Gesplitste access database in de cloud voor meerdere gebruikers

AnneliseH

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2020
Berichten
6
Ik heb een gesplitste Access database en wil die door meerdere gebruikers laten raagplegen, niet in een netwerk maar via de cloud. Jaten geleden heb ik wel eens gehoord dat het kan met Dropbox. Of misschien een andere dienst.
Het is een kleine database, voor vrijwilligers. Hoe zet ik zoiets op?
AnneliseH
 
Dat kan zeker niet (en vroeger al helemaal niet) met DropBox. Wél met SharePoint achtige oplossingen. Of zelf een servertje inrichten met een web database.
 
Het is een vrijwilligersproject, servertje is buiten mijn zicht. Wij hebben wel een website. Maar wat kan er wel? Wat is een Share point oplossing? Het gekke is dat mij indertijd verteld werd dat verschillende mensen vanuit hun huis werkte aan dezelfde datadase in Access, niet in een netwerk.
 
Vroeger, in versies heel lang geleden, kon je met replica’s werken waarmee je data kon synchroniseren. Althans: dat was de theorie. Ik heb geprobeerd dat in te richten voor een bedrijf met een filiaal in Duitsland. Niet aan de praat te krijgen, en is ook al lang verdwenen (bedrijf waarschijnlijk ook ;)).
SharePoint is een bedrijfsoplossing om, de naam zegt het al, documenten en data te delen met medewerkers. Nogal duur, en zeker niet interessant voor kleine instellingen.

Het probleem met delen van een database is, dat je dat via een website niet kan doen. Je kunt wél een webgebaseerde database maken (MySQL bijvoorbeeld) waarvan je de data overhaalt naar je Access Database. Die fungeert dan als frontend. Maar het blijft ingewikkeld.
Er zijn vast veel simpelere oplossingen te verzinnen, maar daarvoor zouden we moeten weten wat je bedoeling is. Er zijn vast mensen te vinden in het Website maken, Programmeren forum die daar ervaring mee hebben.
 
Je kan via VPN van thuis uit werken, maar dan log je nog altijd in op een netwerk. Tegenwoordig stelt MS heel wat apps ter beschikking om samen te werken in de cloud. Als je een vrijwilligers organisatie bent dan kan je ook voor weinig geld software en IT hulp krijgen bij organisaties zoals Socialware (voor België) techsoup voor NL https://www.techsoup.nl/ Er zijn heel wat apps die via het internet werken, helaas is Access daar niet de sterkste.
 
Een vrijwilligers organisatie met VPN? Het moet niet gekker worden :). Ik zou toch eerst eens kijken wát er uit de (en vooral: waarom) database moet worden gehaald door vrijwilligers.
 
Bedankt voor alle snelle antwoorden.
De bedoeling is dat 6 bestuursleden van een vrijwilligersorganisatie gemakkelijk up-to-date gegevens kunnen raadplegen, en dat de secretaris en een extra persoon de gegevens bijwerken. Dat dacht ik te kunnen bereiken met Access, omdat je daarmee de tabellen die bijgewerkt worden apart hebt.
En ik dacht de formulieren, rapporten in de front-end bij ieder op z'n eigen laptop en de tabellen in de cloud in back-end.
Als het niet kan moet iedereen bv elke maand een bijgewerkte database ontvangen.
 
Een vrijwilligers organisatie met VPN? Het moet niet gekker worden :).
Dat is nochtans gebruikelijk bij VZW's in België, misschien hebben jullie in Nederland zelfs al van de KBS-FRB, socialware of de muco vereniging gehoord?

Maar terzake: als je de data in SQL server (express = gratis, standaard versie via Socialware voor VZW's: +/- 400 EUR + 100 EUR/gebruikers licentie) plaatst kan je met de ingebouwde reporting services alle rapporten via het internet distribueren, degenen die de data moeten kunnen aanpassen kunnen connecteren via VPN of port mapping https://learn.microsoft.com/en-us/a...to-connect-to-an-sql-server-over-the-internet

Access kan prima als front-end voor SQL server worden gebruikt, en alleen degenen die de gegevens moeten kunnen aanpassen hoeven Access op hun computer te hebben, wat ook al een hoop in de licentie kosten scheelt.
 
@NoellaG . Maar die database moet dus ook ergens draaien op een Windows Machine, die aan het internet hangt. Dus je moet ook nog gaan nadenken over beveiliging.

Ik zou TS wel adviseren om eens te kijken bij Microsoft. Afhankelijk van je organisatie kun je van Microsoft gratis Office365 krijgen en dat zou je heel veel meer mogelijkheden bieden voor e-mail, bestanden delen en databases
 
Ik vind deze reacties te moeilijk voor mij. Ik ben een 75+ vrouw, goed in recht toe recht aan Excel en Access op een enkele pc. En ik heb niet veel energie om me in geheel nieuwe zaken te verdiepen.
Zouden we met Officcice365 wel onze gegevens kunnen delen?
En als ik profesionele hulp zou willen inhuren voor het eenmalig opzetten, waar moet ik dan zijn?
 
In Vlaanderen kan je als vzw op het Vlaams Steunpunt voor vrijwilligerswerk terecht voor gratis hulp, in Nederland zal er ook wel zoiets zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan