Mozilla Thunderbird naar back-up externe disc.

marcel0138

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2008
Ik heb een Samsung portable ssd voor mijn back-up van documenten, afbeeldingen enzovoort.
Maar ik weet niet hoe ik mijn mail programma Mozilla Thunderbird met drie mailadressen en mappen op de back-up kan krijgen.
Dus het liefst de gehele map Thunderbird in één keer.

Zo?

Ik heb geen pop3 maar imap. Mijn mail staat op mijn laptop en mobiele telefoon. Mijn back-up SSD staat los van mijn laptop en koppel ik eens in de paar maanden aan. Dit omdat als je een virus krijgt of een andere fout staat de virus binnen een seconde ook op je back-up SSD. Ik koppel de SSD pas aan als de laptop al een tijdje zonder problemen aanstaat en na de back-up koppel ik hem weer los.

Bij IMAP staan je e-mails al op de server van je e-mail provider.

Klopt, maar niet aan gedacht. Maar ik heb in Mozilla Thunderbird ook een tiental lokale mappen om mijn mailbox niet te vol laten lopen. Het heet lokaal maar die lokale mappen staan wel in het programma Thunderbird.

Ik vermoed dat je een backup-programma gebruikt om je gegevens naar die externe schijf te kopiëren?
Om je lokale map(pen) te backuppen:
  • Klik rechts op de naam "Lokale mappen".
  • Je krijgt dan een popup menu.
  • Klik op "eigenschappen".
  • In het venster/tabblad dat nu verschijnt zie je rechts de lokale map waar je berichten opgeslagen zijn.
  • Kopieer dat pad en plaats het in je backup-programma om mee te backuppen naar je externe schijf.

Ook dat lukt niet. Maar ik heb geprobeerd een word document naar mijn backup te plaatse maar dat lukt ook niet. Ik denk dat op mijn nieuwe laptop niet control-A en dan control-C en bij de externe disc control-V werkt. Iemand een oplossing?

Lukt het wel als je iets op die externe ssd wil schrijven? Kan je bijvoorbeeld een nieuw tekstbestandje aanmaken, rechtstreeks op de ssd?
Je kan dat testen door het volgende uit te voeren:
- open verkenner
- ga naar de externe ssd
- klik rechts op het bestandsoverzicht van de ssd
- kies 'Nieuw'
- kies tekstdocument
- geef het bestand een naam en druk op enter

Als het nieuwe bestand op de ssd staat in de lijst van bestanden is alles ok.
Krijg je een foutmelding bij het aanmaken van het bestand, dan is de ssd vermoedelijk beveiligd tegen schrijven.
Dat kan te maken hebben met de rechten van de gebruiker en de eigenschappen van de map(pen).

Gebruik hiervoor een backup programma. Een USB schijf is sowieso maar 1 stap beter dan helemaal geen backup. Maar dan ook nog Ctrl+C - Ctrl+V als backup methode gebruiken is vragen om problemen.

Welk back-upprogramma gebruik je? Neem aan dat je toch niet enkel bestanden overzet? Wat zijn eventuele foutmeldingen/errors?

Ik gebruik geen back-up programma maar de map lokaal van Mozilla Thunderbird kopieer ik met control-C naar mijn externe ssd disc met control-V. En dat lukt dus niet. Waarom is control-C en V vragen om problemen? Een externe ssd schijf kan toch als backup gebruikt worden?

Een externe ssd schijf kan toch als backup gebruikt worden?

Dat is geen enkel probleem, tenzij je geen toegang/machtigingen hebt. Maar krijg je geen errors?

Mozilla Thunderbird kopieer ik met control-C naar mijn externe ssd disc met control-V. En dat lukt dus niet. Waarom is control-C en V vragen om problemen?

Wij kunnen niet meekijken en mogelijk staat Modzilla Thunderbird staat dat niet toe?

Wat is het adres dan van het bestand/map dat je wilt kopiëren naar de externe SSD? Wat is de schijfletter van die SSD. Kun je ook niet slepen naar de SSD? Op bestand/map gaan staan > rechtermuisnop vasthouden en dan slepen naar de locatie RMK loslaten en kies Hierheen kopiëren

Voer onderstaande voor de zekerheid uit:

Systeembestanden repareren

Beschadigde en ontbrekende Windows systeembestanden kunnen problemen veroorzaken.

Typ cmd in zoekvak > rechts > Als administrator uitvoeren > Typ sfc /scannow achter de prompt. Wacht geduldig tot dit proces is voltooid.

Alternatieve werkwijze:

Stap 1: Druk op Windows + R om het venster Uitvoeren (Run) te openen.

Stap 2: typ cmd in en druk op Ctrl + Shift + Enter om de opdrachtprompt als administrator te openen.

Stap 3: Typ sfc /scannow en druk op Enter om de opdracht uit te voeren.

Voorbeeld robocopy via cmd > let op de spaties
robocopy "E:\INDEX\Mijn Boekhouding\ " "J:\Mijn Boekhouding " /e

Mijn oplossing voor zo iets is als volgt:
ik beschouw de emails als net zo belangrijk als de rest van mijn gegevens (doc, foto's, etc.) en plaats dat allemaal in een aparte partitie. Die aparte partitie wordt elke week, met een backup-programma, Easeus todo in mijn geval, gecopieerd naar een externe SSD die daarna natuurlijk los gekoppeld wordt.

Ja, dat principe hanteer ik ook. Ik kijk wel altijd of er bij programma's een import-, exportfunctie aanwezig is voor data, instellingen en taken. Die uitvoer zet in in een aparte map. Dit is handig gebleken.

zo doe ik het. zie

Een reservekopie van grote profielen maken​

Als uw profielmap groter is dan 2 GB, dan dient u uw bestandsbeheerder te gebruiken en zelf een reservekopie van uw profielmap te maken.

1. Om uw profielmap te vinden, kunt u de koppeling Profielmap openen in de eerste stap van het hulpmiddel Exporteren gebruiken. U ziet de inhoud van uw profielmap in uw bestandsbeheerder. De profielmap heeft een naam als abc12defg.default-release.
  2. Selecteer en kopieer de gehele inhoud van uw profielmap.
  3. Maak een lege map aan waarin u uw reservekopie wilt bewaren, b.v. op een USB-flashdrive. U kunt een handige mapnaam kiezen, zoals Thunderbird_profile_backup_2022-06-28.
  4. Plak de inhoud van uw profielmap in uw lege doelmap.

Kijk ook hier eens: https://support.mozilla.org/nl/kb/thunderbird-gegevens-naar-een-nieuwe-computer-verplaatsen

• Op uw broncomputer
    1. Verbind een apparaat voor gegevensoverdracht, zijnde een lokaal apparaat zoals een USB-drive of een externe opslagschijf.
    2. Klik op de menuknop
      Fx57Menu
      , klik daarna op Help en selecteer Probleemoplossingsinformatie.
    3. Zoek het onderdeel ‘Profielmap’ en klik op Map openen.
      Uw Thunderbird-profielmap wordt in Windows Verkenner geopend.
    4. Sluit Thunderbird af.
    5. Ga vanuit uw profielmap van Thunderbird in Windows Verkenner drie niveaus omhoog.
    6. Klik met de rechtermuisknop op de map Thunderbird en selecteer Kopiëren.
    7. Klik met de rechtermuisknop het apparaat dat u gebruikt om uw gegevens over te zetten en selecteer Plakken.
    8. Als u een lokaal apparaat voor overzetten gebruikt, verwijder dit dan veilig uit de broncomputer.

Noot: deze stappen kunnen ook worden gebruikt om een reservekopie van uw Thunderbird-profielmap te maken.

Ik heb alles nog eens nagezocht en ik kan documenten, afbeeldingen en eigenlijk alles back-uppen naar mijn externe disc. Alleen de lokale mappen van Mozilla Thunderbird lukt niet. Schijnbaar maken die lokale mappen toch deel uit van Thunderbird. Ik weet dus niet meer wat ik moet doen.

Mogelijk een vreemde vraag, maar heb je Thunderbird afgesloten voor je de bestanden wil kopiëren?
Programma's hebben nogal eens de neiging om bestanden te blokkeren voor andere toepassingen.

Probeert TS @marcel0138 wellicht in het overzicht met de mailboxen via ctrl-c local folders te kopiëren?
Wellicht werkt slepen naar bureaublad dan wel? (kan niet testen, heb geen Thunderbird)

1729512174906.jpeg

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan