De betekenis van bijv, ''QAA,FAA,HDR etc.

Status
Niet open voor verdere reacties.

rickyy

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2007
Berichten
494
Hallo,

Ik zit op internet een aantal benchmarks te bekijken, nou zie ik dat er veel afkortingen staan, dus als eerst wil ik weten wat die afkortingen betekenen zoals, HDR, ik dacht High dynamic range, en QAA, en AA, das Anti anilasioning, een AAFQ of zo, FAA, en ANF, en alle betekenissen, ik zie door de bomen t bos niet meer :eek:

En dan nog wat vragen
Bij benchmarks zoals op deze site http://www.behardware.com...ce-8800-gtx-8800-gts.html, Ong 20 pagina's vol.:)

Nou werkt een game soms niet goed als FSAA, en HDR allebij aan staan, en er staat bij iedere game die ze testen wel HDR, maar toch niet iedere game ondersteund, High dynamic Range ?? zoals need for speed Carbon, en half life 2, maar toch benchmarken ze met HDR aan,
En dan met FSAA, en AA, en zo aan, Ik snap er niks meeer van ?! :D

Zouden jullie me uit de brand kunnen helpen, met die betekenissen en wat ze doen aan de kwaliteit van een game ?? :)

Ik krijg namelijk een geforce 8800 GTS en ik wil op volle i candy kunnen spelen, en niet dat ik denk dat alles op hoog staat terweil ik nog veel meer opties heb om om hoog te schroeven, miss is dit ook handig voor andere mensen die het niet weten, dus vandaar al deze vragen
Ik hoop dat iemand ze kan beantwoorden,

Alsvast bedankt :)

Mvg Rick.
 
Er zijn inderdaad veel betekenissen en vaak zijn ze ook nog afhankelijk van de fabrikant, oftwel nVidia heeft andere technieken dan Ati.

Maar om een aantal dingen iets te verduidelijken.
HDR: High Dynamic Range (http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imaging)
voorbeeld: je loopt vanuit een donkere kamer het licht in. In real-life moeten je ogen zich dan aanpassen, in het spel wordt dit door deze techniek nagebootst.

AA: Anti-aliassing

Schuine lijnen op een monitor zijn lastig echt recht te maken vanwege de pixels. AA probeert dit te verbeteren zodat bijv. trapleuningen er mooier uitzien en je geen zaagtand-effect krijgt.

FSAA: Full Screen Anti-Aliassing (zelfde als hierboven maar voor het gehele scherm)
QAA: Quinqix Anti-Aliassing

Zelfde als AA alleen heeft het een lagere impact op je videokaart, maar het werkt daarentegen ook iets minder. Deze techniek wordt alleen door nVidia toegepast.

ANF: Anisotropic Filtering (http://en.wikipedia.org/wiki/Anisotropic_filtering)

Hoop dat het nu een beetje meer duidelijk is voor je.
Een aantal dingen zul je in het spel kunnen regelen, anders zal het via de driver software moeten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan