Kan ik mappen op een netwerkschijf beveiligen met een wachtwoord?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tijger81

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2010
Hallo,

Is het mogelijk om een map op een netwerk schijf te beveiligen met een wachtwoord. Maaaar wel zo dat een programma de inhoud van de map kanbenaderen.
Dus bijvoorbeeld map:
H:\Foto beveiligen met wachtwoord

en dat Photoshop wel de inhoud van de map kan inzien en de foto's kan openen zonder de beveiliging eraf te doen.

Met 7zip kan je een map beveiligen met een wachtwoord, maar de map moet eerst ontsteuteld worden voordat een programma de bestanden in de map kan benaderen.

Ik wil dat een proces van een programma toegang kan houden tot de inhoud van de map zonder dat de beveiliging eraf is, waardoor niet ieder ander in de map kan komen.

Bij een modern netwerkschijf kan je gebruikersgroepen rechten toekennen. Jan kan dan b.v. bij iedere map komen, maar Piet niet. Piet zou b.v. niet bij H:\foto kunnen komen.
Indien je dan nog ervoor zorgt dat Photoshop als Jan draait, dan heb je het effect wat je wil, maar zonder wachtwoord beveiliging. Het is ook maar de vraag of je echt zo een wachtwoordbeveiling wil. Piet zou vermoedelijk ook een met wachtwoord beveiligde map kunnen wissen...

Ik heb nu de map staan op een plek die read only is voor mensen, maar ikzelf heb meer rechten en kan met de map doen wat ik wil. Dus dat is al geregeld. Alleen de mensen kunnen de map wel inzien en dat wil ik blokkeren. Eigenlijk zou verbergen van de map al voldoende zijn. Alleen de slimmere kunnen bij de mapopties de instellingen weer terug zetten, waardoor de map weer zichtbaar wordt.

Ik heb nu de map staan op een plek die read only is voor mensen, maar ikzelf heb meer rechten en kan met de map doen wat ik wil. Dus dat is al geregeld. Alleen de mensen kunnen de map wel inzien en dat wil ik blokkeren. Eigenlijk zou verbergen van de map al voldoende zijn. Alleen de slimmere kunnen bij de mapopties de instellingen weer terug zetten, waardoor de map weer zichtbaar wordt.
Hmmmm....das dan een flut beveiliging, want das juist de groep die dan mogelijk de grootste schade kan veroorzaken. De basisgebruikers zijn al blij als ze een briefje kunnen tikken in Word of zo...
Als je het goed wilt doen moet je de rechten van alle, dus ook de slimme, gebruikers zolaag zetten dat ze de rechten v/d map niet kunnen aanpassen.
Als normale user hoop ik toch niet dat je dat kunt op een netwerkschijf... die rechten aanpassen?
Hoe kan dat dat ze dat wel kunnen?
Anders zou ik naar een Webdav server gaan, die schijven en mappen kun je mooi met rechten indelen zoals je wilt.
Ik heb er nu al een 2 jaar draaien (bijna).
Draait onder Debian-linux; ik ben geen expert maar heb het toch voor elkaar gekregen.
Als systeem een goedkoop moederbordje (alles on board) , lichte voeding, schijven erin, en installeren maar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan