P.C. valt uit tijdens Gamen

StoneCold

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2004
Berichten
30
Hallo,

Het is een jaar geleden begonnen dat mijn computer na ongeveer 2 uur gamen spontaan uitviel , na ongeveer 2 uur kan de computer weer aangezet worden. De tijd om te gamen werd alsmaar korter nu is het zelfs zo wanneer ik de game in safe mode start niet langer dan 5 a 10 kan spelen voordat de computer uitvalt. Maakt niet uit welke game ik speel Call of Duty Black Ops Cold War of Call of Duty WWII en ook Battlefield™ V lukt niet meer.
Wat is een mogelijke oorzaak??
Ik heb zover ik kan alles goed schoongemaakt en de ventilatoren hoger gezet maar dit helpt niet.

Alvast bedankt

Windows 10 Pro x64bit

Case: Fractal Disign Define R5
MOBO: Asus Z97-Deluxe ATX LGA-1150
CPU: Intel Core i7-4790k
CPU-Cooler: Scythe Mugen 4 PCGH
RAM: G.Skill DDR3 Ripjaws-X 2x8GB 1600MHz F3-1600C9-8GXM
PSU: Corsair RM series RM750
GPU: Asus Strix GTX970-DC20C-4GD5
SSD: Samsung 850 Pro Series 500GB (Windows)
SSD: Crucial MX500 500GB
HDD: WesternDigital WD40EZRZ
HDD: Seagate ST4000DM004

Keyboard: Logitech Illuminated K740
Mouse: Razer DeathAdderElite
Mousepad: Steelseries
Headphones: Steelseries
Speakers: Creative
Monitor: Iiyama ProLite GB2773HS
 
Wat is de temperatuur van je CPU tijdens het gamen?
Heb je ook de CPU van nieuwe koelpasta voorzien en de CPU koeler goed schoon gemaakt?
 
Typisch probleem met de koeling. Meest waarschijnlijk die van de CPU. Maar kan ook van de chipset, NVME, geheugen of videokaart zijn
 
Test de koeling van de grafische kaart eens met een tafelventilator met de zijkant van de PC kast eraf en die ventilator erop gericht.

De vram wordt niet gekoeld maar als die te warm wordt krijg je meestal een freeze maar afsluiten kan ook.
 
Met Speccy kan je alle temperaturen zien, behalve dat van het geheugen. Die kan je één voor één plaatsen.
Bij Zoeken kan je "logboeken" invullen. Zoek daar naar ernstige fouten rond de tijd dat de computer stopte.
Probeer de taken te beperken door kritisch te zijn over wat er in het systeemvakje staat. Controleer de geschiedenis van Update. Zoek drivers die niet werken, in Apparaatbeheer. Beperk wat er opstart op de computer, zoals updaters en indexeerders. Je kan daarvoor de lijst gebruiken die AutoRuns opstelt.
Ik ga er maar aan voorbij dat de voeding niet goed meer is, vanwege de positieve reviews. Kijk wel naar de kleine condensatoren die achter op het moederbord zitten. De ronde bovenkanten, die in drieën zijn gedeeld, moeten mooi vlak zijn. Probeer eens met twee harde schijven minder. Insteekkaarten kunnen kortsluitingen veroorzaken dus een netwerkkaartje eens uitbouwen. Een grafische kaart kan een geheugenprobleem hebben, de computer valt uit tijdens het gamen. Misschien kan je het geheugen van die grafische kaart testen. Een programma hiervoor is Memtestg80. Je zou een andere grafische kaart kunnen proberen wanneer er fouten worden gevonden of als dat ook niet meer wil. Slecht grafisch geheugen komt veel voor en daar wed ik op.
 
Dingen uitsluiten:
Probeer es zonder de videokaart (Asus Strix GTX970) op te starten(uitbouwen) , wel moet je dan de monitorkabel aan het moederbord verbinden.
Kijk naar de temperaturen van je CPU en GPU .. CPU boven 55 graden zonder iets te doen is véél te warm ..
Hoe heb je schoongemaakt, stofzuiger ? Een busje spuitlucht doet meer !
Zorg ervoor dat de ventilatoren geblokkeerd worden tijdens het schoonspuiten !
 
Hallo allemaal,
Allen bedankt voor jullie reactie, ik ga aan de slag met jullie adviezen. Ik laat hier de resultaten weten, zal trouwens wel eventjes duren
met vriendelijke groet
 
Test de koeling van de grafische kaart eens met een tafelventilator met de zijkant van de PC kast eraf en die ventilator erop gericht.

De vram wordt niet gekoeld maar als die te warm wordt krijg je meestal een freeze maar afsluiten kan ook.
Ik heb een tafelventilator geplaats voor de openkast en heb 11/2 uur gespeeld met medium instellingen geen uitval temp van GPU 61 gr en CPU 39 gr
 
Het ligt dus aan de koeling .. maar we weten nog steeds niet van welke (CPU/GPU)
Hoe warm worden de CPU en GPU als je de kast dichtzet en dan temperatuur gaat bekijken ?
 
@LangePier, ik heb eroverheen gelezen, excuus ervoor.

Maar als er eerst 2 uren gegamed kan worden, en nu nog maar slechts 10 minuten voordat de boel uitvalt, dan kan er geconcludeerd worden dat er te weinig lucht circulatie (voorkant in, achterkant uit) aanwezig is, dit icm stofophoping tussen de koelribben van de grafische kaart .
Dit is bevestigd door de oplossing met de tafelventilatoropstelling in post #8 (dan is er wel genoeg koeling)
Wellicht is ook de koelpasta van de grafische kaart verhard/uitgedroogd daar deze slechts 10 jaar jong is ..
 
De lucht mag in ieder geval niet in de kast rond gaan. Dan krijg je een "oven effect." Het zij paneel heeft gaatjes, waar aan de binnenkant een air duct of tunnel kan zitten, wat precies uitkomt boven de processor. Als verse lucht de kast binnen komt dan gaat er even veel ook weer uit. Een voeding heeft vaak een ventilator met variabele snelheid en dan wordt de lucht niet goed uit de kast gezogen. Daar zijn case fans voor. In het grafisch stuurprogramma kan je misschien de koeling van de grafische kaart instellen maar er zit ook vaak veel stof verborgen op de kaart. Je kan bij grafische instellingen, spel of stuurprogramma, wat minder mogelijkheden afvinken. Blij te horen dat het al beter gaat.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan