• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

postcode/plaats naar Provincie converteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeroen1972

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2006
Hallo,

Ik heb een relatiebeheerbestand van ongeveer 5500 klanten. Hier moet ik een provincie bij zetten. De postcodes en plaatsnamen staan al in mijn excelbestand. Kan ik ook met een of ander script of converter vanuit een postcode of plaatsnaam naar provincie omzetten?

Gr. Jeroen

Hoi,

Ben benieuwd naar reacties want .... ik denk dat het niet gaat lukken.
Al is het alleen maar omdat bepaalde postcodegebieden 'provinciegrens-overschrijdend' zijn ....
Wat het je handmatig zou kunnen vergemakkelijken is, te sorteren op postcode en 'van ... tot.. de provincienaam 1 x intikken en kopiëren.

Of iemand 'hier' zou een soort zoektabel in Excel beschikbaar moeten hebben voor je

Een simpele zoekactie leverde deze site op. Mij lijkt dat als je al deze gegevens in een blad zet, je met vertikaal zoeken de gevraagde gegevens moet kunnen vinden.

beter nog, kijk eens HIER.

Lijst met postcodes per provincie, en per plaats. Kopieren en de hele handel in de excel-bestandje plakken. Als je nu wat formules met VERT.ZOEKEN op die lijst loslaat, kan je gemakkelijk alle postcodes, plaatsen en provincies bij elkaar zoeken.

Let er wel op dat de postcodes niet altijd exact de provinciegrenzen volgt!

Update: ik heb even wat voor je zitten knutselen... zie bijlage voor een eenvoudig bestandje met een postcode >> provincie zoekfunctie. ;)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
exelbestand postcode's limburg

hallo ik ben aan het zoeken naar de postcode's van limburg om dit dan met een verticale zoekfunctie te gebruiken in een bestand in exel postcode naar straatnaamgegevens

Laatst bewerkt:
@Bons: Stel je alleen vragen of kijk je ook in de vorige berichten. :eek: Het is overigens op een forum een nieuwe vraag te starten voor een nieuw onderwerp.
5768 - 6499 Limburg

@madmuppet:
Klopt inderdaad, want volgens jouw tabel woon ik in de provincie Utrecht ;) Ik denk dus dat je beter een lijst kunt maken van postcode en plaatsnamen met daarachter de provincie en daar de vertikaal zoeken-functie opzetten. Dit is enig handwerk. Een uurtje knutselen leverde de bijlage op.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@rdg1314: ik mag toch hopen dat je dat niet allemaal handmatig hebt zitten overtypen he.... dat gemakkelijker. Als je gewoon de hele lijst van wikipedia plukt en in excel plakt, kan je met de formule =DEEL een gedeelte van de text in een cel weergeven in een andere cel. Als bijvoobeeld in cel A1 de volgende text staat 1010-1019: Amsterdam Binnenstad en Oostelijk Havengebied
kan je "Amsterdam Binnenstad en Oostelijk Havengebied" daaruit extraheren in cel B1 met =deel(A1;12;100)

De formule haalt nu uit cel A1 de textwaarde vanaf karakter 11 t/m karakter 100 (die laatste moet je als het even kan wat ruim nemen, je weet immers niet hoeveel karaketers er nog kunnen volgen)

Uiteraard heb ik hem niet overgetikt, maar met tekst naar kolommen omgezet. Vervolgens heb ik jouw lijst gehanteerd voor een eerste toedeling. Bij een aantal plaatsen heb ik de grensgebieden nagekeken, maar mijn belang is te klein om dat voor alle grenzen op te zoeken. Ik mag hopen dat Jeroen daar een bijdrage aan kan leveren.

Hierbij de unieke 4782 postcodes met Plaats, Gemeente, en Provincie.
Er staan dus geen letters bij. Doe er mee wat je wilt :rolleyes:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Radjesh,

Ziet er nog mooier uit. :thumb: Ik zou allen de twee andere tabbladen even verwijderen en het bestand opnieuw posten.

Zoek in de laatste lijst aan de hand van een postcode de andere gegevens:
Code:
=ALS(OF(ISLEEG(G1);ISFOUT(VERT.ZOEKEN(G1;pc_plaats;2)));"Zoek hier de plaats en de provincie die hoort bij een postcode";"De postcode "&G1&" "&"is de plaats "&VERT.ZOEKEN(G1;pc_plaats;2)&" die ligt in de gemeente "&VERT.ZOEKEN(G1;pc_plaats;3)&", provincie "&VERT.ZOEKEN(G1;pc_plaats;4))

Of de postcode via de plaats:
Code:
=ALS(OF(ISLEEG($G$2);ISFOUT(VERT.ZOEKEN(G2;plaats_pc;3;ONWAAR)));"Zoek hier de postcode en de provincie die hoort bij een plaats";"De plaats "&BEGINLETTERS(G2)&" "&ALS(AANTAL.ALS(B3:B20000;G2)=1;"heeft de postcode "&VERT.ZOEKEN(G2;plaats_pc;4;ONWAAR);"heeft de postcode "&VERT.ZOEKEN(G2;plaats_pc;4;ONWAAR)&" + nog "&(AANTAL.ALS(B3:B20000;G2)-1&" opvolgende en ligt in de gemeente "&VERT.ZOEKEN(G2;plaats_pc;2;ONWAAR)&", provincie "&VERT.ZOEKEN(G2;plaats_pc;3;ONWAAR))))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan