Windows 7 blijft hangen bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rajeev

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2009
Hallo,

Mijn vaders PC beschikt over Windows 7 Home Premium, origineel met code, alleen geen installatiedisk erbij gekregen.
Hij blijft hangen bij 'Windows starten...' waar het teken van Windows zich elke keer volledig vormt.
Dit is exact wat bij ons gebeurt, alleen dan wel in het Nederlands, dus 'Windows starten...', en daar blijft hij maar hangen:

windows7_beta_boot_screen.png

Dit is de PC: Compaq SG3 Series
Product nummer: XD327EA#ABH
Model nummer: SG3-230NL

Dit zijn de specs:

CPU-type: AMD Athlon X2 220
Geheugengrootte: 3GB
Geheugentype: DDR3
Hardeschijf bus: SATA-300
Optische Drive Type: DVD+/-RW DL
Opslagcapaciteit: 500GB
Verbinding (Ethernet): Ethernet 100Mbps
Verbinding (USB/FW): Firewire 400
Verbinding (overige): Modem
Besturingssysteem: Windows Vista Home Premium
Kleuren: Zwart
Desktop exta's: Cardreader

Als het goed is zou in het startmenu van Windows 7 iets moeten staan m.b.t. herstelopties (omdat er geen DVD bijgeleverd was).
Daar kun je dan Opstartherstel proberen. PS: Het kan zijn dat er meerdere opstartherstel-sessie nodig zijn om het probleem te verhelpen.

Opstartmenu van Windows 7 te bereiken via herhaaldelijk F8 indrukken vlak voordat Windows 7 normaal van start zou moeten gaan.
Je kunt daar evt. ook kiezen voor Veilige modus etc. en kijken of dat wél werkt, en dan vanuit Veilige modus (bijv.) een herstelpunt terugzetten van een moment dat het probleem er niet was etc.

Tijs.

Hij blijft echt hangen bij 'Windows starten...'.
Als ik dan F8 achter elkaar druk, gebeurt er niks?

Let op: F8 moet gebeuren vóórdat Windows volledig wordt gestart. Als F8 verder niets betekent voor de computer waar het over gaat, dan kun je F8 gewoon herhaaldelijk indrukken (bijv. 1x per seconde) direct na het opstarten van de pc.

Tijs.

Je bedoelt als ik het scherm krijg met waar ik de bios en zo in kan gaan?

Eigenlijk precies ná het BIOS scherm.
Als die F8 toets verder voor de BIOS etc. niets betekent, zie mijn vorige posting. Als F8 wél wat betekent (bijv. bootmenu of BIOS binnengaan), dan zul je precies moeten timen dat je F8 gebruikt ná het BIOS scherm maar vóórdat Windows 7 van start gaat (let op: Herhaaldelijk F8 gebruiken totdat (hopelijk) het Windows 7 opstartmenu verschijnt).

Tijs.

Ik kan nu wel in het startmenu komen.
Als ik veilige modus doe, gaat hij bestanden laden. Maar dan stopt hij bij \Drivers\AtiPcie64.sys
Daarna blijft hij vast zitten. Heb verder alles geprobeerd in het startmenu, maar hij blijft vastlopen.
Mijn vader wilt absoluut niet zijn bestanden kwijt raken, er staan hele belangrijke bestanden op.

Dan zul je ergens een W7 DVD moeten lenen en daarvan opstarten.
Daar heb je gedurende het proces wél de optie om herstelopties te starten.
Namelijk op het scherm waar staat: Installeer nu (of iets dergelijks) staat links onder op het scherm de herstel-/reparatie optie.
Zodra dat is opgestart kun je dan (bijv.) kiezen voor systeemherstel, opstartherstel etc.

Tijs.

Ik heb Windows 7 Ultimate op DVD (wel gebrand) en werkt prima als ik mijn pc erop wil booten.
Maar op mijn vaders computer werkt hij niet, althans hij pakt hem gewoon niet.
Toch maar Windows 7 Home Premium op DVD branden? Ik ben hem nu iig aan het downloaden.
Is er nog een andere manier om in de DVD te komen ipv een willekeurige toets te drukken?
Want hij zegt ook niet druk een toets om de cd te booten. Die melding geeft hij überhaupt niet.

Kijk in de BIOS instellingen na of de DVD/CD speler wel eerder wordt aangesproken dan de harde schijf.
Indien niet, natuurlijk het opstarten van DVD/CD bovenaanzetten (dus als eerste).

Tijs.

Zie nergens welke knop ik moet drukken om de BIOS in te duiken.
Kan het probleem zijn dat op mijn Windows 7 Ultimate DVD een 32 bit staat?
Want de Windows op mijn vaders computer is 64 bit.
Anders moet hij denk ik even terug naar de winkel van aankoop.

Is dus deze computer
Instructie vlgs. Compaq/HP om in de BIOS te komen (zie deze link)
To open the BIOS Setup utility, turn on the computer and immediately press the F10 key repeatedly, about once every second, until the BIOS setup utility screen opens.

Voor de opstartvolgorde zou je in Boot moeten zijn (dus 2x met 'pijltje naar rechts' ernaartoe, zodra je in de BIOS bent beland).

Het zou inderdaad kunnen zijn dat je een 64 bits DVD nodig hebt. Die moet je dan lenen (of, zoals je zelf al voorstelt, naar de winkel gaan met de computer).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bij Boot staat DVD al als eerst. Snap er echt niks van.
Misschien ligt het toch maar aan de 32 bit DVD die ik heb?
De geïnstalleerde Windows is 64 bit.

Geen idee waarom het niet werkt. Misschien is de DVD niet goed of de leeslens van de DVD speler smerig etc.

Zie overigens in mijn vorige posting dat je wel degelijk de 64-bits versie van een W7 DVD nodig zult hebben. Natuurlijk moet het opstarten van DVD dan wel mogelijk zijn, anders heeft ook dat geen zin.
Naar de leverancier teruggaan met de computer is altijd een goede optie. Wel aan denken te melden dat er geen bestanden op de harddisk gewist mogen worden.

Tijs.

Gek genoeg start hij op een andere Windows 7 32 Bit wel op en op 64 bit ook, of ja, boot.
Hij herkent het dus wel.
Maar als ik hem op 64 bit boot krijg ik na het Starting Windows weer zwart scherm en doet hij niks.
Bij 32 bit blijft hij bij de foto van mijn eerste post. Echt iets mis, maar ik hoop niet met de harde schrijf ofzo?
Misschien met de processor?

Misschien is de koeling van de processor kapot (of de koelpasta tussen de koeling en de processor is weg/verdroogt etc.)
Als je wat wilt nakijken, dan kun je bijv. een Hirens Boot CD branden en proberen daarvan op te starten.
Je kunt dan in ieder geval even kijken of de pc daarop niet vastloopt en of de harddisk nog te benaderen is.

Tijs.

O wacht kijk! Nou werkt hij wel op 32 bit na eventjes laden.
Zal ik Windows opnieuw installeren?
Lang niet meer gedaan, en ben de boel een beetje vergeten...
Als ik op Nu installeren druk, raak ik de bestanden toch niet kwijt?
Ik moet dan toch een plek kiezen waar ik hem wil installeren?
Ik wil elk bestandje kunnen behouden. Repareren kan niet via een 32 bit want het systeem is 64 bit.
Dus dat hij wel een Windows.old aanmaakt? Maar dan wel met boot en zonder in Windows zelf te gaan (dat kan namelijk niet, lukt niet)

Laatst bewerkt:
Normaal gesproken raak je niets kwijt als je maar niet de partititie weggooit waar Windows nu op staat.
Beter dat je eerst een backup maakt (zou bijv. via die Hiren's Boot CD kunnen, naar externe harde schijf bijv.), maar als ik je goed inschat zou ik alles aan de leverancier overlaten!

Tijs.

Waarom opnieuw installeren !? Ga eerst eens naar de herstelconsole van de W7 DVD waarvan je bent opgestart en laat de opstart/boot checken en eventueel repareren.

@Terrarabo: Niet goed gelezen: Daar heb ik het ook al uitvoerig over gehad.
De TS beschikt blijkbaar niet over een W7 64-bits DVD waar ook van op te starten is. Vandaar mijn advies aan hem om zich te melden bij de leverancier voor hulp.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan