hulp bij maken access formulier met zoek veld

IamWezel

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2024
Berichten
7
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier dus als ik iets niet volgens de regels doe laat het me weten dan probeer ik het opnieuw.

Ik heb een vraag voor mijn vereniging wil ik een (denk ik) redelijk simpele opzet maken voor een acces database. Het betreft hier alleen één tabel met 3 velden met het lidnummer, voorletters en achternaam.

mijn idee is om een formulier te maken waar op ik een zoek tekstvak heb waar in ik het lid nummer kan invullen en dan de daarbij behorende voorletters en achternaam kan tonen.

het liefste zou ik willen dat het zoekveld al begint met zoeken als ik het nummer invul, maar dat is de 2e wens.

Het idee is dat we bij de ingang op basis van een qr code scanner het lidnummer uitlezen, en dat er dan op het scherm komt van welk lid deze pas is, als deze in de database staat.

ik ben al wat aan het klikken geweest maar heb gewoon niet de basis kennis van acces om te weten hoe ik dit moet aanpakken. Een tabel maken lukt. een query maken ook wel maar hoe krijg ik het veld van het formulier in die query en hoe zorg ik dat hij gaat zoeken op moment van typen.

alvast bedankt voor de hulp

Groet Jerome Wezelenburg
 
Wat je wilt is denk ik goed te realiseren met een keuzelijst-met-invoervak. Uitleggen is ingewikkelder dan een voorbeeldje laten zien. Dat heb ik ik dus bijgevoegd.

Nog twee opmerkingen:
  • Ik snap het nut en de bedoeling van het geheel niet. Waar staat die barcode op? Kan de naam daar niet bijgezet worden?
  • Achternamen (Nederlandse -) sla je het beste op als twee velden: voorvoegsel en naam.
 

Bijlagen

thanks voor het voorbeeld ik zal er zo eens naar kijken.

De barcode (qr) staat op de leden pas en moet bij aankomst op de baan gescand worden. We willen dan op basis van het leden bestand zien of iemand nog lid is. De pas wordt eenmalig uitgegeven en niet jaarljiks.

en goeie tip over die 2 velden voor de naam en voor voegsels. dat soort ervaring mis ik dus top om dat hier te vinden.
 
Ik schrik eerlijk gezegd een beetje van je vraag; je geeft zelf al aan dat je totaal geen benul hebt van wat Access is en kan, of hoe e.e.a. werkt. Maar dan tóch een database willen maken die goed en netjes werkt? Je bent toch niet ook minister-president van dit land (ook iemand die zonder enig verstand van zaken maar wat doet)? Of, nog veel erger, iemand die een gereedschapssetje voor zijn verjaardag heeft gekregen en nu denkt dat-ie automonteur is? Waarom denk je dat er beroepen bestaan?

Ik zou mij dus eerst eens verdiepen in Access, voordat je überhaupt begint te knutselen, bijvoorbeeld door eerst de cursus Access in de handleiding sectie te lezen.

Het idee is dat we bij de ingang op basis van een qr code scanner het lidnummer uitlezen, en dat er dan op het scherm komt van welk lid deze pas is, als deze in de database staat.

Wat betreft je vraag: een QR code is eigenlijk niet meer dan een ‘snelle typemachine’. Met een QR lezer doe je niks anders dan iets uitlezen, en de gelezen waarde ergens in zetten, bijvoorbeeld in een tekstveld in een tabel. Daarom is het ook zo snel: je scant een kaart, en ziet gelijk de gegevens terug in je formulier.

Als je een QR lezer hebt (en dat zal wel, anders begin je niet aan ledenkaarten met een QR code) dan wil je dus die lezer correct aansluiten op een computer, en de gegevens binnenhalen. Niks intypen, toch?
 
@AHulpje, dank voor je voorbeeld in Excel dat geeft nog wat extra houvast maar ik denk dat ik uiteindelijk toch voor access ga.

@OctaFish niet zo schrikken joh soms moet je ergens van nul af in duiken om het te leren, de handleiding sectie zal ik eens opzoeken. De reden dat ik het zo op de site zet is omdat ik dit als vrijwilliger doe voor de vereniging naast mijn werk. het ik het dus waarschijnlijk een eenmalig iets, ik wordt geen access guru denk ik. Verder heb ik wel wat achtergrond kennis alleen nooit iets met access gedaan vandaar.

wat je schrijft over de qr is inderdaad correct. dus het idee is om het lidnummer op de pas te zetten in qr (had ook streepjescode kunnen zijn maar dat is niet zo hip denk ik) en de scanner dat zoek veld in te laten vullen zodat men bij de kassa snel door kan.

nu moet men de kaart bekijken of ze worden op afstand omhooggehouden.

In principe werkt het nu ook maar er is geen zicht hoeveel mensen er echt op de baan zijn en van controle of de kaart überhaupt wel de juiste is, is er al helemaal niet.

dus het idee is om aan het begin van het seizoen de ledenlijst te importeren in access op de laptop bij de kassa en dan scannen als eerder beschreven. later misschien een tabel bijhouden van wie "ingechecked" is.

bedankt voor jullie hulp iig
 
@OctaFish niet zo schrikken joh soms moet je ergens van nul af in duiken om het te leren
Er zíjn zaken die je niet kunt leren door er 'zomaar in te duiken' zoals je zo mooi omschrijft. Ik heb een keukenla voor mooie, scherpe messen (zelfs een paar chirurgen mesjes), maar op de bonnefooi een open hart operatie uitvoeren? Daggut nie! Databases zijn systemen waar bepaalde technieken onder hangen. Zonder kennis van die systemen kun je prutsen wat je wilt, maar zal er nooit iets goeds uitkomen.
Helaas is de optiek van Microsoft er eentje van: "als je op de knoppen kunt klikken, kun je met het programma werken". Dat werkt in grote mate voor Word, en in zekere mate voor Excel, maar zeker níet voor Access. Als je de Normalisatie regels niet kent, heb je in mijn optiek niets te zoeken in een programma als Access. begin daar dus echt mee, voordat je een database gaat maken!

Dus het idee is om het lidnummer op de pas te zetten in qr (had ook streepjescode kunnen zijn maar dat is niet zo hip denk ik) en de scanner dat zoek veld in te laten vullen zodat men bij de kassa snel door kan.
'Hip' is een verkeerd uitgangspunt: je moet alleen en vooral kijken naar Functionaliteit. Als een streepjescode voor jullie makkelijker is, moet je een streepjescode gebruiken. Punt. Voor scanners en software maakt het geen drol uit of je een QR code gebruikt of een streepjescode.

En je laatste opmerking vind ik óók al niet erg geruststellend klinken. Wat is er op tegen om het hele systeem gelijk goed te maken? In essentie is dat ook helemaal niet zo moeilijk: je hebt een ledentabel met leden en hun gegevens, en een tabel met daarin de registraties. Daarin sla je de gescande codes op, samen met de datum/tijd van de scan. Want wat denk je nu te gaan doen met de gescande datat? Je zet het niet in een tabel, want die data staat al in de ledentabel (als het goed is).
Dus nu heb je een database met één tabel met gegevens van de leden, en daar maak je een formulier voor met daarin een niet-afhankelijk zoekveld (vergeet de oplossing van xp351, da's niet de beste) waarin je de gescande code laat zien. En op basis daarvan wordt dan de persoon opgezocht.
Terwijl het dus vele malen makkelijker is om die code gelijk op te slaan in de registratie tabel.

Nogmaals: je werkt zonder enig plan (en kunt dus net zo goed in Excel blijven werken) en dat is in een database nooit een goed idee. Begin eens, is het niet voor jezelf, dan voor ons) met het opstellen van een Functioneel Ontwerp waarin je op- (en be-)schrijft wat het doel is van de database. Dat is dus niet: kaartjes laten zien van de leden.... Maar op zijn minst iets van: leden bijhouden, registreren wanneer ze aanwezig zijn, contributie bijhouden en rekeningen sturen etc.

Op basis van dat FO ga je kijken welke tabellen er nodig zijn, en ga je formulieren en rapporten maken. Nooit andersom!
 
je maakt er wel een heel relaas van, wat m.i. niet helpt bij het oplossen van mijn probleem. Ik ben het met je eens dat een database misschien niet de juiste vorm is voor dit vraagstuk maar daar ben ik ook zoekende.

Vanuit theoretisch oogpunt snap ik je bezwaren maar ik ga natuurlijk geen FO en TO schrijven voor dit onderzoekje Ik denk dat je het wat te zwaar aanzet van wege het feit dat jij zelf veel ervaring hebt hierbij.

een hoop dingen herken ik vanuit mijn eigen werk, dus deels snap ik het maar ondanks je mogelijk goede bedoelingen komt het wat belerend over, doe er mee wat je wilt.

p.s. vergelijkingen met andere beroepen (in te trend van als ik een auto koop dan wil ik ook dat.... ) gaan vaak mank .. ga maar eens in gesprek met cooassistenten chirurgie ;-) ... see one do one teach one

maar bedankt voor je input in idergeval.
 
Ik probeer je te helpen. Als dat niet gewenst is, dan is dat jammer. Verder valt er nu ook helemaal niets meer te helpen, want a) heb ik geen QR scanner (en ik denk dat ik niet de enige ben), b) hebben wij de database niet, en c) zie ik verder ook geen vraag waarmee geholpen kan worden.
Ik ben het met je eens dat een database misschien niet de juiste vorm is voor dit vraagstuk maar daar ben ik ook zoekende.
En dit heb ik natuurlijk al helemaal niet gezegd! Ik beweer juist dat een database prima is, mits je e.e.a. goed hebt voorbereid. En dáár twijfel ik dus bij jou in hoge mate aan.
 
Wat je wilt is denk ik goed te realiseren met een keuzelijst-met-invoervak. Uitleggen is ingewikkelder dan een voorbeeldje laten zien. Dat heb ik ik dus bijgevoegd.

Nog twee opmerkingen:
  • Ik snap het nut en de bedoeling van het geheel niet. Waar staat die barcode op? Kan de naam daar niet bijgezet worden?
  • Achternamen (Nederlandse -) sla je het beste op als twee velden: voorvoegsel en naam.
XPS351. dit werkt goed voor wat ik wil. enige wat ik nog gedaan heb (ivm de werking van de scanner) is het veld "volledige naam" aangepast naar Ingeschakeld : Nee. Hierdoor blijft veld 1 geselecteerd kan wordt deze met een nieuwe pas gelijk overschreven.

thanks hiervoor !
 
het liefste zou ik willen dat het zoekveld al begint met zoeken als ik het nummer invul, maar dat is de 2e wens.
Laten we eens terug gaan naar het originele bericht, want daar heb ik ook nog wel wat vragen over. Om te beginnen: tweede wens? Ik heb de eerste dan gemist :). Ik neem althans aan dat je de tabel al hebt gemaakt, en het formulier ook. Dat gaat bijna automatisch, want Access kan op basis van een geselecteerde tabel al
een formulier maken. Dus dat is dan gelijk opgelost :)

Verder zou ik in dat formulier in de koptekst een tektveld maken waarin je dan de gescande code laat zien. Een keuzelijst is ook een optie, zoals Peter al aangaf. Maar een tekstveld werkt beter i.c.m. een scanner.
En waar heb je een query voor nodig? Lijkt mij nu nog niet noodzakelijk om met een query te werken.
 
de eerste wens was het kunnen scannen en opzoeken van leden. Wat betreft het tekstveld, daar kan ik wel wat mee experimenteren, hoewel het nu juist precies werkt zoals het gewenst is.
het lidnummer blijft geselecteerd dus als ik de volgende scan wordt het overschreven.

Query heb ik idd niet nodig dus het blijft bij enkel een tabel en een formulier.

nogmaals dank voor de hulp allen !
 
Die truc die je nu hebt toegepast heb je ook helemaal niet nodig als je een tekstveld gebruikt. Maar goed, geen db, geen toegepaste oplossing :). Wat betreft jouw 'oplossing' om veld 'Volledige naam' uit te schakelen: volgens mij doe je ook nog eens iets verkeerd, door een verkeerde keuzelijst te gebruiken, want dat is helemaal niet nodig (als je het goed doet). Maar goed, geen db, geen juist antwoord :).
 

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan