• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datums omzetten naar dagnummers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wouter7899

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2015
Dag allen,

Ik heb een simpel probleem, maar heb het simpele(?) antwoord nog niet kunnen vinden. Bijgevoegd mijn excel-sheet waarin in kolom B allerlei data staan (grenzend van 19 Feb 2015 tot 07 Mar 2015). Ik wil graag dat in kolom A de dagnummers (Day01 t/m Day17) bij de bijbehorende datum komen te staan. Ik ben dus op zoek naar een formule die aan de hand van de verschillende data in kolom B in kolom A de output Day01, Day02…. Day17 geeft. Dus bijvoorbeeld: alle cellen in kolom B waar 19 Feb 2015 staat, moeten in kolom A Day01 krijgen, alle cellen met 20 Feb 2015 Day02 etc. etc.

Mogelijk belangrijk te weten:
- De data staan door elkaar heen en de ene datum kan (veel) vaker voorkomen dan een andere datum
- Ik gebruik een Engelse versie van excel

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Iig alvast bedankt voor de moeite.

Vriendelijke groet,
Wouter

Bijlagen

Buiten het feit dat dit geen correcte datums zijn in de B-kolom kan je na aanpassing deze formule gebruiken in de A-kolom:

Code:
="DAY " &20-DATUMVERSCHIL(B2;"07/03/2015";"d")
 of in het UK's

="DAY " &20-DATEDIFF(B2;"07/03/2015";"d")

Laatst bewerkt:
Met deze lukt het ook
Code:
="Day "&NETWORKDAYS.INTL("19/2/2015";B2;"0000000")
Natuurlijk eerst datums maken in kolom B

Laatst bewerkt:
Dank voor de berichten, ik denk dat ze zeker gaan helpen.

Enige is dat ik wat problemen heb met het omzetten van de datum, ben nog niet zo ervaren met Excel. Ik neem aan dat er ipv 06 Mar 2015, 06/03/2015 moet komen te staan wil de formule werken. Is me tot nu toe nog niet gelukt.. Zouden jullie daar ook nog een handje bij kunnen helpen?:)

Alvast dank weer!

Groet, Wouter

Wouter,

in C voorbeeld van formule om er echte datum van te maken
kan je zo doortrekken naar beneden en daarna kolom c met kopiëren en plakken speciaal (waarden)
de verkregen datums naar kolom B brengen.

mvg

Leo

Bijlagen

Ok super, omzetten naar (voor excel leesbare) data is gelukt en de formule van Plongske heeft de juiste dagnummering gegeven!

Bedankt allen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan