• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Nul-waarden in een lijngrafiek niet weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

PetrP

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2010
Hallo Excellers,

Ik wil een lijngrafiek maken waarin berekende gemiddelde aanvoertemperaturen van een koelinstallatie per maand worden weergegeven. De temperaturen van de wintermaanden worden hierin niet meegenomen. (in de winter hoef je niet te koelen) Het resultaat van zo'n berekening is dan ook nul. Deze waarde nul wil ik niet in de grafiek weergeven, omdat de grafieklijn dan opeens stijl naar nul gaat en dat geeft geen mooie grafiek. Door de als-functie te gebruiken kan ik bij een resultaat van 0 als antwoord "" of NB() geven maar bij "" ziet excel dit ook als nul en bij NB() gaat de grafieklijn direct door tot het volgende berekende punt.

Mijn vraag luidt: Weet iemand hoe in een grafiek in Excel de nul-waarde helemaal niet wordt weergegeven?

Alvast bedankt. PetrP

Hallo WHER,
Bedankt voor je oplossing. Het is echter nog niet wat ik wil. Ik ben op zoek naar een oplossing zonder VBA-stap. Het grafieklijn moet na het berekenen direct goed staan. Iemand anders nog suggesties?

Petr

Beste PetrP ;)

En als je een spatie geeft zoals dit " " , wat dan ?

Groetjes danny. :thumb:

Dan blijft ie dit zien als een nul. Althans in de grafiek. De grafieklijn loopt nog steeds stijl naar de x-as (=0) in de grafiek.

Peter

één .xls bestandje zonder gevoelige informatie zegt meer dan 1000 woorden.

Had het graag als bijlage toe willen toevoegen maar kan max 100 kb toevoegen. Ik heb mn best gedaan maar kleiner dan 600 kb is me niet gelukt (incl zip)

Het is onmogelijk om met een functie excel te laten denken dat een cel leeg is. Tekst wordt geïnterpreteerd als 0.

Je kan, zoals je zei nb() ( na() in de engelse versie ) gebruiken om een errocode voor geen waarde in de cel te zetten, maar die zal dan door excel genegeerd worden, en niet meegerekend als punt, waardoor de omliggende punten gewoon verbonden worden.

De enige mogelijkheid lijkt mij om manueel de nullen te verwijderen uit je resultaten, of VB gebruiken.
Iets zoals:
Code:
Sub clearzerocells()

Dim cellrange As Range

Set cellrange = Range("A1:A2000")

For Each cell In cellrange
If cell.Value <= 0 Then
cell.ClearContents
End If
Next

End Sub

Laatst bewerkt:
Bij deze het bestandje van de dynamische grafiek. Ik heb het één en ander aangepast om het verschil tussen "" en nb() aan te geven.

PetrP

Bijlagen

Bedankt voor je reactie Antoine,
Zover was ik zelf ook gekomen. Ik hoopte echter dat iemand met "de oplossing" zou komen, maar het ziet er naar uit dat het daar niet van gaat komen. Wellicht een verbeterpuntje voor Microsoft. Heeft iemand connecties :)

Petr

Mijn vraag luidt: Weet iemand hoe in een grafiek in Excel de nul-waarde helemaal niet wordt weergegeven?

Misschien wel een heel domme opmerking maar waarom haal je de wintermaanden dan niet weg uit de grafiek en laat je dus alleen bv maart tm oktober zien??

Eigenlijk ben ik het helemaal eens met de laatste post van @Willem,

Maar misschien is dit nog een optie.
Zie categorieas.

Bijlagen

Popipipo en HSV bedankt voor jullie reactie cq suggestie. Het punt is dat ik graag een heel jaar in een grafiek wil laten zien. Bij het aanleveren van een rapport is het belangrijk de opdrachtgever goed te informeren. Ik moet hem niet de indruk geven dat zijn installatie de laatste drie maanden niet heeft gewerkt (grafiek HSV), ondanks dat het wel een goede grafiek is.

Het lijkt mij toch niet een heel gecompliceerd probleem. Het is denk ik echt een verbeterpuntje voor Micorsoft want een oplossing is er dus nog niet.

PetrP

Ik had hetzelfde probleem en heb het zo opgelost, ik denk dat dit is wat jij zoekt. Ik weet wel dat ik veel te laat ben, maar misschien helpt het nog voor mensen in de toekomst. Verberg de cel met de foutieve waarde in excel. Ga naar je grafiek en klik met de rechtermuisknop op je reeks kies vervolgens gegevens selecteren, en gebruik de knop links onderaan waarop staat: verborgen en lege cellen. Haal het vinkje weg voor: "gegevens in verborgen en lege cellen weergeven" -->OK -->OK. Klaar! Hopelijk was dit bruikbaar, en kun je het in de toekomst nog gebruiken.

Het lijkt er sterk op dat dit is opgelost.Deze topic is dusdanig gedateert dat deze met rust gelaten mag worden. Topic gaat op slot en wordt overgedragen aan de afdeling BNw(Betere Naslagwerken)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan