• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Formule voor optellen argumenten

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

inekekramer

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2012
Berichten
13
Ik hoop dat iemand mij misschien kan helpen.
Ik wil graag een overzicht maken van soorten uren die opgenomen kunnen worden. En dan een totaal berekening gemaakt wordt. Bijvoorbeeld een kalender waarbij je dan in een cel invoert Z8, dit zou dan automatisch in het vak ziekte komen (som van de hele maand) en een waarde van 8 berekend, wanneer dan 3 cellen ingevoerd worden met Z8 dat dit dan automatisch optelt naar 24.
Er zullen meerdere uren in staan V8 is bijvoorbeeld voor verlof en G8 is voor gewerkt.
 
Plaats een voorbeeld document.
 
Jazeker, hierbij een voorbeeld document. Als het niet mogelijk is om 2 argumenten in 1 cel te beoordelen dan kan ik de overuren er ook eventueel wel uit laten? Dan moet ik daar een apart document van maken?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld document.xlsx
    10,2 KB · Weergaven: 8
en als we nu nog weten wat z8 betekent zijn we al een stap op de goede weg
 
Ik verwacht dat dat 8 uur Ziek betekent.

Met VBA zou het geen probleem zijn, maar er zit hier een aantal functie goeroes die daar wellicht een oplossing voor weten.
 
Als je Excel gebruikt, bijv. zo voor "Z"(iekte).
Code:
=SOM(ALS.FOUT(--TEKST.SPLITSEN(SUBSTITUEREN(TEKST.COMBINEREN(",";1;B4:AF4);"Z";"");",");0))
 
Laatst bewerkt:
Voor oudere versies, mogelijk afsluiten met control shift enter (matrix formule)

In AH4 plaatsen en doortrekken

Code:
=SOMPRODUCT(ALS.FOUT(DEEL($B4:$AF4;VIND.SPEC(LINKS(AH$3);ALS(ISGETAL(VIND.SPEC(LINKS(AH$3);$B4:$AF4));$B4:$AF4))+1;1)+0;0))
 
Andere variant, werkend vanaf Office 2019

In AH4 plaatsen en doortrekken

Code:
=SOMPRODUCT(--RECHTS(XML.FILTEREN("<x><y>"&SUBSTITUEREN(TEKST.COMBINEREN(",";;$B4:$AF4);",";"</y><y>")&"</y></x>";"//y[contains(., '"&LINKS(AH$3)&"')]")))
 
Laatst bewerkt:
Gebruik afzonderlijke kolommen voor onderscheiden gegevens: ziek is een kwalificatie van werktijd, 8 is de duur van een periode. Ergo: 2 kolommen.
 
Ofwel, zet het in een tabel
 
Ook nog een duit als er verder toch geen getallen in staan.
Code:
=SOM(ALS.FOUT(--(SUBSTITUEREN(B4:AF4;"Z";""));0))
Of:
Code:
=SOMPRODUCT(ALS.FOUT(--(SUBSTITUEREN(B4:AF4;"Z";""));0))
 
De formule van AlexCel was alleen voor de Z. Dus was nieuwsgierig hoe de andere formules werkte. De eerste van JEC maakte een fout in de overuren, de tweede formule werkte perfect en kon zo doorgetrokken worden naar de andere. Super blij mee, en ook heel fijn dat het allemaal in 1 formule kan. Ik zie dat hij de eerste letter pakt van het woord erboven. Dus daarmee kan ik hem op nog veel meer dingen toepassen.
De laatste ook erg bedankt, maar ik vind het geweldig dat de formule ook doorgetrokken kon worden.

Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken. Echt super fijn en leuk om weer wat geleerd te hebben!
 
Terug
Bovenaan Onderaan