Oude PTT telefoon en telefonie via Ziggo

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ivo1977

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 okt 2011
Ik ben in het bezit van een oud PTT toestel met draaischijf, dat nog uitstekend werkt.
Helaas heb ik geen vaste telefonie van KPN meer, maar telefonie via de kabel van Ziggo en kan ik deze telefoon dus niet meer gebruiken.

Om nostalgische redenen zou ik het toestel toch graag nog willen aansluiten. Ermee naar buiten bellen hoeft niet, dat zou ook lastig worden omdat het toestel pulsetikken genereert en geen tone signalen. Maar als de telefoon al zou rinkelen wanneer iemand mij belt en ik het gesprek dan kan aannemen, dan ben ik helemaal tevreden.

Nu is mijn vraag? Is het mogelijk om dit toestel op de een of andere manier aan te sluiten, zodat een inkomend gesprek via de kabel van Ziggo het toestel kan aansturen?
Ik ben dus niet op zoek naar een (complexe en/of dure) oplossing voor het pulse/tone probleem, ik wil alleen gebeld kunnen worden en dan een gesprek voeren op dit toestel.
Struikelblok lijkt mij het voltage dat nodig is (oude telefoons kregen hun stroom vroeger immers via de PTT-lijn).

Wie kan mij helpen?

Djangoleone, bedankt voor je reactie.
Helaas is dit niet wat ik bedoelde. Zoals ik al aangaf, ik ben niet op zoek naar een puls-tone converter. Die zou ik nodig hebben als ik met dit toestel naar buiten wil gaan bellen, maar die intentie heb ik niet.

Het enige dat ik wil is oproepen kunnen ontvangen en daarop volgend gesprekken voeren. Mijn concrete vraag is dus: hoe kan ik ervoor zorgen dat dit toestel, als ik het aansluit op de telefonielijn van een Ziggo kabelmodem, ook ergens voldoende spanning vandaan haalt om te kunnen 'rinkelen' en een gesprek voeren.

Hallo

Zonder de nodige modificaties , zal dit niet werken.

De "bel" verbruikt enorm veel vermogen volgens hedendaagse standaarden , en zal sowieso dienen te worden vervangen door een zoemer die veel minder vermogen verbruikt.

De uiteindelijke totale impedantie van het toestel zal bepalen of deze bruikbaar is , of niet.

Zonder de nodige kennis , en minimum een multimeter/soldeerbout dien je hier niet aan te beginnen.

Leesvoer , hoe deze intern zijn geschakeld :

http://oldphoneguy.com/images/OldTex22BW.pdf

Uiteraard in het engels , maar dit zal wel geen probleem zijn.

Kiestoon , en communiceren is theoretisch haalbaar.

Mocht u dit uiteindelijk lukken , en terwijl je dan toch bezig bent , d.m.v. een d.t.m.f. toongenerator , kun je de kiestonen genereren , waardoor je ook zelf zou kunnen bellen.

Deze generatortjes bestonden/bestaan goedkoop als sleutelhanger , en zijn nog te vinden op rommelmarkten.

Veel te duur en enkel als voorbeeld wat ik bedoel:

http://www.benl.ebay.be/itm/DTMF-DI...ioTelevision_Telephony_SM&hash=item5ae2d4c02d

Hopelijk heb je iets aan deze info , en veel knutselgenot.

Peter

Het probleem is opgelost :)

Voor wie 't interessant vindt om te weten:

1. De bel heeft blijkbaar niet de hoge spanning nodig die de oude PTT lijn bood. Als de BE-aansluiting in de stekker niet wordt doorverbonden, rinkelt de bel gewoon bij een inkomend gesprek via een Ziggo modem (getest op een telefoon uit 1965 en een uit 1932).
Er is dus gelukkig geen modificatie nodig - behalve een draadje in de stekker losmaken - om gebeld te kunnen worden en een gesprek voeren.

2. Om zelf naar buiten te kunnen bellen is natuurlijk wel een puls-toon converter nodig, maar deze heb ik voor een schappelijke prijs kunnen vinden op http://www.picbasic.nl/
Ik moet hem nog ontvangen, maar dit printje is klein genoeg om in het toestel weg te werken.

Het enige probleem dat ik nu nog heb is dat de beller mij heel zacht hoort tijdens het gesprek, hetgeen waarschijnlijk aan de weerstand van de microfoon ligt. Maar ik ben al een flinke stap vooruit.

Hoi Arnoldarnold,

Welkom bij helpmij.nl, ik heb jouw vraag even een nieuw plaatsje gegeven. Het is niet zinnig en toegestaan om berichten te plaatsen in topics van 2011.
Vandaar dat ik een nieuwe topic voor je heb aangemaakt dat je hier kunt vinden.

Modag

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan