Vista terugzetten naar hoe mijn pc uit de fabriek kwam.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Niels5087

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2008
hallo,

ik heb sinds december 2008 een nieuwe pc, deze was op het begin heel snel maar werd steeds langzamer, ook zitte er allemaal kleine iritante dingetjes in die er in het begin niet waren. ik wil dus mijn pc terug brengen naar hoe hij uit de fabriek kwam. ik heb dit al eens eerder gedaan met een oude pc maar daar had ik een 'recovery cd' bij gekrgen dus was dat vrij makkelijk. bij deze pc is dat niet het geval, de windows vista cd is wel aanwezig.
de specificaties van mijn pc zijn:
moederbord: asus p5n-mx
CPU: intel core 2 quad q6600 @ 2.40ghz
GPU: nvidia geforce 9800gt
Ram geheugen: 4gb ddr2 kingston.

ik wil dus met 'een schone lei' beginnen zonder alle troep die er nu op staat. als iemand mij een beetje uit kan leggen hoe dit gaat zou ik dat erg handig vinden. alvast bedankt.

MvG,
Niels.

Bij veel Asus systemen kom je door op F9 te tikken tijdens het booten, in de recovery partitie. Als je daar niets aan vertimmerd hebt (of de partities hebt gewijzigd) zou het systeem zo weer in z'n "aankooptoestand" terug moeten komen...

kun je iets preciezer zijn? hoef ik dan niet mijn windows cd te gebruiken of opnieuw te instaleren?

Erg veel preciezer kan ik helaas niet zijn, ik heb geen Asus....
maar weet wel dat bij meerdere modellen van Asus de recovery bereikt kan worden via F9 (tijdens het opstarten). Dan heb je geen Windows CD nodig... alle bestanden staan op deze (verborgen) partitie.

Houdt er wel rekening mee dat je dan alles wat je later geinstalleerd hebt kwijt bent!

ik bedoel niet terug gaan naar een bepaald punt maar helemaal naar de fabrieksinstellingen. alles eraf zeg maar. en wat zijn deze partities precies?

ik bedoel niet terug gaan naar een bepaald punt maar helemaal naar de fabrieksinstellingen. alles eraf zeg maar

Dat is inderdaad wat ik ook bedoel: recovery en niet "systeemherstel". Alles terug naar de toestand waarin je het ding kocht...

Een partitie is een deel van je harde schijf... Veel schijven worden opgedeeld in meerdere "partities" die vind je dan in "verkenner" als C schijf en D (soms zelfs ook E) schijf ... maar er zit dan fysiek maar 1 harde schijf in het apparaat...

ok, dus ik heb verder niets nodig, alleen maar met F9 opnieuw instaleren, geen windows cd ofzo nodig? ik hoef dus alleen mijn drivers opnieuw te instaleren en dan ben ik klaar ?

Als dat met F9 ook op deze Asus werkt, heb je verder helemaal niets nodig, geen drivers, niks. Alles staat in die recovery... dat is een soort "image" van je harde schijf bij aankoop...

Maar het kan goed zijn dat dat om een of andere reden bij jou niet werkt, bijvoorbeeld als de partities gewijzigd zijn, of dat je (om schijfwinst te boeken) de recovery eraf gegooid hebt......

zo ver ik weet heb ik er niets afgegooid wat dat betreft, ik zal het morgen eens proberen nadat ik backups heb gemaakt van mijn bestanden die ik nu op de computer heb staan, (muziek etc). alvast bedankt, ik laat wel horen of het gelukt is of niet.:)

Werkt het niet, dan kun je altijd nog "de lange weg" gaan.... Formatteren, Windows installeren en dan vervolgen alle drivers (chipset eerst!)...

Of nadenken of je niet eerst wat doet met Ccleaner om alle ballast te verwijderen, en dan met Revo uninstaller alle overbodige programma's zorgvuldig verwijderen.........

Hoor het wel......

wat bedoel je met chipset eerst als ik vragen mag?

Hij wilt maar zeggen dat je een "propere" vista installatie zou uitvoeren(een retail vista dvd waar dus nog geen drivers opzitten van asus) dat je dan eerst de chipset drivers moet installeren voordat je dan de andere drivers gaat installeren....

Succes nog :thumb:

als ik op f9 druk tijdens het booten gebeurt er niets, iemand anders nog suggesties? en in wat voor soort menu moet ik komen als ik op die toets druk? hoe ziet dat er ongeveer uit? er staat wel dat ik op del moet drukken om in "setup' t e komen maar dat staat er altijd, moet ik dit mischien eens proberen?

Laatst bewerkt:
ik ben momenteel windows vista helemaal vanaf de cd opnieuw aan het instaleren aangezien ik nergens een recovery partitie kon vinden, ik zal het resultaat hier posten als ik klaar ben.

Goed dat je het dan zelf hebt kunnen oplossen :thumb:

controleer wel eens even in apparaatbeheer of daar geen drivers ontbreken om toekomstige problemen te voorkomen ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan