Geinstalleerd geheugen(RAM): 12,0GB (4,00GB beschikbaar)

Status
Niet open voor verdere reacties.

dutchdark

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2012
Hallo,

Zoals in de titel ook wel al duidelijk word gebruikt mijn pc slechts 4gb van de totaal geplaatste 12gb.

Voorheen had ik 4GB(2x 2GB) werkgeheugen maar omdat dit eigenlijk een beetje aan de weinige kant is heb ik besloten 2nieuwe te kopen van 4GB(2x4GB).
dus in totaal zou ik dan 12GB hebben. Wanneer ik vervolgens de pc opstart en in de bios kijk zijn ze ook alle 4zichtbaar en herkent hij dat er 12GB aanwezig is,
vervolgens als ik kijk bij computer>rechtermuis>eigenschappen zie ik daar dus staan 'Geinstalleerd geheugen(RAM): 12,0GB (4,00GB beschikbaar)'.

Direct op internet gekeken naar mogelijk oplossingen, veel meer mensen met dit probleem kom je wel tegen maar allen eigenlijk niet met een duidelijke oplossing voor mij.

-memory remapping (is niet mogelijk in mijn bios).
-msconfig>computer opstarten>geavanceerde opties zowel 'maximaal geheugen uit als aan gevinkt (op beide geen reacties).
-oude (2x2GB) werkgeheugen eruit gehad zodat ik dus totaal 8GB in me pc had. ( nog steeds slechts 4GB beschikbaar).
-kijken of ik 32bit of 64bit windows had ivm dat 32bit slechts 4GB aankan (ik wist het al 99% zeker maar ik heb dus 64bit)

hierbij zijn mijn optie's eigenlijk wel op en zou ik dus niet weten wat het wel moet zijn.

specs:

windows 7 ultimate x64
CPU Type: HexaCore AMD Phenom II X6 1075T, 3280 MHz (15 x 219)
moederbord: Asrock deluxe 3 890FX
Moederbord Chipset: AMD RD890, AMD K10
DIMM1: Kingston 99U5584-005.A00LF 4 GB DDR3-1600 DDR3 SDRAM (nieuwe)
DIMM2: Kingston 99U5584-005.A00LF 4 GB DDR3-1600 DDR3 SDRAM (nieuwe)
DIMM3: Corsair XMS3 CM3X2G1333C9 2 GB DDR3-1333 DDR3 SDRAM (oude)
DIMM4: Corsair XMS3 CM3X2G1333C9 2 GB DDR3-1333 DDR3 SDRAM (oude)

evt. link naar de handleiding van mijn moederbord (die overigens naar mijn idee zegt dat er 16GB max geplaats mag worden)maar misschien zie ik iets over het hoofdftp://europe.asrock.com/manual/890FX%20Deluxe3.pdf

Ik hoop hierbij genoeg info te hebben gegeven mogen er nog dingen onduidelijk zijn of ontbreken, gewoon vragen :)

reseat het geheugen(uitgaande dat je reset bedoelt) hoe reset je ze? ik zal ze nog eens loshalen en voor de zekerheid alles weer opnieuw vastklikken maar zover ik zie zijn alle beugeltjes dicht.

Ik heb dus gedaan wat je vroeg ff allemaal los gehaald, en opnieuw vastgeklikt. check check dubbel check en weet het zeker dat ze goed zitten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ook andere combinaties geprobeerd?
Welke bios versie gebruik je? niet dat er een versie is waar het probleem mee zou zijn opgelost maar toch.

Zal toch wat spelen zijn met de geheugeninstellingen in de bios.

Wel een vreemd gedoe, als het geheugen wel wordt herkent door de eerste en laatste bit uitlezing zou indien het niet gebruikt wordt ook niet in windows naar voren komen dat er 4GB wel kan worden gebruikt als alleen die 2 nieuwe reepjes erin zitten.

Probeer eens met de Kingston's in Dimm 1 end 3 en de Corsair's in Dimm 2 en 4.
Wat jij nu doet,is 2 verschillende latjes met verschillende MHZ in dual channel proberen te laten draaien......komt m.i. nooit goed...;)

@ modag

ik heb even in de lijst gekeken en hij komt er inderdaad niet in voor, maar zoek ik vervolgens het geheugen van de corsair op zie ik die er ook niet tussenstaan dus dat lijkt mij het ook niet te zijn daarkomt bij de pc ziet het wel alleen hij doet niks met de rest

@ lange pier

ik heb bekeken welke bios versie ik zit volgens everest zit ik op p 1.60 en als ik vervolgens in de bios kijk staat daar p 1.80 dus ga ervan uit dat ik op versie p 1.80 zit.

'Zal toch wat spelen zijn met de geheugeninstellingen in de bios.' kan je dit misschien nader uitleggen?

En ja ik heb andere combinatie's geprobeerd zoals:
-alleen die nieuwe erin(kingston) in DIMM1 en DIMM2 (ook hierbij staat dus ipv : '12gb waarvan 4gb beschikbaar' '8gb waarvan 4gb beschikbaar')
- en alleen in DIMM3 en DIMM4. (ook hierbij staat dus ipv : '12gb waarvan 4gb beschikbaar' '8gb waarvan 4gb beschikbaar')
- en die manier van 'roadworker' (ik dacht in de manual te hebben gelezen hetzelfde soort RAM te plaatsen en dus niet kruisen maarja togh de moeite waard om te proberen)

@ roadworker

zie het laatste - van lange pier hierboven

Bedoelde ermee via het manual in de bios de diverse opties uitproberen.

Zou idd zomaar kunnen dat ze niet samen door de geheugencontroller in de CPU aangesproken kunnen worden door de verschillen.
AMD cpu's zijn wat kritischer wat de controller betreft dan die in de Intel cpu's.

Bedoelde ermee via het manual in de bios de diverse opties uitproberen.

Zou idd zomaar kunnen dat ze niet samen door de geheugencontroller in de CPU aangesproken kunnen worden door de verschillen.
AMD cpu's zijn wat kritischer wat de controller betreft dan die in de Intel cpu's.

maar dat ze niet samen door de geheugencontroller in de CPU aangesproken kunnen worden door de verschillen. dan zouden de beide kingstons van ieders 4GB wel moeten werken aangezien die niet verschillend zijn maar dat werkt dus ook niet.

zelf ben ik uiteraard ook constant naar mogelijke oplossingen aan het zoeken. toch nog even naar de post van modag gekeken en even verder zitten uitspitten. wanneer ik de manual lees zie ik staan op pagina 9 en dan punt 4 :

'Whether 1800/1600MHz memory speed is supported depends on the AM3
CPU you adopt. If you want to adopt DDR3 1800/1600 memory module
on this motherboard, please refer to the memory support list on our
website for the compatible memory modules.
ASRock website http://www.asrock.com'

dus even zitten kijken en blijkt dus dat ik nu 1600 heb gekocht wat in dit geval dus wel in de lijst moet staan,,,,
dus ik denk dat hierbij het probleem is opgelost ?

zelf ben ik uiteraard ook constant naar mogelijke oplossingen aan het zoeken. toch nog even naar de post van modag gekeken en even verder zitten uitspitten. wanneer ik de manual lees zie ik staan op pagina 9 en dan punt 4 :

'Whether 1800/1600MHz memory speed is supported depends on the AM3
CPU you adopt. If you want to adopt DDR3 1800/1600 memory module
on this motherboard, please refer to the memory support list on our
website for the compatible memory modules.
ASRock website http://www.asrock.com'

dus even zitten kijken en blijkt dus dat ik nu 1600 heb gekocht wat in dit geval dus wel in de lijst moet staan,,,,
dus ik denk dat hierbij het probleem is opgelost ?

wat ik me dan wel weer net bedenk is dat als ik alleen die KINGSTON erin stop hij nog steeds 4GB accepteerd :S

Omruilen voor hetzelfde merk en type maar dan in een 8GB set geen optie?
bedoel je hierbij dan 2x8GB aanschaffen? in dat geval liever niet want dat brengt de prijs weer behoorlijk omhoog en dat was dus net niet de bedoeling maar, ik denk dat ik maar terug ga naar de winkel en even kijken hoe we het oplossen want zoals het nu is werkt het niet. en als je bedoelt een reep van 8GB dan kan ik niet hetzelfde type doen want dan zit ik nog steeds op die 1600mhz die niet in het lijstje staat

Zou het manual ven doornemen, @wegwerker.

IDD.....:eek: :o......heb zelf nog andere (oudere) mobo gehad waarbij het wel noodzakelijk was om die modules zo te plaatsen voor dual channel.......tijd voor een upgrade!:D
@ dutchdark,heb jij ASRock XFast RAM geinstalleerd op je pc?

@ lange pier, ikga er dan vanuit dat je bedoelt dat ik mijn kingston 1600mhz moet omruilen voor bijv. die van corsair in de variant 2x4GB. ik zal wanneer ik tijd heb ff langs de lokale computerboer gaan waar ik het geheugen gekocht heb en even overleggen hoe hiermee om te gaan aangezien de beste man alleen de KINGSTON 4gb 1600mhz en 8gb 1600mhz had.

Ik vroeg hem nog zo maakt het ook verschil met die getallen(kon niet zo gauw op de juiste term komen) en toen zij die ohh die snelheden nee hoor moet geen enkel probleem zijn. najah wel dus...

@ roadworker, heb eens even gekeken wat dat precies voor software was. ik zag togh al gauw dat het bij deze software gaat op de 32bits versie van windows terwijl ik 64bit heb daar komt bij mijn mobo staat niet in het lijstje waar het progg voor bedoelt is ;)

even een update .

ik heb dus mijn RAM geheugen terug gedaan naar de winkel en heb vervolgens online nieuw geheugen besteld van corsair op 1333mhz. na deze geplaatst te hebben nog steeds het zelfde verhaal 12gb geplaatst slecht 4gb beschikbaar iemand die me hier nog mee verder kan helpen wordt er een beetje moedeloos van :(

Zet de optie in de bios in de "Memory Controller Mode" eens op ganged om dat uit te proberen.

ok. ik had je reactie gister niet meer gelezen dus heb het niet kunnen uitproberen, maar!! het probleem is verholpen. uit wanhoop heb ik maar windows erop nieuw opgezet. gewoon een compleet schone installatie uitgevoerd en nu is er dus gewoon 12GB werkgeheugen beschikbaar, vraag me niet waarom het heeft gewerkt maar het werkte.

Mensen ik stel het bijzonder op prijs dat jullie met me mee hebben gedacht en de tijd eraan gespendeerd hebben om tot een oplossing te komen. hartelijk dank hiervoor ;).

hier kan een slotje op!

Mvg, Jarno

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan