HP 14-AC180ND van MediaMarkt met 32 GB SSD upgraden

Status
Niet open voor verdere reacties.

EvertJan

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2000
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
2021
Hallo allemaal,

Ik heb hier een laptop van een kennis die foutmeldingen krijgt van Windows dat er geen ruimte meer is voor een upgrade van Windows.
Blijkt gekocht te zijn bij Media Markt met een SSD schijf van 32 GB...??!!
Deze HD zit dus vol en moet dus vervangen worden door een grotere.
Ik heb de laptop open gemaakt maar zie geen HD en ook geen RAM geheugen of zit dat vast op het moederbord.
Wie kan me hier meer over vertellen en ook waarom deze laptop maar een SSD schijf van 32 GB heeft. Daar heeft toch niemand iets aan?

HP 14-AC180ND.jpg

Eppie
:(

Inderdaad, sloopse

Hallo,

Ik heb de filmpjes bekeken maar bij deze laptop kun je het toetsenbord er niet uit halen en ik heb geen idee waar ik de HD moet zoeken, c.q. vervangen. Ik kan alles wel los halen maar dat lijkt me ook geen goed plan.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Eppie

Kijk even hier: Die 32 GB is eMMC, lijkt mij, dus niet te identificeren/verwijderen als een harddisk.
Wél staat in de Service and Maintenance manual dat er een harddisk in kan, maar dan moet je wel eerst een bracket set kopen.
[Kijk even op pagina 37 + 38 van die manual waar die bracket set zou moeten horen en kijk of dat (technisch) ook past in/overeenkomt met die Mediamarkt laptop en zo ja, kijk op pagina 24 waar die bracket set uit bestaat (items 3a en 3b). Ik heb sterk het idee dat je (verplicht) een HP bracket set zou moeten kopen (itemnummer: 813510-001), want die connector-kabel lijkt me niet vervangbaar door een standaard Sata kabel, want is (vlgs. de foto) een flatcable in de HP.]
De werkomschrijving op pagina 37 + 38 praat niet over het verwijderen van het toetsenbord, want puur over werk vanaf de onderkant van de laptop.

Hard drives
Supports 6.35-cm (2.5-in) SATA hard drives in 9.5-mm (.37-in) and 7.0-mm (.28-in) thicknesses
Supports the following hard drives:
● 1-TB, 5400-rpm, 9.5-mm
● 750-GB, 5400-rpm, 9.5-mm
● 500-GB, 5400/7200-rpm, 7.0-mm or 9.5-mm
● 320-GB, 7200-rpm, 7.0-mm or 9.5-mm

Staat niet expliciet dat dit niet ook SSD's mogen zijn, maar natuurlijk ga ik er niet vanuit dat je een SSD koopt van 320 GB of meer...
Ik zou vermoeden dat ook kleinere SSD's mogen, zoals 120 GB of 240 GB etc.

Tijs.

Laatst bewerkt:
dnties bedankt

Hallo dnties,

bedankt voor je antwoord. Heeft veel duidelijk gemaakt.
Het is inderdaad een EMCC kaart van 32 GB die er in zit (zie eerdere foto).
De handleiding die je aangaf maakte dit duidelijk.
Het vervangen door een SSD is inderdaad een optie maar laat ik toch achterwege (te veel werk).
Mijn laatste vraag is of ik er een externe HD aan kan koppelen (USB) en daar dan eventueel andere applicaties op kan installeren of moet ik dan ook iets in de BIOS aanpassen?

In elk geval bedankt voor het uitzoeken.

Groeten
Eppie

Het vervangen door een SSD is inderdaad een optie maar laat ik toch achterwege (te veel werk).
Mijn laatste vraag is of ik er een externe HD aan kan koppelen (USB) en daar dan eventueel andere applicaties op kan installeren of moet ik dan ook iets in de BIOS aanpassen?

Bios heeft daar niets bij te zoeken: Bij veel programma's kun je aangeven (via Custom install of Aangepaste installatie) waar de software geïnstalleerd moet worden. Wel is het zo dat je op die manier een afhankelijkheid creëert dat de externe harde schijf is aangesloten (om de daarop geïnstalleerd software te kunnen draaien). Dat lijkt me verre van de bedoeling van een laptop... Bovendien schrijft veel software informatie op de C: schijf (denk aan de TEMP map etc.) en ook Windows Updates worden standaard op C: opgeslagen (niet aan te passen) dus je zult (wat mij betreft) zo snel mogelijk af moeten van het gebruik van dat eMMC geheugen.

Tijs.

Het is zo een op een grotere foto, zie onder.
Dit lijkt me zo specifiek HP-made, een aantal eMMC's die ik ken zien er allemaal anders.
En als je surft dan vind je alleen maar "no" geen vervanging mogelijk, alleen de optie v/d extra schijf die dnties al gaf.
$_57.JPG

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan