• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Foutmelding bij slechts enkele gebruikers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Conseclusie

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2012
Hallo,

Op mijn afdeling ervaren we een zeer vreemd probleem...
Bij het openen van een .xlsb-bestand krijgen enkele medewerkers de melding:
Code:
Het bestand test.xlsm kan niet worden geopend omdat de bestandsindeling of de bestandsextensie niet geldig is. Controleer of het bestand niet is beschadigd en of de bestandsexentie overeenkomt met de indeling van dit bestand.
Deze melding op zich is heel bekend, echter.... bij veruit de meeste medewerkers verschijnt die melding níet en zij kunnen het bestand zonder problemen openen.
Dit betekent volgens mij dat de oorzaak van het probleem niet in het bestand zelf zit, maar dat het wellicht een rechtenkwestie is.
Onze IT-afdeling tast in ieder geval in het duister.
Heeft iemand suggesties voor mogelijke oorzaken?

Goeie suggestie!! Ik ga het morgen meteen controleren bij ze. Bedankt voor nu.

Laatst bewerkt:
In je tekst heb je het over een XLSB bestand, in de melding staat XLSM .
How come ?
De koppeling van een extensie aan een programma doe je bijv. bij de mapopties.

Slordigheidje van mijn kant.... Het bestand is oorspronkelijk een .xlsm, maar ik had als test hetzelfde bestand ook even opgeslagen als .xlsb. (maar dat bleek zoals verwacht weinig toegevoegde waarde te hebben). In m'n eerste post heb ik de verkeerde melding overgenomen....(moest dus zijn test.xlsb ipv test.xlsm)
Lam21's suggestie blijkt het ook niet te zijn; de bewuste medewerkers hebben géén uitgeschakelde items.
Ik ben nu even aan het kijken naar de Verwijzingen - VBA project,....wellicht dat ze daar items missen(?)

Hoe wordt het bestand geopend ? in Excel of in de Verkenner ?

Vanuit de verkenner (via dubbelklikken). Maakt dat nog wat uit dan denk je?

Jazeker. Kunnen ze bestanden wel openen vanuit Excel ?

Doorloop de volgende procedure eens:
- Instellingen
- Apps
- Standaard apps
- Standaard apps per bestandstype
- Ga in de linkerkolom naar xlsm
Staat daar achter Excel? Als dat het geval is, zou het goed moeten gaan

@Robd

Veel eenvoudiger in Verkenner:
- selecteer bestand
- rechter muisknop
- openen met
- zoeken en selecteren Excel
- aanvinken altijd openen met dit programma

@snb: Dat zijn ook vijf stappen :d

Door Rob's suggestie begrijp ik die van SNB ook meteen....; komen beiden in feite op hetzelfde neer.
Ik was er ook stellig van overtuigd dat dit dé oplossing zou zijn, maarrr..... toch niet helaas.
Ik heb met één van die collega's meegekeken en z'n standaard-app voor zowel .xlsb als .xlsm staat toch gewoon Excel en bestand openen vanuit Excel levert nog steeds de foutmelding op.
Schiet mij maar lek....

Loop alle drie opties onder > Instellingen > Standaard-apps even na. Dus bestandstype, protocol en per app.

Kijk eens naar deze. Negeer de reclame/advertenties.

Laatst bewerkt:
Komt de melding uit #1 vanuit Excel of vanuit Windows?
Als deze uit Excel komt, zal de bestandstype (extensie) wel juist gekoppeld zijn aan Excel

Volgens mij bij beide. Openen met Verkenner en in Excel geven de foutmelding.

Inkonsistent?
Zowel bij dubbelklikken op het bestand in de verkenner, als het bestand vanuit excel openen levert exact dezelfde foutmelding op (beiden in een "Microsoft Excel"-venster).

appel of Ms?
64 of 32 excel?
MS 64

Misschien helpt dit
repair-a-corrupted-workbook ?
Zonder deze link gevolgd te hebben lijkt me dit geen waarschijnlijke oplossing. Zoals gezegd: het bestand werkt prima bij het merendeel van de medewerkers, dus kan er in mijn ogen geen sprake zijn van een corrupted workbook.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan