• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Combinatie ALS, EN , OF formule ?

Ward 4 Excel

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2024
Berichten
7
Hoi allemaal,
Hier een uitdaging ;-) :

Ik ben voor een verhuur van een vakantie-apartament een overzicht aan het maken.
Kolom A = datum van intrede.
Kolom B = datum van uittrede.
Kolom C= prijs
Kolom D= aantal dagen (formule is de uitrede datum - intrede datum)
Kolom E= kortingsbedrag (GEEN precentage maar het bedrag vande korting)

Het probleem zit hem in Kolom E. Hierin zou in één formule de volgende voorwaarde omvatten:
- vanaf de 8ste nacht is er 10% korting
- vanaf de 10e nacht 12%.
- de korting wordt alleen verekend op de dagen NA de 7de of 11e nacht.

Kan dit in één cel met een combinaEN, OF formule ?
Iemand een expert die wat dieper in excel kan gaan?

Alvast bedankt,

W.
 
Plaats svp een excelbestand met wat gegevens en als het kan ook een verwacht resultaat
\
 
Staffel korting het dit
Bekijk deze vraag eens.
 
Goedemiddag, (Haije) een voorbeeld van Excel kan je in bijlage vinden. In Kolom E is het probleem.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
cheers,

Ward
 

Bijlagen

  • TEST_web_helpmij.nl.xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 8
In E2, doortrekken naar beneden:
Code:
=ALS(D2<=7;0;ALS(D2<=10;0,08*(D2-7)*C2;0,08*(D2-7)*C2+0,12*(D2-9)*C2))
 
Beste AHulpje,dank je voor je reactie. Ik heb jouw code toegepast maar krijg niet het gewenste effect, zie prinscreen

printscreen_1.jpg
 
Maak van ALS eens IF
 
Hallo emields,

dank je voor je reactie. Dit is wat ik zocht. Bedankt !
topic mag gesloten worden ;-)
 
graag gedaan.

Sluiten kan (moet) je zelf doen door, in uw eerste post als, opgelost te zetten
 
Goedemorgen,

Is er iemand die hiervoor een oplossing kan aanreiken voor deze uitdaging?

Ik zou graag een wijziging in bovenstaande oplossing wil invoeren:
In bijlage een nieuwe excel met daarin:

Kolom B = datum van intrede.
Kolom C = datum van uittrede.
Kolom D= seizoen
Kolom E= Tarief (wordt uitgelezen in tablad "DATA" en houd rekening met datum in Hoogseizoen/midden of laagseizoen)
Kolom F= aantal dagen (formule is de uitrede datum - intrede datum)
Kolom G= vast (verhuur) bedrag per nacht (wordt uitgelezen in tablad "DATA" en houd rekening met datum in Hoogseizoen/midden of laagseizoen)
Kolom H= kortingsbedrag (GEEN precentage maar het bedrag van de korting) en houd rekening met Hoog-midden of laagseizoen in ta blad "DATA".
Kolom I = totaal bedrag [bedrag vermenigdvuldgd met aantal nachten - de korting van kolom H]

De uitdaging zit hem in:
1) Kolom H: Het kortingsbedrag in €. De korting bedraagt 12% vanaf de 8ste nacht en de dagen erna. M.a.w. de korting wordt verekend op de dagen vanaf de 8ste nacht. (Voorbeeld als men 10 nachten zouden blijven wordt 12% korting toegepast op de laatste 2 nachten. Is hiervoor een formule die dit kan waarmaken?
2) Kolom D: de cellen zouden niet alleen H (hoogseizoen), M (midden seizoen) of L (laagseizoen) moeten weergeven maar ook de cel moet kleuren volgens het seizoen (groen = L, geel =M , rood = H). Wat voor formule is zou hiervoor van toepassing zijn?

Alvast super bedankt,
grts
Ward
 

Bijlagen

  • TEST_verhuur_helpmij.nl.xlsx
    21,3 KB · Weergaven: 7
Zie bijlage
 

Bijlagen

  • TEST_verhuur_helpmij.nl (hs).xlsx
    42,6 KB · Weergaven: 5
En wat doe je met data die in 2 seizoenen vallen?
 

Bijlagen

  • TEST_verhuur_helpmij.nl (1).xlsx
    26,1 KB · Weergaven: 4
@emields dank je voor je feedback. De prijs wordt gehandeert volgens seizoen. Valt er een periode tussen 2 seizoenen dan is is de totaalprijs berekend op ene deel van de ene seizoen en een deel op het andere seizoen. De korting (12%) wordt gewoon op de totale prijs vanaf de 8ste nacht berekend. De kleur van de cel daarin tegen, weet ik niet of het kan om een cel van 2 kleuren te voorzien in een situatie met 2 seizoenen? Misschien is het beter om in deze situatie de cel de 2 letters van de verschillende seizoenen waarin deze valt te vermelden. Voorbeeld als de boeking perioden in een Midden en een Hoogseizoen valt, deze te vermelden als M/H (?) of M-H ...?
 
Laatst bewerkt:
@Haije dank je voor je reactie en voorbeeld. Ik heb deze bekeken maar dan bots ik op het verhaal van Emields, zie hierboven... (wat als een periode tussen 2 seizoenen valt.)
 
Een andere manier van berekenen.
 

Bijlagen

  • TEST_verhuur_helpmij.nl (1).xlsx
    27,2 KB · Weergaven: 3
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan