Op afstand inloggen in een router

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paul-RT

Giga Honourable Senior Member †
Lid geworden
6 dec 2003
Situatie:
In de meterkast staat Router 1 (R1).
Deze heeft niet zo heel veel draadloos bereik.

Elders in huis staat Router (accespoint) 2 (R2).

Om in de settings van de router te komen doe ik het volgende:
In de browser tik ik voor R1: 192.168.2.1
Voor R2 tik ik 192.168.2.2
Dit kan ik vanaf elke pc doen, en ook vanaf een laptop middels wifi.
Helemaal perfect zoals ik wilde. Door het hele huis is er wifi bereik.

Maar, als ik nu van buitenaf wil kunnen inloggen?
Dus vanaf een andere locatie, en dan via mijn provider-ip nummer?
De provider kan dat immers ook, met een door mij opgegeven password ?!

Laatst bewerkt:
Inloggen op R2 hoort werkend gemaakt te kunnen worden met instellen van portforwarding op R1.
Of inloggen op R1 extern mogelijk is, is afhankelijk van merk + type van die R1 router (incl. evt. daarop aanwezige firewall en diens instellingen). Eerlijk gezegd vind ik het kunnen inloggen op een router via de WAN/Internet verbinding geen goede zaak, dus dat mag uitgeschakeld blijven wat mij betreft als dat nu niet werkt.

Dat je provider wél zou kunnen inloggen extern op R1 betwijfel ik, maar dat is afhankelijk van merk + type router R1.

Vermeld dus zeker merk + type R1.

Tijs.

Als je met de helpdesk belt van je procider, en je hebt "Remote acces" aan staan, en je geeft het password, kunnen ze alles.

Dus zou ik zeggen dat als beide remote acces hebben, dat ik op beiden kan inloggen.

R1: Gigaset sx762 voip modem.
R2: Edimax EW-7209APg Wireless acces Point. (en 4a kabel aansl.)

Dat is maar zeer de vraag:
a. Hoogstwaarschijnlijk is er afwijkende (door de provider aangepaste) firmware in het apparaat ondergebracht. Daarmee kan de provider wellicht zaken hebben ingesteld die hem wél extern toegang geeft (bijv. vanaf een vast blok ip-adressen) maar jou niet.
b. Het kan zijn dat er een andere (externe) poort dan poort 80 voor "remote access" gebruikt wordt. Sterker nog: Dat weet ik wel bijna zeker, want portforwarding van poort 80 kan natuurlijk niet plaatsvinden op R1 als je (tegelijk) ook de configuratie'website' via diezelfde poort 80 beschikbaar wilt stellen.

Omdat de provider het apparaat heeft uitgeleverd (en 99% zeker van haar eigen firmware heeft voorzien) zou ik m.b.t. remote access naar R1 een mailtje sturen naar de helpdesk van de provider, en kijken of die je wat meer informatie kunnen geven (bijv. welke poort je moet gebruiken dan om toegang te krijgen of dat hij remote access alleen voor zijn eigen helpdesk-medewerkers mogelijk heeft gemaakt etc.)

Overigens kun je natuurlijk wél (bijv. via RAdmin of Extern Bureaublad o.i.d.) een pc in je thuisnetwerk bereikbaar maken van buiten en dan, vanaf extern ingelogd op die pc, vanaf 'de binnenkant' (=de LAN/draadloos-verbinding) bij de router-configuratie komen vanaf die pc.

Tijs.

Dat is maar zeer de vraag:
a. Hoogstwaarschijnlijk is er afwijkende (door de provider aangepaste) firmware in het apparaat ondergebracht. Daarmee kan de provider wellicht zaken hebben ingesteld die hem wél extern toegang geeft (bijv. vanaf een vast blok ip-adressen) maar jou niet.
b. Het kan zijn dat er een andere (externe) poort dan poort 80 voor "remote access" gebruikt wordt. Sterker nog: Dat weet ik wel bijna zeker, want portforwarding van poort 80 kan natuurlijk niet plaatsvinden op R1 als je (tegelijk) ook de configuratie'website' via diezelfde poort 80 beschikbaar wilt stellen.

Omdat de provider het apparaat heeft uitgeleverd (en 99% zeker van haar eigen firmware heeft voorzien) zou ik m.b.t. remote access naar R1 een mailtje sturen naar de helpdesk van de provider, en kijken of die je wat meer informatie kunnen geven (bijv. welke poort je moet gebruiken dan om toegang te krijgen of dat hij remote access alleen voor zijn eigen helpdesk-medewerkers mogelijk heeft gemaakt etc.)

Overigens kun je natuurlijk wél (bijv. via RAdmin of Extern Bureaublad o.i.d.) een pc in je thuisnetwerk bereikbaar maken van buiten en dan, vanaf extern ingelogd op die pc, vanaf 'de binnenkant' (=de LAN/draadloos-verbinding) bij de router-configuratie komen vanaf die pc.

Tijs.

Je hebt gelijk, providers komen op hun eigen routers via een bepaalde poort en door een aanpassing in de firmware.
Zo'n verhaal heb ik al eens eerder gelezen.
Vraag me niet welke poort dit is, dit zal per provider ook wel verschillend zijn.

Ik ga het mijn provider eens vragen.
Ik laat je de uitkomst weten.

Ok, ik heb reaktie van de provider.
Er moest een vinkje worden geplaatst in de router, die "Beheer op afstand" inschakeld.

Nu kreeg ik de volgende uitleg:
U kunt dan door middel van uw IP en het juiste poortnummer in uw modem komen.

Stel, ik heb extern ip-nummer (van de provider) 111.222.333.444
Waar laat ik dan het poortnummer 8080 ?

Gaat dat met http:// 111.222.333.444:8080 ?? (zonder spaties)

Stel dat de remote configuratiepoort 8080 is, en je dat vinkje hebt gezet, dan zou je inderdaad met http://111.222.333.444:8080 van buiten je thuisnetwerk in de configuratie van de router moeten kunnen komen (met de juiste gebruikersnaam en wachtwoord, natuurlijk).

Succes,

Tijs.

Ok, gaan we een dezer dagen uitproberen.

Thanx.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan