• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

standaarddeviatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

NiekvanMeer

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2013
Beste lezer.

Ik zit met een probleempje..

Ik wil graag de standaarddeviatie berekenen van een rij getallen. Bijvoorbeeld Q10:Q10000
Nu is deze pas ingevuld tot cel Q400. De cellen daaronder hebben nu, oningevuld, de waarde 0.
De standaarddeviatie wordt nu dus ook berekend over die nulletjes.

Ik zoek nu dus een formule waar die cijfers 0 niet mee berekend worden in de standaarddeviatie, maar zodra zo'n 0 veranderd naar een ander cijfer, moet deze weer meegenomen worden.

Mijn formule nu: =STDEV(Q10:Q10000)
Na Q400 staan allemaal nulletjes, omdat deze nog niet ingevuld zijn. (Deze cellen bevatten ook een formule, omdat ze waardes uit andere cellen overnemen) Deze moeten dus niet mee berekend worden in bovenstaande formule.

Hopelijk kan iemand me verder helpen!

Groeten

Niek

Beste Niek,

Interessante vraag! Voor functies als GEMIDDELDE en SOM bestaat een ALS variant waar je een voorwaarde als >0 kan invoeren, maar die is er helaas niet voor STDEV.

Je moet het oplossen met een matrixformule. Typ in: =STDEV(ALS(Q10:Q10000>0;Q10:Q10000)), maar druk dan niet op Enter maar tegelijk op Ctrl+Shift+Enter. Je ziet gekrulde haakjes om de formule staan. Wat er gebeurt is dat er intern voor alle 9991 cellen de functie ALS wordt geëvalueerd die of de waarde of ONWAAR oplevert. De STDEV werkt dan alsof het op een bereik wordt toegepast en heeft als eigenschap dat deze waarden als (ON)WAAR niet meeneemt. Je zou trouwens hetzelfde kunnen bewerkstelligen door een apart kolom voor de ALS-functie te maken (maar in dat geval niet als matrixformule).

Hopelijk werkt dit!

Wouter

Goed, dit werkt voor 1 van mijn rijen. Bedankt!

Nu struikel ik alleen over een volgend probleem.. In 1 van mijn rijen staan cijfers welke berekent worden middels deze formule =(P344/D344)*100
Aangezien D344 nog leeg is geeft hij in de cel met voorgaande formule nu dus een foutmelding (#DEEL/0)
Wanneer ik dus de standaarddeviatie wil berekenen over deze rij gaat dat dus niet vanwege die foutmelding.
De cellen in rij P hebben een cijfer of zijn 0, het gaat dus alleen om de cellen in rij D die de foutmelding veroorzaken...

Groet

Niek

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan