• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Eerste letter in cel Hoofdletter maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

RichardvW

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2005
Ik ben in word bezig met "afdruk samenvoegen".
Ik moet nl. een groot aantal personen meerdere brieven sturen. Door de gegevens in excel in te voeren hoef ik niet steeds alle adres gegevens in te typen.

Nou heb ik een probleem bij achternamen met voorvoegsels. Voorbeeld:

Dhr. J.L. van der Meer
Excelweg 12
1234 AB Utrecht

Geachte heer Van der Meer,

De "van" in het adres vak is met kleine v en de "Van" in de aanhef met hoofdletter V.
Is er een mogelijkheid in excel om een cel te kopieren en dan van de eerste letter in die cel een hoofdletter te maken?

Alvast bedankt!

Hoi Richard,

Typ in een hulpkolom de volgende formule : =beginletters(a1).
Daarna kan je plakken speciaal.

Joske

Geef eens voor dit voorbeeldje weer welke cellen je gebruikt en wat er in welke cel staat.

Ik ben pas nieuw op het forum, dus weet niet hoe ik precies kan laten zien hoe mijn bestand eruit ziet, maar aangezien het niet heel ingewikkeld is omschrijf ik het maar even:
klolom A: dhr./mevr.
kolom B: titel
kolom C: achternaam
kolom D: voorvoegels
kolom E straat + huisnr.
Kolom F: postcode
Kolom G: woonplaats
Kolom H: via voorwaardelijke opmaak komt hier heer of mevrouw te staan afhankelijk van kolom A, die heer/mevrouw komt in de aanhef.
Kolom I: hier wil ik de voorvoegsels naar toe kopieren en de eerste letter hoofdletter maken.

Ik hoop dat het op deze manier toch duidelijk is.

Richard

In I1:

=HOOFDLETTERS(LINKS(D1))&RECHTS(D1;LENGTE(D1)-1)

Pas de bereiken aan zodat het klopt.

Is dit het?

Wigi

Wigi,
Wanneer ik jouw functie invoer dan krijg ik een foutmelding.
Ik gebruik 2002, is dat het probleem van de foutmelding?

Wigi,
Wanneer ik jouw functie invoer dan krijg ik een foutmelding.
Ik gebruik 2002, is dat het probleem van de foutmelding?

Je hebt toch wel degelijk een Nederlandstalige versie van Excel?

Is ; het scheidingsteken of is het , ?

Wigi

Ik heb een nederlandse versie van Excel. Alle pull-downmenu's zijn nl's de help etc.
Maar ik heb jou tip opgevolgd om de ; eens te vervangen door een "," en nu werkt de formule uitstekend! Heel erg bedankt hiervoor, dat scheelt me veel typwerk.

Nu kom ik alleen wel bij een volgende vraag: weet jij hoe ik gewoon die ; kan gebruiken.? Ik heb het nog niet getest, maar op het werk hebben we waarschijnlijk ook de ; als scheiding en dan werkt het sheet dat ik thuis maak niet op het werk.

Maak je sheet gewoon thuis, Excel zet het vanzelf over naar de juiste syntax.

Ik ben ook heel gelukkig met jouw laatste post!
Ik zat al helemaal te bedenken hoe ik dit nu weer moest gaan oplossen, aangezien ik op het werk absoluut geen tijd heb voor het maken van zo'n sheet met hier aan gekoppeld word document.

Wigi, heel erg bedankt voor je snelle reacties!!

Richard

PS: Wigi je weet niet toevallig hoe ik er voor kan zorgen dat waneer ik in word een document maak met de functie afdruk samenvoegen erin, dit kopieer naar een map X, hoe ik er dan voor kan zorgen dat word eerst in de map X gaat zoeken naar een excel bestand met dezelfde naam.

Post je vraag in de Word sectie.

Van Word ken ik enkel de basis, meer niet.

Oke,
Had 'm daar al gepost maar nog geen reactie gehad. Ze zijn daar niet allemaal zo snel als jij ;)

Bedankt voor je info!

RichardW,

Kan je de vraga op opgelost zetten? Dan behouden we het overzicht zodat ieder zo snel als jij geholpen kan worden :)

Groet,
Ferenc

Heb ik inmiddels gedaan.

Wist niet dat dat moest, heb toch niet alle forum regels goed gelezen blijkbaar ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan