• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Kom er niet uit.

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Dokman

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2023
Hallo,

ik heb en lijst maar wil daar en zoekfunctie over heen laten lopen.

De lijst heeft en aantal kolommen. Maar moet niet naar alle kolommen kijken en ook sommige overslaan.

Uitleg:
De donkergrijze cel daar staat het Ident nummer in. Daar onder staan G nummers. Naast de G nummers staan de benaming.
Nu wilde ik graag dat hij kijkt of er in de benaming "BOOR" staat. En dan in Kolom AD en kruis plaatst. Alleen en de rij van het grijze vlak komt ook en wordt "BOOR" voor, maar die moet hij dan over staan.

Kan iemand mijn helpen.

Bijlagen

Zo wellicht? (voor AD26)
Code:
=ALS(EN(ISGETAL(VIND.SPEC("boor";O26));G26="");"x";"")
Doortrekken naar onderen.

Dankje Alex,

Nog een vraag kan ik ook nog worden toevoegen zoals "TAP" of andere worden. maar dan wil in de zelfde zin.

Dat kan, bijv. zo:
Code:
=ALS(EN(SOMPRODUCT(--ISGETAL(VIND.SPEC({"boor";"tap"};O27)))>0;G27="");"x";"")
Andere woorden kun je toevoegen net als "tap".

Dank je maar is niet helemaal hetzelfde als die andere, want nu zit hij het X in de rij bij het 8 cijferige nummer. Terwel die die eigenlijk over moet slaag in zijn zoektocht.

Formule even op de juiste regel zetten (regel 27!)

Kan ik nog om 1 ding vragen.

In Kolom H staat en 8-cijferig nummer en in kolom AD komt af en toe en X te staan.
Nu mogen al die alle andere rijen verwijdt worden.

De rijen met het 8-cijferige nummer en die met de X moeten blijven staan.

Ik ben even met VBA bezig geweest, maar er ging van alles weg behalve het goed :(

Ik heb de formule aangepast dat zowel de rij met het 8-cijferige nummer en de rij in kolom AD een X hadden.
Dan met een simpele code de overige rijen verwijdert. Met volgend bestand als resultaat.

Bijlagen

Ik ben even met VBA bezig geweest, maar er ging van alles weg behalve het goed
Misschien dat je eens even naar je opmaak moet kijken met de vele samengevoegde cellen en allerlei lege kolommen

Om er maar 1 te noemen:
Kolom A tm F heb je erg smal gemaakt en zijn totaal overbodig.
Daar heeft VBA dus duidelijk problemen mee

Bijgaand bestand heb ik alle samenvoegingen verwijderd.
De geel gekleurde kolommen kun je dus verwijderen.
De breedte van overige kolommen moet je dan nog even naar wens aanpassen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik had al en code gemaakt dat hij moest kijken naar AD of daar gegevens stonden. En kijken naar G als er wat in de kolommen wat staat mag hij de cellen niet verwijderen. Staat er niets dan mag het weg.

Daarna gaat hij kijken welke kolommen overbodig zijn en verwijderen. Dan blijven alleen Kolom G en H nog over en deze worden dan A en B.

Daarna haalt hij de ENTERS die in elke cel staat ik kolom A weg. en haalt die de spaties weg zodat het 1 nummer wordt en niet t nummers.

Daarna past hij de waarde van de kolommen aan zodat die netjes zijn.

Maar nu. Het bestand is 14.6MB en heeft 8915 Regels. Het is uit en database van en programma gehaald. Alleen de eerste script die ik gebruik doet Excel vast lopen. Hebben jullie en andere manier om alle overbodige informatie weg te krijgen.

Code:
Sub DeletecellenmetX()
    Dim ws As Worksheet
    Dim lastRow As Long
    Dim i As Long

Set ws = ThisWorkbook.Sheets("Blad1") ' Change to your sheet's name
    lastRow = ws.Cells(ws.Rows.Count, "AD").End(xlUp).Row

For i = lastRow To 2 Step -1 ' Start from the last row, assuming row 1 is header
        ' Check if there is no "Mom" in column AD and if there is no number in column G
        If ws.Cells(i, "AD").Value <> "Mom" And IsEmpty(ws.Cells(i, "G").Value) Then
            ws.Rows(i).Delete
        End If
    Next i
End Sub

Kolom AD is geheel leeg in je voorbeeldbestand.

In het bijgaande bestand zie je bij elke rij met een nummer in kolom G en bij alle rijen met boor een kruisje staan, net zoals in de code die jij hebt gepost.
Klik nu op de knop en alle overbodige rijen zijn verwijdert.

Bijlagen

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan