Geen gehoor aan één kant van mijn koptelefoons

Status
Niet open voor verdere reacties.

MyTurn

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 aug 2013
Goedeavond allemaal.

Mijn computer heeft een paar problemen met het geluid.
Als ik een koptelefoon aansluit dan geeft hij maar aan één kant geluid, In dit geval de rechterkant.
Maar als ik hem eraf haal heb ik gewoon normaal geluid. Aan allebij de speakers.
Ik weet niet of dit aan mijn geluidskaart ligt of gewoon een systeemfout van windows dat ik iets met het volume heb gedaan.
Ik heb alles geprobeerd wat ik kon om het geluid normaal te krijgen maar niks werkt.
Dit probleem geldt ook voor diverse koptelefoons, Ik heb thuis 2 koptelefoons en 3 computers (1 server, 1 gaming-pc en 1 laptop waar ik ook van alles mee doe)
De koptelefoons werken op alle andere computers behalve voor mijn laptop.
Alle 2 de computer geven normaal geluid.

Als iemand nog iets van mijn laptop af wilt weten :
Processor : AMD E-300 APU met Radeon(tm)HD Graphics 1.30GHz
Geinstalleerd geheugen(RAM) : 2,00 GB (1,60 Beschikbaar)
64-Bit besturingssysteem.
Geluidskaart : Realtek High Definition Audio

Aan de eerste 3 zou je waarschijnlijk niks aan hebben maar wel aan de Geluidskaart (Maar toch voor als het nodig is)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit zeer irritante probleem.

-Delano (15)

Hallo Delano,

Is jouw rechterkant ook echt aangegeven als rechts? Op de koptelefoon staat dat aangegeven met een letter L of R. Het lijkt me namelijk waarschijnlijker dat alleen links werkt, omdat ik vermoed dat je geluidskaart mono uitstuurt. Kijk eens of je iets aan de instellingen van je geluidskaart kunt aanpassen. Grote kans dat ergens het geluid staat ingesteld op 'mono'. Als je dit inderdaad tegenkomt moet je het aanpassen naar 'stereo'.

Groet, Jochem (14)

Hallo Delano,

Is jouw rechterkant ook echt aangegeven als rechts? Op de koptelefoon staat dat aangegeven met een letter L of R. Het lijkt me namelijk waarschijnlijker dat alleen links werkt, omdat ik vermoed dat je geluidskaart mono uitstuurt. Kijk eens of je iets aan de instellingen van je geluidskaart kunt aanpassen. Grote kans dat ergens het geluid staat ingesteld op 'mono'. Als je dit inderdaad tegenkomt moet je het aanpassen naar 'stereo'.

Groet, Jochem (14)

Er staat rechts. Ik heb stereo getest, en het blijft hetzelfde.
Stereo.png
Ik heb op testen gedrukt en nogsteeds heb ik hetzelfde, Hij speelt de linkerkant niet af.
Ik heb zelfs oordopjes geprobeert en ook mijn gaming headset.
En daarna heb ik stereo op speaker getest en daar speelt hij ze allebij af.
Ik vrees dat dit aan mijn geluidskaart ligt.
En ik kan daar niks tegen doen want je kan geen onderdelen bij deze laptop verwijderen en herplaatsen...
(volgens mij)
Ik doe zelf wat aan ICT. Maar we hebben zo'n slechte leraar. Hij leerde ons alleen hoe een moederboard werkt. Maar de overige onderdelen heeft hij nog nooit gezegt. En ik zit al in de 3e.
Daarom wil ik ook hier hulp haha.

Hallo

Hier zie je de pinout van dergelijke connector:

http://www.google.be/imgres?imgurl=...2ZehTdH_n6B2M:;8LpmnHkalhR4KM;F2ZehTdH_n6B2M:

Indien de linkerkant niet werkt , dan is de meest voorkomende oorzaak dat de stekker net niet diep genoeg in de connector kan.(1mm is al voldoende om niet te werken)

Stof/vuil in het chassisdeel van de laptop is het meest voorkomend.

Een gedeeltelijk van het motherboard losgescheurd chassisdeel kan uiteraard ook (deze zit dan meestal iets los of zelfs scheef)

Chassisdeel zuiver maken d.m.v. luchtdruk , en 1 of 2 druppels kontaktspray doen soms wonderen.

Een usb geluidskaartje :

http://www.benl.ebay.be/itm/USB-1-1...620?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ec9198974

Zal economisch gezien veel goedkoper zijn dan het individuele chassisdeel op het motherboard vervangen , mocht deze defekt blijken te zijn ...

Hopelijk heb je iets aan deze info ....

Laatst bewerkt:
Wat VDK_P zegt klopt. Mocht dit niet werken dan zit er (vrees ik) niks anders op dan een andere geluidskaart er in (laten) zetten, of een USB geluidskaartje kopen.

Oh en trouwens, het is niet nodig om te citeren als je direct antwoord ;)

Je zou ook nog naar de balans instellingen van je hoofdtelefoon instellingen kunnen kijken.
Rechte muis klik op speaker onderin en 'afspeelapparaten' selecteren.
Vervolgens je hoofdtelefoon selecteren en dan Eigenschappen > Niveaus en daar Balans, staan ze beide op 100?
Balans.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan