• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Quiz in Excel, willekeurig een vraag selecteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nessilem

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2010
Hallo,

Voor mijn voetbalclub ben ik bezig met het maken van een voetbalquiz. Dit is geen excelquiz waarin mensen de antwoorden zelf aangeven maar eigenlijk is het niet meer dan willekeurig een vraag op het scherm tonen met de daarbij behorende antwoordmogelijkheden. De deelnemers geven de antwoorden gewoon op een antwoordblaadje aan.

De vragen worden uiteindelijk verdeeld in meerdere categorieen, bijvoorbeeld: Nederland, Duitsland, WK, Champions League enz. De opzet van de quiz zal zo zijn dat uit elke categorie drie vragen op verschillende niveaus worden gesteld: makkelijk, gemiddeld en moelijk.

Op dit moment heb ik met de verticaal zoeken functie iets gemaakt, maar dan pakt hij telkens de eerste rij die voldoet aan de voorwaarde (zo heb ik in het bestand 3 vragen van de categorie Nederland, niveau moeilijk, maar steeds wordt de eerste vraag geselecteerd.

Wat ik wil kunnen: Willekeurig een vraag selecteren die voldoet aan de 2 voorwaarden: Categorie en niveau. Idealiter kan deze vraag dan niet nog een keer gekozen worden (als de categorie later bijvoorbeeld nog een keer in de quiz voorkomt). Maar ik zou al heel blij zijn als het eerste zou werken.

In het voorbeeldbestand heb ik het volgende gedaan:
D4: geeft categorie aan (lijst van gegevens in kolom Y)
D7: geeft niveau aan (lijst van gegevens in kolom AA)

D4 en D7 heb ik samengevoegd in cel Y23 omdat ik anders de Vert.zoeken formule niet voor elkaar kreeg. Maar misschien is dit niet eens nodig als Vert.zoeken op de 2 voorwaarden kan zoeken.

AD1:AK4: Hierin staande vragen en antwoorden.

De vraag wordt weergegeven in D10, de antwoord mogelijkheden in D12-D15

Ik heb het e.e.a. geprobeerd met Index en matrixformules, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Kan iemand mij helpen om een vraag willekeurig te laten kiezen en daarbij ook de juiste antwoordmogelijkheden te tonen?

Alvast hartelijk dank!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je zou met indirect en random kunnen werken om de regel(cel) te bepalen naar welke gezocht wordt.

Cobbe

Je zou met indirect en random kunnen werken om de regel(cel) te bepalen naar welke gezocht wordt.

Cobbe

werk met vlookup en randbetween(1;100) bv; dan trekt excel elke maal een getal tss 1 en 100, en zo kan je dan een vraag laten kiezen uit een lijst met vragen...

popipipo, bedankt hier schiet ik zeker al iets mee op.

Het probleem is echter dat ik met deze sheet van elke categorie hetzelfde aantal vragen moet hebben, en ook nog voor elk niveau hetzelfde aantal. Door het aselect getal wat in AC1 wordt gegenereerd. Door het samenvoegen van dit getal met de categorie en niveau (in cel Y23) wordt er in AE1:AL16 een vraag met antwoorden geselecteerd.

In de bijgevoegde sheet heb ik nu ook een 2e categorie toegevoegd: duitsland.
Stel ik heb:
Nederland makkelijk: 6 vragen
Nederland gemiddeld: 4 vragen
Nederland Moelijk: 5 vragen
Duitsland makkelijk: 3 vragen
Duitsland gemiddeld: 10 vragen
Duitsland moeilijk: 2 vragen

Als ik in AC aselect een getal laat generen tussen 1 en 10, bestaat de kans dat er 9 uit komt, op die manier wordt er bij de keuze voor nederland gemiddeld dus geen vraag geselecteerd, want er bestaat geen vraag die 9nederlandmakkelijk heet, deze vindt hij dus nooit in de tabel met vragen.

Hoe is dit op te lossen?

Bijlagen

popipipo, bedankt hier schiet ik zeker al iets mee op.

Het probleem is echter dat ik met deze sheet van elke categorie hetzelfde aantal vragen moet hebben, en ook nog voor elk niveau hetzelfde aantal. Door het aselect getal wat in AC1 wordt gegenereerd. Door het samenvoegen van dit getal met de categorie en niveau (in cel Y23) wordt er in AE1:AL16 een vraag met antwoorden geselecteerd.

In de bijgevoegde sheet heb ik nu ook een 2e categorie toegevoegd: duitsland.
Stel ik heb:
Nederland makkelijk: 6 vragen
Nederland gemiddeld: 4 vragen
Nederland Moelijk: 5 vragen
Duitsland makkelijk: 3 vragen
Duitsland gemiddeld: 10 vragen
Duitsland moeilijk: 2 vragen

Als ik in AC aselect een getal laat generen tussen 1 en 10, bestaat de kans dat er 9 uit komt, op die manier wordt er bij de keuze voor nederland gemiddeld dus geen vraag geselecteerd, want er bestaat geen vraag die 9nederlandmakkelijk heet, deze vindt hij dus nooit in de tabel met vragen.

Hoe is dit op te lossen?

je kan dit perfect oplossen door de functie "randbetween" te combineren met een count functie waarin je telt hoeveel vragen ofzo je hebt.. per land kan dit dan anders zijn..

je kan dit perfect oplossen door de functie "randbetween" te combineren met een count functie waarin je telt hoeveel vragen ofzo je hebt.. per land kan dit dan anders zijn..

ik zal even iets in elkaar boxen.. binnen een half uurtje mag je antwoord verwachten..

voila... ik hoop dat je hier wat mee bent.. het is dynamisch.. je kan vragen en antwoorden bijvoegen en voor elke combinatie tussen land en moeilijkheidsgraad kunnen verschillend aantal vragen hebben.. geen enkel probleem..

als je op F9 duwt, zie je dat de vragen wisselen..

moesten er nog problemen zijn.. laat maar weten..

Bijlagen

voila... ik hoop dat je hier wat mee bent.. het is dynamisch.. je kan vragen en antwoorden bijvoegen en voor elke combinatie tussen land en moeilijkheidsgraad kunnen verschillend aantal vragen hebben.. geen enkel probleem..

als je op F9 duwt, zie je dat de vragen wisselen..

moesten er nog problemen zijn.. laat maar weten..

ik zie net dat je quiz meerkeuze is.. bij mijn opzet is het vraag en antwoord,mr ik neem aan dat je dat zelf wel kan aanpssen met mijn opzet? zoniet, dan laat je maar weten waar je vast zit..

Bedankt Nobody11, maar ik moet bekennen dat ik de draad nu kwijt ben.
Ik heb geprobeerd de indexformule en aselectformule toe te passen in mijn excel van een paar posts terug, maar ik krijg dit niet voor elkaar. Ik kreeg wel een willekeurige vraag maar ik kreeg het niet voor elkaar om een willekeurige vraag uit een bepaalde categorie te selecteren, hij pakte een willekeurige vraag over het totaal aantal vragen. Ook kreeg ik niet de bijbehorende antwoorden erbij.

Misschien een brutale vraag, maar zou je jou methode in mijn sheet kunnen/willen plaatsen, zodat een vraag automatisch (afhankelijk van welke categorie en niveaukeuze) wordt geselecteerd en dat daarbij de bijbehorende antwoordmogelijkheden worden getoond?

Bijlagen

Bedankt Nobody11, maar ik moet bekennen dat ik de draad nu kwijt ben.
Ik heb geprobeerd de indexformule en aselectformule toe te passen in mijn excel van een paar posts terug, maar ik krijg dit niet voor elkaar. Ik kreeg wel een willekeurige vraag maar ik kreeg het niet voor elkaar om een willekeurige vraag uit een bepaalde categorie te selecteren, hij pakte een willekeurige vraag over het totaal aantal vragen. Ook kreeg ik niet de bijbehorende antwoorden erbij.

Misschien een brutale vraag, maar zou je jou methode in mijn sheet kunnen/willen plaatsen, zodat een vraag automatisch (afhankelijk van welke categorie en niveaukeuze) wordt geselecteerd en dat daarbij de bijbehorende antwoordmogelijkheden worden getoond?

hoi Nessilem,

je moet in mijn sheet eens CTRL F3 klikken.. ik werk namelijk met de name manager, waar ik namen toewijs aan regios.. ik zal eens kijken naar jou sheet en het trachten daarop toe te passen. Ik heb het nl nogal druk de laatste tijd,maar ik tracht zeker eens met jou sheet te werken.. intussen moet je eens kijken hoe de name manager werkt.. (in commbinatie met "indirect() functie)

hoi Nessilem,

je moet in mijn sheet eens CTRL F3 klikken.. ik werk namelijk met de name manager, waar ik namen toewijs aan regios.. ik zal eens kijken naar jou sheet en het trachten daarop toe te passen. Ik heb het nl nogal druk de laatste tijd,maar ik tracht zeker eens met jou sheet te werken.. intussen moet je eens kijken hoe de name manager werkt.. (in commbinatie met "indirect() functie)

ziezo.. hier kan je wat mee denk ik.. het belangrijkste is om te werken met name ranges (ctrl F3) om te zien hoe het werkt, en dat in combinatie met indirect functie doet het belangrijkste werk.. hopelijk kan je er wat aan uit.. anders hoor ik het wel..

Bijlagen

ziezo.. hier kan je wat mee denk ik.. het belangrijkste is om te werken met name ranges (ctrl F3) om te zien hoe het werkt, en dat in combinatie met indirect functie doet het belangrijkste werk.. hopelijk kan je er wat aan uit.. anders hoor ik het wel..

Hoi Nobody11, de sheet die bij je laatste bericht zit is dezelfde als de sheet in je eerste bericht.

Nobody, dit is helemaal top! harstikke bedankt, helemaal wat ik zocht!

Ontzettend bedankt

Nobody, dit is helemaal top! harstikke bedankt, helemaal wat ik zocht!

Ontzettend bedankt

je kan het zelf uitbreiden, als je maar de goede namen geeft aan de ranges.. bestudeer eens hoe ik het heb gedaan; het is belangrijk dat de namen wel kloppen met de keuzelijsten, dus alsje nu vragen hebt over WK, dan moet je de name ranges de volgende namen best geven:

wkmakkelijk
wkmoeilijk
wkgemiddeld

enz.. dan blijft de formule werken zonder probleem..

moest het niet werken, laat maar een berichtje...

ik heb het e.e.a. al geprobeerd met het aanmaken van nieuwe lijsten en categorieen, dit werkte helemaal goed. Heb hier en daar ook een vraag in een bepaalde categorie en niveau bijgevoegd (daarbij dus ook die lijsten aangepast) en dat werkte allemaal super.

ik heb het e.e.a. al geprobeerd met het aanmaken van nieuwe lijsten en categorieen, dit werkte helemaal goed. Heb hier en daar ook een vraag in een bepaalde categorie en niveau bijgevoegd (daarbij dus ook die lijsten aangepast) en dat werkte allemaal super.

geweldig! zo heb je nog wat bijgeleerd ook :-) de indirect() functie is nodig omdat excel moet weten dat het een bereik is en niet zomaar tekst... vandaar die functie.. moest je het jezelf afvragen..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan