Controleer eens op schijfruimte en defragmenteer de schijf eens. Doe defragmentatie bij problemen met het virtueel geheugen uitgeschakeld. Stel virtueel geheugen daarna opnieuw in met minimale en maximale grootte het zelfde, dat vindt Windows gemakkelijker, rekening houdende met de schijfruimte die er nog is.
Eerst zou ik kijken of ik "indexeren voor snellere zoekopdrachten" kon uitzetten bij Eigenschappen in het contextmenu van de schijfstations. Als er een virusscanner werd meegeleverd dan kan dat de boosdoener zijn, met scans op de achtergrond. Kies dus opnieuw een virusscanner die het systeem weinig belast (hint: Avast!).
Een trage computer komt vaak doordat de driver van het grafische niet geïnstalleerd is of niet helemaal de juiste is. Dat kan je zien bij Apparaatbeheer.
U kan gerust zelf onderzoeken wat er wordt opgestart op de computer met het programma AutoRuns van System Internals. Tot drie keer meer resultaten als bij de opdracht "msconfig" op het tabblad Opstarten. Dat kan inderdaad vreemde namen opleveren maar iedereen wil weten wat dit voor programma's zijn, dus vind u met Google meteen uitleg hierover. Dit is ook een goede routine om te weten of er spyware of malware op de computer draait. AutoRuns hoeft u niet op het systeem te installeren, het moet wel even scannen. Ik heb een trage computer wel eens snel gemaakt door het stuurprogramma van het geluid uit te schakelen. Het is dus het beste om veel met Google op te zoeken en er iets over op te steken.
Veel vertraging komt door update programma's, schakel deze dus als eerste uit en het liefst gewoon binnen de programma's zelf maar eventueel door het afvinkje in AutoRuns of dus bij "msconfig" weg te halen. Windows zal alle updates en servicepacks weer installeren zoals gezegd. Kijk dus bij Updates of er updates zijn die niet willen installeren en los de problemen daarmee dan op. Het beste is, ga steeds een beperkt aantal updates selecteren en niet allemaal tegelijk. Een update die niet wil installeren zou bij Microsoft gedownload kunnen worden. Wanneer er problemen zijn met het updaten dan horen we dat wel in een ander topic.
Het opnieuw inrichten duurt gemiddeld een week maar hoeft niet onverstandig te zijn. Zelf heb ik van mijn harde schijf een kloon gemaakt op een zelfde type, zodat er bij problemen minder hoeft te worden aangepast als bij een schone installatie/systeemherstelpunten/backups/fabrieksinstellingen en er bovendien geen backup hoeft te worden gemaakt van bestanden, bladwijzers, drivers etc. Succes