Opgelost Slechts 1 cpu-kern ingebruik (van de 6)

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

whittey

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2005
Berichten
3.673
Hallo, ik ben in het bezit van een Lenovo laptop, een Ideapad 3, 17ALC6.
De eerste installatiedatum is 11-06-2023, en inmiddels bijgewerkt tot win11home, 23H2
De laptop doet er (inmiddels) best lang over op op te starten, denk dan aan dik 30 sec tot aan het startscherm met de taakbalk.
Als ik Chrome opstart vanaf de taakbalk, duurt dat minimaal een seconde
De laptop doet er ook erg lang over om een bestand in te pakken, 50 minuten voor tot 1 bestand welke bestaat uit 2 video's en 17 foto's met een gezamenlijke grootte van 5,8 GB (WinRAR)
Ik heb de temperaturen (via HWiNFO64v8.00) bekeken tijdens het inpakken, deze geeft 54 graden aan

De laptop heb ik vanmorgen laten scannen op malware (Mbam), niets gevonden .
Wat kan ik nog doen om de laptop weer vlot aan te laten voelen ?
 
Alle drivers up-to-date?
Geen uitroeptekens bij system devices?
Heb ook Lenovo en die kwam met veel “bloatware”, best veel verwijderd.
Wat start er allemaal op?
Gewoon microsoft Defender gebruiken.
 
In de vraag staat dat niet alle cores worden gezien. Installeer natuurlijk de chipset drivers van de site van de fabrikant, specifiek voor Windows 11. Bij Apparaatbeheer ziet u dan onder Processoren alle cores staan. Staan er bij u uitroeptekens bij of ontbreken die?
Wanneer dat niet helpt, dan vraag ik mij af of u van tevoren zeker heeft gemaakt dat de laptop wel werkt onder Windows 11 want niet iedere processor wordt ondersteund. Dan had er een melding gekomen bij Systeem over dat het nog niet geschikt is voor Windows 11 maar de drivers moeten er ook zijn.
Bij Windows 10 kan je nog msconfig intoetsen bij Uitvoeren en dan op het tabblad Opstarten bij Geavanceerd, het aantal cores opgeven als Windows dat niet herkent. Zal bij u mogelijk via Taakbeheer moeten en dit is nog te proberen.
 
@krullenbol : Er staat alleen Defender op, geen andere AV of VPN-achtige dingen
wat er mee opstart:
- Lenovo Hotkeys
- Lenovo Voice
- MS Edge
- MS OneDrive
- Mobiele apparaten
- Power Automate Desktop
- Radeon Software StartupTask
- Realtek HD Audio universal Service
- Windows Security notification Icon

Daarnaast geen uitroeptekens bij systemdevices/apparatenbeheer
Drivers Up2date ? das een goeie .. kweet niet, zal ik zo es kijken hoe ik dat kan fixen ..

@Alfred 2
Alle cores worden gezien (door HWiNFO), slechts 1 actief, bij apparaatbeheer worden zelfs 12 cores gezien, het zullen wel 6-om-6 zijn, géén uitroeptekens !
De laptop is 9 maand oud/jong , Win 11home werd standaard meegeleverd.

Aantal cores opgeven bij/in taakbeheer kan ik nog naar kijken ..
EDIT: Aantal cores kan ik alleen maar 1 selecteren, bij geavanceerde opstartopties

EDIT 2: ik heb na een herstart het commando MSconfig in het zoekveld gebruikt.
Bij Systeemconfiguratie, Tab Algemeen, staat deze aangevinkt op selectief opstarten, Systeemservices en Opstartonderdelen zijn aangevinkt.
Vervolgens heb ik Tabblad 'Computer opstarten' aangeklikt, bij geavanceerde opties kan ik ineens wél meerdere CPU selecteren, nu aangevinkt op 6 , op OK geklikt, op Toepassen geklikt, en daarna op Ok.
Laptop word opnieuw opgestart om te verwerken
Kijk ik vervolgens wéér via MSconfig (ter controle) naar het aantal cores, dan staat deze weer op 1 CPU ingesteld ...

Edit 3: na nog eens het juiste aantal cores ingevuld te hebben, blijft deze op 6 staan. Jippie !
Gelijk nog eens een RARbestand gemaakt van dezelfde map, het zal nu ongeveer 10 minuten duren, dás al behoorlijk korter ! Maar nog worden door HWiNFO maar 3 van de 6 cores maximaal benut bij het RARren ..
Het opstarten gaat ook vlotter !

Voor de volledigheid zal ik dan ook de juiste hardware vermelden:
 
Laatst bewerkt:
Bij mij is er na instellen van het aantal cores ook wel eens een vertraging. Het zal dan nog zoekende zijn.
Bij Taakbeheer > Prestaties > Broncontrole openen (onderaan) > tabblad Processor. Je moet, na even wat geduld, activiteit zien in alle grafieken en ook wanneer je niets met de computer doet. Een diagnose programma begrijp ik vaak niet.

Ander advies was: de Windows 11 chipset drivers downloaden. Als die er niet zijn, dan de meer algemene drivers zoeken bij de fabrikant van de processor of het moederbord. Googelen en dan van driver sites iets proberen raad ik sterk af en levert meestal niets op.
 
Dit model/type wordt door diverse verkopende partijen niet als race eend/snelloper geclassificeerd.
Meer voor huis tuin en keuken gebruik.
Denk dat er na de gegeven tips niet veel meer snelheidswinst valt te behalen.
 
Energiebeheer nakijken?
 
Heb 10 cores, 16 threads en niets ingevuld bij die aantal processoren en ze worden gewoon gemeld.
Vink het daar dus uit....
 
@Alfred 2 : Ik zal zeker de (voor nu meest recente) drivers downloaden voor Win 11, misschien word het dan tóch een frisse installatie zonder de meuk van Lenovo ..
Ik heb nog even gekeken naar je tip omtrent Taakbeheer >prestaties, daar zie ik bij het tabblad processor wél 6 actieve kernen (aan de rechterkant van het scherm) al was het wel even zoeken wáár ik moest kijken, maar gevonden !
@jackall : de laptop was bijna onbruikbaar van traagheid, een race monster is het zéker niet, ben ik me van bewust, maar zo traag als de laatste tijd was niet fijn om te werken, zelfs niet met het simpele Kladblok.
@Senso : De energiemodus (zo heet het hier), staat op maximale prestaties.
@Lange Pier : Er was maar 1 core vermeld, viel niets te kiezen ..
 
Als het vakje niet aangevinkt staat dan is dat item niet actief en staat er 1 onder. Heb je een schijfopruiming gedaan?
C:\Windows\System32\cleanmgr.exe
Windows Search onder services.msc uitgeschakeld?
 
Behalve de search service ook geen virus scanners of anti malware programma's op de achtergrond draaien en cloud services houden de computer onnodig bezig. Eigenlijk alles wat in het systeemvakje staat kritisch beoordelen. Het is op zich geen trage computer maar Windows en Programma processen nemen vaak de bronnen die beschikbaar zijn. Laat programma's, bijvoorbeeld Office, zich niet alvast in het geheugen laden en wilt u achtergrond processen beperken, kijk dan bij taakbeheer of er updaters opstarten. Bij Apps en onderdelen of er onnodige software is geïnstalleerd. Laat eventueel een complete lijst van processen opstellen door AutoRuns en zoek met Google naar wat de programma's zijn, in de forums van de zoekresultaten. Iets dat versnelt dat is de grafische driver. Ook daarvoor geldt dat Lenovo of AMD misschien een betere driver voor die geïntegreerde chip heeft.
 
@Senso : Ik heb al eens een schijfopruiming gedaan dacht ik , zoiets doe ik niet met regelmaat.
Windows search word automatisch uitgevoerd
@Alfred 2 : Hier geen MSOffice, maar ik ga zéker kijken wat er uit het opstarten weggefilterd/verwijderd kan worden.

Ik denk dat nu mijn vraag wel beantwoord is, en met jullie hulp , mijn 'probleem' opgelost is
 
Bij schijfopruiming moet je iets dieper kijken o.a. bij opties e.d. Windows Search moet je uitschakelen, is nergens goed voor en kan het systeem enorm vertragen. msconfig staat bij mij nooit aangevinkt is ook het advies.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan