Opgelost Kolom bepalen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Barthop

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2010
Berichten
28
Beste, ik zoek een code om een bepaalde kolom te bepalen.

Probleempje 1 :
Via bijgevoegde macro in bestand "Filtres_test_macro_version1.5" wordt in "sheet 1" van bestand "PS_WORKLIST-2024-04-26-08.08.15.000000" een kolom A toegevoegd, hernoemd naar GBD en een formule ingeplakt op basis van de verschillende taalafkortingen. welke als resultaat een naam dossierbeheerder geeft op basis van moedertaal én "Afdeling-ID" (=dossiernummer)
Helaas staat de ene keer staat de kolom "Rôle linguistique" in kolom H maar kan afhankelijk van de te verwerken lijst ook in kolom S staan.
Bijkomend, afhankelijk van de taal van de gebruiker kan deze kolom ook "Taalrol" zijn ipv "Rôle linguistique".

Nu...

Probleempje 2 :
Mijner inziens kan dit veel eenvoudiger door op "Departement of Afdeling" te zoeken en vervolgens met INDEX en/of MATCH in het tabblad "FILTRE_FIN5". Echter de taal in zijn verschillende afkortingen (Français, Frans, Fra, ...) is bepalend voor het resultaat. Er wordt onderscheidt gemaakt tussen frans- of nederlandstalig.

Helaas staat ook hier de ene keer de kolom "Département" in kolom E maar kan afhankelijk van de te verwerken lijst ook in kolom K staan.
Bijkomend, afhankelijk van de taal van de gebruiker kan deze kolom ook "Afdeling" zijn ipv "Département".

Wie o wie kan mij helpen? Nu heb ik op basis van de taal een macro's gemaakt en dan omgezet naar vba maar zit nu al enkele dagen helemaal vast.
Alvast dikke merci!
 

Bijlagen

  • Filtres_test_macro_version1.5.xlsm
    41 KB · Weergaven: 5
  • PS_WORKLIST-2024-04-26-08.08.15.000000.xlsx
    18 KB · Weergaven: 7
Gebruik autofilter op kolom H.

Filteren op Frans : "F*"
Filteren op Nederlands "<>F*"

Zie af van VBA/macro's
 
Dat is geen zinnige feedback.
 
Je zegt geen macro’s maar hoe krijg ik dan een nieuwe kolom met de contactpersoon op basis van taal én departement
 
En wat als de kolommen van plaats verwisselen. Afhankelijk van welke lijst er verwerkt wordt, staan de kolommen elders. Het betreffen geen vaste kolommen.
 
Je wilt "een nieuwe kolom met de contactpersoon op basis van taal én departement".
Je hebt de taal (=a) en afdeling (=b) gevonden.
In kolom A van werkblad FILTRE_FINS is de afdeling te vinden, in kolom C is de Franse contactpersoon te vinden, in kolom D de Nederlandse. Als je toch al met VBA aan de gang bent kun je met een simpele .FIND de rij van de afdeling vinden, de contactpersoon vind je dan in die rij in kolom C of D. Daar heb je dus geen lastig te construeren formule voor nodig.
Of begrijp ik het verkeerd?
 
Ik denk dat je het goed begrepen hebt. Alleen dat de kolom a en b niet altijd dezelfde kolom zijn. Een andere lijst staat bvb de taal in kolom Y en het departement in kolom b
 
Probeer het hier eens mee. Alle contactpersonen #N/B zijn vervangen door Onbekend, anders geeft .FIND een foutmelding.
 

Bijlagen

  • Filtres_test_macro_version1.5.xlsm
    36,3 KB · Weergaven: 1
Beste AHulpje,

ben al heel de dag aan het zoeken, hij geeft immers de nederlandse contactpersonen niet. Ik zie niet waarom. Hij geeft onbekend. Geen flauw idee waar het mis gaat :(
 
In het werkblad FILTRE-FIN5 in document Filtres_test_macro_version1.5,xlsm waren veel contactpersonen onbekend, aangegeven met #N/B. Ik weet niet hoe dat werkblad gevuld wordt, maar ik heb alle #N/B vervangen door "Onbekend". Kijk eens naar de bron van dat werkblad. Dat een deel van de gevonden contactpersonen nu de naam "Onbekend" heeft betekent dat de macro wel werkt. Overigens zat er nog een foutje in de macro, in bijgaande versie is dat hersteld.
 

Bijlagen

  • Filtres_test_macro_version1.5.xlsm
    36,3 KB · Weergaven: 2
Beste AHulpje,
hij geeft enkel de franse contactpersonen weer :(
De nederlandse contactpersonen (kolom D in FILTRE_FIN5) worden nog steeds niet weergegeven.
bvb op rij 43 tem 49 zou niet onbekend maar Yentl moeten staan
 
Oeps, klein denkfoutje gemaakt, nu zou het goed moeten gaan.
 

Bijlagen

  • Filtres_test_macro_version1.5.xlsm
    38,4 KB · Weergaven: 3
Yes! voor die lijst al wel. De reden van de dynamische kolommen is om de reden van volgende lijst in bijlage. Ook hier zou de macro op moeten kunnen werken. Hier staat Département on kolom C en Rôle linguistique in kolom L en zijn de talen afgekort als FRA & DUT.
Wanneer ik de macro laat lopen, geeft ie opnieuw vanaf rij 151 onbekend. Hier zouden dan de nederlandse contactpersonen moeten verschijnen. Wil je hier nog eens naar kijken? Alvast duizendmaal bedankt.
 

Bijlagen

  • FG_TM_RAP026-1062670 (1).xlsx
    64,8 KB · Weergaven: 5
  • Filtres_test_macro_version1.9.xlsm
    38,2 KB · Weergaven: 3
En ik zei nog zo tegen mezelf dat een arrayindex begint bij 0.
 

Bijlagen

  • Filtres_test_macro_version1.9 AH.xlsm
    39,5 KB · Weergaven: 6
Werkt perfect! Ik zie dat je een bijkomende macro hebt gemaakt. Dit zou handig kunnen zijn en zeker te overwegen waard! Hij zet enkel de volledige locatie, hoe krijg ik deze enkel met de bestandsnaam zonder het pad? bvb "C:\Users\xxxx\Desktop\PS_WORKLIST-2024-04-26-08.08.15.000000" moet zijn "PS_WORKLIST-2024-04-26-08.08.15.000000"
 
Dat kan zo, zie bijlage.
Je zou natuurlijk kunnen overwegen om wel de volledige locatie in C1 te plaatsen, dan moet je
Code:
fichierDestinataire = ThisWorkbook.Sheets("Form").Range("C1").Value & ".xlsx"
wijzigen in
Code:
fichierDestinataire = Sheets("Form").Range("C1")
 

Bijlagen

  • Filtres_test_macro_version1.9 AH.xlsm
    41 KB · Weergaven: 2
Ik weet niet of het een vereiste is maar het kan ook zonder de lijst te kopiëren naar het doelbestand.

Mijn bijdrage zonder kopiëren.
 

Bijlagen

  • Filtres_test.xlsm
    38,8 KB · Weergaven: 3
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan