn prima hoor, maar wat je nog best kan doen, is het hele ding eens opnieuw installeren. Maak eerst een goede backup van alle persoonlijke bestanden als documenten, foto's, video's, muziek, saved games en wat je nog meer hebt.
Nu de hele boel formatteren en zonodig je harde schijf in partities indelen. (ik zou er minstens twee doen, één met besturingssysteem en één met data)
Ga vervolgens eens verzinnen welke programma's je echt nodig hebt, en ga alleen die programma's weer opnioeuw installeren. Waarschijnlijk gebruik je nu de helft van wat geinstalleerd is niet eens, of heb je meerdere programma's die feitelijk hetzelfde doen, dus dat is allemaal overbodige ballast.

Je zal zien dat je systeem met een verse installatie weer loopt als een zonnetje.

Ik weet dat dat de beste methode is. Maar ik ben echt een amateur op dat gebied, dus doe ik het liever zo voordat de hele boel niet meer werkt. Maar stel dat je dat laat doen, programma´s zoals MS office worden dan toch ook verwijderd. Deze moet je dan opnieuw installeren, en dus moet je een nieuw licentie kopen. Of zit dat niet zo

Ja, natuurlijk moet je die dan ook opnieuw installeren, maar als je een officiële liscentie hebt (danwel een altenatief :rolleyes: om het werkend te krijgen) kan je die gewoon opnieuw gebruiken.

Laatst bewerkt:
en wat ongetwijfeld ook helpt... beetje meer geheugen. 1 GB is anno 2010 wat weinig... maak daar om te beginnen eens 4GB van. Dat kost tegenwoordig ook niks meer, en het maakt een wereld van verschil.

Die bovengenoemde oplossingen om het systeem eens te defreggen, ontwormen etc. zijn prima hoor, maar wat je nog best kan doen, is het hele ding eens opnieuw installeren. Maak eerst een goede backup van alle persoonlijke bestanden als documenten, foto's, video's, muziek, saved games en wat je nog meer hebt.
Nu de hele boel formatteren en zonodig je harde schijf in partities indelen. (ik zou er minstens twee doen, één met besturingssysteem en één met data)
Ga vervolgens eens verzinnen welke programma's je echt nodig hebt, en ga alleen die programma's weer opnioeuw installeren. Waarschijnlijk gebruik je nu de helft van wat geinstalleerd is niet eens, of heb je meerdere programma's die feitelijk hetzelfde doen, dus dat is allemaal overbodige ballast.

Je zal zien dat je systeem met een verse installatie weer loopt als een zonnetje.

Inderdaad 1 gb op een dual cpu is wat weinig. Maak er gerust 3 of 4 gb van. Je zult merken dat die aanmerkelijk beter gaat draaien.

Wat er werkelijk toe doet is hoeveel processen er bij het laden van Windows mee worden opgestart,je geheugen is ruim voldoende voor WinXpHome.
Kijk 's bij taakbeheer (ctrl+alt+delete) of rechtsklik taakbalk, hoeveel processen er draaien (linksonder) en kom dan hier terug.Zelf heb ik WinXpPro en 28 processen draaien,"normaal" is tussen 30 en 35 en dan zou je jouw problemen niet mogen hebben.Ja en spy/malware kan je pc ook vertragen natuurlijk.
Defragmenteren met 'n 40Gb schijf zou binnen 20 minuten gepiept moeten zijn,heb je nog wel genoeg vrije schijfruimte over?
Snel defragmenteren(10x sneller dan Windows) klik hier is gratis.

Laatst bewerkt:
Ik heb eens even gekeken hoeveel processen ik heb lopen, het zijn er 39/41. Dat is dus volgens jou te veel. Hoe kan ik dit veranderen?. En even over dat defragmenteren, ik heb dus 2 partities op C: staat nog 428 mb van de 19,1 GB en op D: staat nog 15,5 GB van de 16,7 GB. D is dus zo klaar, maar C: heeft gister een uur gedaan over 3%. Dat is dus veel te lang.

Het aantal processen verminderen kan via uitvoeren->msconfig en hier(tab: opstarten) naar de OpstartItems te kijken,buiten je beveiligings-software kun je hier je opstartsnelheidswinst behalen. Als je hier een ScreenShot plaatst van dat venster kan ik je wel wat aanbevelingen geven.
Wat betreft je vrije ruimte op C:\ 428MB is te weinig om je OS fatsoenlijk te laten draaien,je moet meer vrije ruimte zien te creëren door bestanden naar D:\ te verplaatsen.Je OS heeft ruimte nodig om bestanden te kunnen verplaatsen,je virtueel geheugen te kunnen uitbreiden e.d. dat lukt niet als er geen ruimte meer is,dus een trage pc.Ik denk dat dit je grootste probleem is.Ga in de verkenner naar Mijn Documenten->rechtsklik->eigenschappen->dan staat er iets van Locatie(c:\documents en settings enz.) en er staat een tab Doel en Verplaatsen naar o.i.d. dan wijs je de D:\ schijf/partitie aan en wordt alles verplaatst naar D:\.Dit doe je ook evt. met mijn afbeeldingen mijn video's enz. Je merkt daar verder niets van,als je op min documenten klikt wordt het gewoon geopend op D:\.Je maakt er wel vrije ruimte mee op C:\.
Als 't niet lukt hoor ik 't wel weer,dan zal ik 'n paar SreenShots plaatsen.
Succes.

Inderdaad 1 gb op een dual cpu is wat weinig. Maak er gerust 3 of 4 gb van. Je zult merken dat die aanmerkelijk beter gaat draaien.
als je geheugen uit gaat breiden, koop geen 4 GB want windows XP heeft een limiet van 3GB, dus ookal zou je er bvb 8GB in doen, zouden er 5GB ongebruikt blijven omdat Windows XP er maar 3 gebruikt
zelf zou ik nog een hard schijfje kopen dat wat groter is dan 40gb
hoe oud is je installatie van windows eigenlijk?
open "deze computer"
ga naar C:\ , > rechtermuisknop op de map windows en eigenschappen.
dan moet je een gecreeerd datum zien.
het is aangeraden om windows een keer per jaar opnieuw te installeren, dus als je installatie 6 jaar oud is zou ik zeggen, mik die windows xp installatie cd erin en installeer die boel opnieuw ;)

Laatst bewerkt:
als je geheugen uit gaat breiden, koop geen 4 GB want windows XP heeft een limiet van 3GB, dus ookal zou je er bvb 8GB in doen, zouden er 5GB ongebruikt blijven omdat Windows XP er maar 3 gebruikt

Weer duidelijk het verhaal van de klok en de klepel......

Heeft niets met XP te maken, maar of je een 32 of 64 bits Windows versie gebruikt!!

OOK Windows XP 64-bits kan meer geheugen gebruiken dan 3Gb!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan