Versterker platenspeler

Status
Niet open voor verdere reacties.

roelofa17

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2015
Bezit versterker harmon kardon 640,
Platenspeler Pioneer 120d.
Er komt nagenoeg geen geluid uit,
met volumeknop op half.
Achterzijde versterker phono ingang tulip stekkers.
Voorzijde geen phono maar Aux mogelijkheid.
Platenspeler heeft een aardedraad ,welke ik niet aan de achterzijde van de versterker
kwijt kan.

Wie kan mijn probleem oplossen ?

Zit toch een "gnd" aansluiting bij de phone?

En zit er miss. een moving-coil pick-up element aan de platenspeler?
Waar ik overigens weinig over kan vinden.

Ik ga er even van uit dat het nooit goed is geweest, anders gaat het gewoon om een defect.
Die aarddraad zal het probleem niet zijn. Zoals Lange Pier al aan geeft zal het een mismatch zijn tussen de gevoeligheid van de ingang van de versterker en de uitgangsspanning van de platenspeler.
Je hebt grofweg namelijk twee systemen: systemen die een spanning afgeven van bv. minder dan enkele mV en systemen die op meer dan 100 mV zitten (ik doe dit uit het hoofd want tegenwoordig houd ik dit soort dingen niet meer bij.)
Als je er zelf niet uit komt, post dan hier de specificatie van de ingang van je versterker (bv. 150 mV over 1MOhm en de uitgang van je platenspeler bv. 100 mV/10kOhm). Is deze mismatch te groot, dan zul je een losse voorversterker moeten aanschaffen.

Nog een aanvulling: Of, indien je een element hebt dat te weinig spanning af geeft, een andere type element dat wel voldoende spanning af geeft. Dan zit je niet met een extra kastje. Dat is nl ook onhandig.

Phono was vroeger specifiek voor platenspelers bedoeld. Als je ook een dergelijke uitgang op je platenspeler hebt dan kun je die combi eens proberen. En anders van platenspeler naar de aux. Dat zou ook nog kunnen.

Nope, dan mis je de riaa voorversterker en het signaal is daar veel te zwak voor, hij heeft nu al geen voldoende signaal op de phono ingang, die heeft die riaa versterker maar bedoeld voor dynamische moving magnet elementen en niet voor moving coil die een hele lage spanning afgeven en dan heb je zeker die aarding nodig, bij dynamische vaak niet eens en soms werkt het zelfs averechts.

Laatst bewerkt:
Info achterzijde versterker speaker 4 ohm min 1 or 2
Geen verdere info Harmon Kardon hk 640.
Info achterzijde platenspeler 11 watts 50 hz
Pioneer pl 120 - II

Deze combi recentelijk afzonderlijk aangeschaft ,heeft nog niet gewerkt

Tis een MM element dus zou moeten werken.

Wordt opslopen en nameten........

Info versterker via Google
Power 55 per Chanel 8 ohm stereo
Freq 1 hs to 90 kHz
Chanel sep 65 dB

Met het volume uit een tuner o.i.d. op die tulp voor de phone aansluiten, heeeeel klein beetje opendraaien, heb je dan wel geluid dan zit het in de draaitafel.

Geluid krijg ik pas ,als de volume knop behoorlijk open draai,
Als ik hem dan op tuner zet,vallen de ramen erzowat uit,zoveel herrie

Wat bedoelie?
Tuner op de tuner ingang of tuner op de phone ingang? en
heeeeel klein beetje opendraaien

Indien op de phone ingang dan ligt het aan de draaitafel, element wel goed aangesloten?

als de platen speler speel via de aux knop voorzijde versterker,
moet ik deze behoorlijk opendraaien om er geluid uit te krijge.
laat ik de versterker volume knop op de zelfde sterkte staan,
en zet hem aan de voorzijde op tuner...........wat een herrie

Je dient wel de aansluiting achter waar het audioapparaat aan hangt aan de voorzijde te selecteren voor weergave.
Phone ingang aansluiten aan achterzijde dan aan de voorzijde voor de phone kiezen.

Waar je het nu over hebt snap in geen ... van.

Bedoeling was om de phone ingang te controlen, maar goed je doet denkelijk gewoon andere dingen....

sorry,
probeer alleen maar aan te geven dat het verschil in geluid zo groot is tussen platen weergave en tuner

Ik lees in de gebruiksaanwijzing dat het om MM elementen gaat: http://www.manualslib.com/manual/279224/Harman-Kardon-Pm640.html?page=1#manual
Verder zie ik ook dat er naast de Phone ingang een aardaansluiting moet zitten voor je extra aarddraad!
Als het dan nog niet goed werkt, vraag ik me af of de phone ingang niet defect is (je geeft niet aan of het om nieuw, dan wel tweedehandse spullen gaat), dan wel dat je een element met erg lage uitgangspanning hebt.
Lees ook de uitleg van Kermit eens: http://www.hififorum.nl/index.php?topic=27431.0
(Ik vond ook een andere Harman-Kardon (de VXI uitvoering) met als ingang 2.2 mV over 47KOhm. Het is echter gevaarlijk om te veronderstellen dat jouw ingangsgevoeligheid hetzelfde is)
Ondertussen las ik verder en vond dat MC elementen 0.2 mV afgeven, tegen 2.2 mV voor een MM element. Als je in je platenspeler toch een MC element hebt en je versterker een MM ingang, dan klopt je waarneming en moet je een extra voorversterker aanschaffen. https://www.google.nl/#q=verschil+elektromagnetisch+elektrodynamisch+pick-up+element eerste pdf document.

Laatst bewerkt:
in de beschrijving die ik op internet zie,bemerk ik ook een aarde aan sluiting,
die zit er bij mij niet.
de versterker werkt prima voor de tuner en ook voor de cd.

De hamvraag zal zijn te ontdekken of je on je draaitafel een MM of een MC element hebt. Ongetwijfeld staat er een typenummer op. Kijk eens of je dat eenvoudig kunt aflezen zonder iets te hoeven demonteren (dit ivm afstellingen)
Misschien stat er zelfs op MM of MC

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan