Opgelost Formulier met keuzelijsten

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Karen#14

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2024
Berichten
10
Ik heb hulp nodig! Ik heb een database (zie bijgevoegd bestand) en wil gebruik maken van een formulier, om gegevens op te slaan. Ik maak gebruik van keuzelijsten. Nu wil ik een "perceel" kiezen om vervolgens een "gebied" te kiezen. Dit laatste lukt me deels. Hij laat het "id" als resultaat zien, maar niet de gebiedsnamen ... wie kan mij helpen? Ik zit er al een hele tijd aan te prutsen.
 

Bijlagen

  • Database.zip
    436 KB · Weergaven: 3
Er zitten een paar kleine foutjes in je opzet. Zo heeft de keuzelijst Perceel maar één kolom, en dat is dan het ID veld. Dus zie je geen tekst. Verander dat dus naar 2 kolommen in de eigenschappen. Daarmee ben je er nog niet, want als je de breedte van de kolommen niet goed instelt, zie je nog steeds de eerste kolom als gekozen waarde. De breedte van de eerste kolom moet dus 0cm zijn.

In de bijlage heb ik e.e.a. voor je aangepast.
 

Bijlagen

  • Database.zip
    53,6 KB · Weergaven: 2
Hallo OctaFish: dank je wel voor je uitleg en aanpassing!

Ik heb nog twee vraagjes.

1.

Ik heb dan nu het volgende probleem. Als ik een record heb toegevoegd (dus selectie perceel en gebied) en ik sluit het formulier om het vervolgens weer te openen, dan laat hij het gebiedsveld leeg, terwijl ik dan graag het gekozen gebied zie. Is dit op te lossen?

2.

Is het ook mogelijk, dat als je:
  • Een perceel selecteert
  • Je een gebied selecteert
  • Vervolgens een ander perceel selecteert (omdat je bv het verkeerde hebt aangeklikt)
  • Het gebiedsveld even leeg wordt, zodat je dan het goede bij behorende gebied kan selecteren?
Nu blijft als je het perceel aanpast, de gebiedsnaam staan (dus niet behorende bij dat perceel).

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties!
 
Laatst bewerkt:
Ongetwijfeld, maar leg eens uit wat je bedoeling precies is? Want ik snap 'm nog niet.
Laat ik het wat duidelijker stellen: volgens mij ben je verkeerde gegevens aan het opslaan. Neem nu je tabellenstructuur, die in jouw voorbeeld nog niet gekoppeld zijn. Maar dat zou volgens mij dan zo moeten:

Relaties.jpg

Hierbij definieer je dus de relatie tussen Gebieden en Percelen als: één perceel kan meerdere gebieden hebben, maar een gebied kan maar in één gebied liggen. Als dat zo is, dan bevat de tabel Projecten een overbodig veld, namelijk het veld Perceel. Immers: je slaat al een Gebied op, dus als je het gebied weet, weet je óók welk perceel daarbij hoort. Zoals je het nu hebt gemaakt, kun je in de tabel Projecten een perceel opslaan dat niet bij het gebied hoort. En dat moet je niet willen. Dus in Projecten hoef je alleen een gebied op te slaan, verder niets.
 
Laatst bewerkt:
Hallo OctaFish,

Ja wat je beschrijft snap ik. Ik heb dit nu aangepast in de database (zie bijgevoegd bestand). Maar nu stuit ik op het volgende:

1. hij slaat de gebied_id niet op in de tabel projecten
2. als ik een nieuwe record aanmaak; blijven perceel en gebied staan
3. als ik terug ga, dan zijn het veld percelen en gebied leeg (waarschijnlijk omdat gebied_id niet is aangemaakt)
4. En hetgeen wat ik hierboven schreef blijft ook nog staan (punt 2)

Zoals je wel merkt ben ik een beginner.
 

Bijlagen

  • Database (2).zip
    109,6 KB · Weergaven: 1
Ik zal er vanavond even naar kijken, als ik ondertussen niet met een touw naar de hoogste boom in mijn straat ben gelopen van ellende :) (songfestival)
 
Ik heb niet naar het songfestival gekeken :cool:

Zo dan?
 

Bijlagen

  • DatabasePJ.zip
    49,8 KB · Weergaven: 2
Ik heb er wél naar gekeken, en heb dus alsnog mijn eigen versie gemaakt. Die vertrouw ik noch nét een stapje beter :).
 

Bijlagen

  • Database.zip
    53,7 KB · Weergaven: 1
Ik zie dat Peter ongeveer dezelfde oplossing heeft, wat niet zo vreemd is aangezien er niet zo heel veel andere insteken zijn. Wél blijf ik er mij over verbazen dat hij consequent (dat is dan iets dat dan weer wél gewaardeerd wordt ;)) blijft kiezen voor de gebeurtenis <Na bijwerken>. Terwijl de gebeurtenis <Bij klikken> op een keuzelijst zoveel logischer is. Maar goed, Als je graag extra klikt om resultaat te zien, wie ben ik dan om daar tegenin te gaan :).
 
Goedemorgen OctaFish en xps351 (Peter),

Zo te zien OctaFish heb je het songfestival overleeft!

Bedankt voor jullie hulp. Het functioneert zoals ik het voor ogen had. Nu kan (hoop ik) het verder uitbreiden en het geleerde (jullie input) hopelijk toepassen!

Vriendelijke groeten,

Karen
 
Ik zou, als ik jou was, eerst zorgen dat de structuur van de database in orde is, voordat je aan de formulieren begint. Het is verleidelijk om daar gelijk mee te beginnen, maar een echte beginnersfout.

Ik hoop ook dat je het ontwerp van de db in een Functioneel Ontwerp hebt gestoken, zodat je precies weet wát je nodig hebt. En niet 'al doende' er achter komt dat bepaalde tabelontwerpen tóch niet gaan werken. Dat kost je achteraf veel meer tijd om aan te passen. 'Bezint eer gij begint' dus :).
 
Ja, prima suggestie. Ik ben nu eerst bezig de tabellen aan te maken en de relaties aan te brengen.
 
Dan mogen we er vanuit gaan dat je het Functioneel Ontwerp klaar hebt? Zou ik graag zien :).
 
Goedemorgen OctaFish,

Zie bijgevoegd bestand. De database bestaat nu uit alleen tabellen (met relaties) en in het word document staat hoe ik aan de slag (met welk doel) wil (zal een hele uitdaging worden als beginner) met formulieren. Ik hoop dat de basis ok is en je hiernaar kunt kijken.

Groeten Karen
 

Bijlagen

  • Database Karen.zip
    88,6 KB · Weergaven: 2
Ik heb je opzetje doorgelezen, en heb daar nog wel wat vragen/opmerkingen over. Om te beginnen: het is niet echt een Functioneel Ontwerp. Al was het maar omdat je al gelijk begint met 'OpzetFormulieren'. Dat is niet de bedoeling van een Functioneel ontwerp :). Dat is bedoeld om het hele proces te beschrijven wat je wilt gaan gebruiken.

Een FO is eigenlijk het startpunt van het informatiseringsproces. Daarin leg je vast wát je precies wilt doen met het nieuw te bouwen systeem: en daarbij ga je eigenlijk uit van de output. Maak je een database voor een winkel, een grootbedrijf (met meerdere filialen), een bibliotheek, een camping, of een opleidingen instituut? Allemaal doelen die je met een database (of een ander systeem) kunt bedienen, maar die allemaal een eigen aanpak vereisen.

Dus de vraag moet dan zijn: wat wil je uiteindelijk uit het systeem laten rollen? Zijn dat rekeningen/facturen, brieven, voorraad overzichten, studieprogramma's, bezettingsgraden? Als je weet wat de output moet zijn, kan je gaan kijken wat je precies moet invoeren aan de invoerkant om de gewenste gegevens er ook uit te laten rollen. Rapporten bijvoorbeeld, of Excel overzichten. En dat leidt dan allemaal tot het moment dat je kan gaan denken over de noodzakelijke tabellen, en de tabellenstructuur.

Heb je het fundament (de tabellenstructuur) klaar, dan ga je pas nadenken over de volgende stappen. Zoals: wie gaan het systeem gebruiken, wie mag wat doen in het systeem, en hoe ga je dat inrichten. Dat kan ook weer tot extra (gebruikers)tabellen en rechtentabellen leiden. Werk je internationaal, dan wil je wellicht ook meerdere talen kunnen aanbieden.

De laatste stappen zijn dan dus de formulieren en rapporten bouwen. Formulieren om gegevens te kunnen invoeren, muteren en inzien, en rapporten voor de output.
Dus je begint eigenlijk nooit met nadenken over de formulieren :).
 
Hallo OctaFish,

Ik heb naar aanleiding van je reactie een poging gewaagd (zie bijgevoegd bestand). Ben benieuwd naar je reactie.

Groeten Karen
 

Bijlagen

  • Fuctioneel Ontwerp Database.docx
    57,4 KB · Weergaven: 3
Terug
Bovenaan Onderaan