Thuisnetwerk met Windows 10 en Windows 11

Hakar

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2004
Berichten
494
Ik wil graag een thuisnetwerk opbouwen opdat mijn vrouw en ik via dit netwerk bestanden kunnen delen onderling, vanaf elkaars externe schijven en gedeelde mappen op interne \\D schijven.

Voorheen ook al eens bezig geweest om met windows 10 een netwerk op te bouwen, maar zelfs met hulp van hier nooit echt gelikt.

Van de drie aanwezige computers waren er maar twee die met elkaar konden lezen en schrijven.

Om deit te realiseren 2 Dell Precision 7530 refurbished aangeschaft, en de eerste 2 dagen in holadiejee stemming omdat we vanaf die 2 overal alles konden bereiken en gebruiken wat we gedeeld hadden.

Twee dagen dus, en nu is het zo dat we vanaf welek laptop dan ook overal wel de andere computers zien, maar enkel een heel oud beestje kunnen benaderen.

De andere laptops worden verblijdt met de melding Geen toegang tot \\NAAM PC

De opstelling van het hele netwerk ziet er fysiek zo uit.

AOP

Arris TG2492LG-85 Router

1 x Dell Precision M4800 Windows 10 Harry

1 x Dell Precision M 4800 Windows 10 Karin

1 Dell Precision 7530 Windows 11 PC-HARRY

1 Dell Precision 7530 Windows 11 PC-KARIN

1 xAsus K53T oud beest draait langzaam op Windows 10

Het was de bedoeling om de oude Asus laptop te vervangen door één ban de Precision M4800 wanneer het netwerkje werkte.

De Asus mag dus bij eventuele tips en tricks buiten beschouwing worden gelaten en kan eventueel van het netwerk worden losgekoppeld indien nodig.

Op alle laptops bekabelde verbinding, en

Particulier Netwerk

Netwerkdetectie ingeschakeld

Bestands en printerdeling ingeschakeld

OPENBARE NETWERKEN

Netwerkdetectie uitgeschakeld

Bestands en printerdeling uitgeschakeld

ALLE NETWERKEN

Openbare mappen delen uitgeschakeld

Verbinding voor het delen van bestanden 128 bits versleuteling ingeschakeld

Delen met wachtwoordbeveiliging uitgeschakeld Ik heb de tips van hier voor Thuisnetwerk instellen en configureren in Windows 10 gevolgd, en had de hoop dat de laptops elkaar weer zouden vinden.

In verkenner zien de laptops de andere laptops wel, maar zo gauw ik probeer vanaf een laptop een andere laptop te bereiken krijg ik dus de foutmelding

Geen toegang tot \\NAAM PC

Behalve de oude Asus, die kan vanaf elek laptop worden benaderd.

Vanaf de Asus kan geen enkele laptop worden benaderd

Gek van het eerst wel werken en nu ineens niet meer heb ik het oude topic opgezocht, en kwam daar een melding tegen over het intern werken van de Arris Connectbox op IPV6.

Ik heb de router benaderd en daar de status van IPV6 te wijzigen bij DHCPv6 server van Stateless naar Statefull, maar dat maakte niet uit, Arris herstart zichzelf na deze actie en keert weer terug op Stateless.

Ik had gehoopt met Windows 11 en Windows 10 een nieuw werkend thuisnetwerk op te kunnen bouwen, maar zie het op dit moment somber in.

Mogelijk kan iemand op / in dit forum mij enige hoop geven.
 
Als eerste stap. Zoek de IP adressen eens op van de verschillende apparaten en probeer dan vanaf de andere apparaten of je iets kunt bereiken met het commando PING [ip adres]

Indien ja, dan is het een probleem met het resolven van namen. Kun je oplossen in DNS of hostfile.
Indien nee, dan is het een netwerkprobleem en zijn de instellingen niet goed.

Hoe dan ook. Dan ben je er nog niet en moet je gaan klooien met mappen delen, gebruikers en wachtwoorden.

Aan je vraag te zien zou ik je willen adviseren om een NAS te kopen. Sluit je 1 gemakkelijk aan op je netwerk en scheelt een boel gedoe.
 
Pingen vanaf alle vijf naar de andere 4 lukt, krijg ook reactie ofwel reply terug.

Mappen delen en machtigingen staan op alle stations al ingesteld, maar ondanks dat is alleen het oude laptopje te benaderen .

Ik kom er gelijk voor uit voordat er een discussie gaat ontstaan waarom wel of geen NAS.
De centjes.
We hebben nu 2 wat nieuwere laptops gekocht om een beetje up to date te blijven met de ontwikkelingen die Microsoft ons opdringt.
Af en toe zijn we in staat om dit te doen, en kopen dan randapparatuur erbij.
Een (goedkope) NAS aanschaffen met opslag gaat ons al meer kosten dan waar we deze laptopjes voor hebben kunnen kopen.

Een andere reden is dat van de verschillende externe schijven er minstens 2 zijn die wel eens naar een andere plek verhuizen en dan worden aangesloten op oude stand alone computers die nergens op aangesloten zijn, maar puur dienen voor het raadplegen van opgeslagen informatie.

Ben benieuwd wat DNS of hostfile kan brengen, deze termen heb ik nog nooit van gehoord.
 
Een (goedkope) NAS aanschaffen met opslag gaat ons al meer kosten dan waar we deze laptopjes voor hebben kunnen kopen.
Dan zijn dat hele goedkope laptops, maar zelfs dan nog: ik ben het met Roger eens dat je met een NAS veel beter uit bent, qua structuur en organisatie. Bovendien heeft een NAS voordelen die je huidige oplossing niet heeft. Het verhuizen van schijven? Iet nodig als ze in de NAS zitten, je kunt er altijd bij. Wat heet: met de juiste apps kun je zelfs met je telefoons en tablets buitenshuis bij je data. Probeer dat maar eens met je laptop :). Kortom: er zijn momenten dat je kunt overwegen of een extra investering de moeite waard is, en je problemen daarmee veel beter oplost.
 
Zoals geschreven, beide voor ons nieuwe laptops zijn gerefurbished, 2 x Dell Precision 7539 voor samen € 700, opgefrist en geinstalleerd met Windows 11.
Wanneer ik bij Coolblue kijk naar een Nas met bijbehorende capaciteit vergelijkbaar met nu ben ik het goedkoopste uit met een kast van €159,-- en een HDD van € 599,--, samen € 758,--.
Die centjes zijn er gewoon niet.
Het verhuizen van schijven? Iet nodig als ze in de NAS zitten, je kunt er altijd bij. Wat heet: met de juiste apps kun je zelfs met je telefoons en tablets buitenshuis bij je data
Nou echt niet, bijvoorbeeld in de kelder onder het appartementencomplex waar ik 2 hokjes heb om te hobbyen, hebben we geen enkel bereik.
Dan is het wel makkelijk om een SSD mee te nemen in plaats van een kast.

Ik weet dat het zou moeten kunnen werken met het delen van de mappen, maar weet alleen niet waarom het eerst wel werkte en nu niet meer.
Daar wil ik ook niet in blijven hangen en zoek dus mogelijkheden om het wel te laten werken.
Een NAS maakt voor ons op dit moment dus geen deel uit van die mogelijkheden.
 
Wanneer ik bij Coolblue kijk naar een Nas met bijbehorende capaciteit vergelijkbaar met nu ben ik het goedkoopste uit met een kast van €159,-- en een HDD van € 599,--, samen € 758,--.
Weet je dat zeker?
IMG_8556.jpeg

Je kan de HD natuurlijk in goud bekleden en met diamanten beleggen, maar of dat een wijze investering is…
 
Ja, want als gesuggereerd wordt dat je alle data op een NAS kunt zetten, dan ben ik minstens 20TB nodig, en die kosten echt€ 599,--
nas.jpg
 
Microsoft heeft het maken van een netwerk veel te ingewikkeld gemaakt. Veel deskundigheid/hulp kun je op dit forum niet verwachten mede omdat dit probleem 'op afstand' is. Ik heb het hier ook al meermalen aangekaart. Mij is het niet gelukt. Het lukte de computerreparateur ook niet! Dus je moet n.m.m. echt iemand vinden die dit kan.
 
@Senso
Dank voor je input, we dachten echt dat het aan ons of aan onze apparatuur lag, lees router, te veel aansluitingen, instellingen en noem maar op.
Het komt er dus op neer om wanneer we daar weer wat financiële ruimte hebben een laptopje met windows 11 aan te schaffen, en die dan als vervanging van de nog oudere apparaten te gebruiken.
Een laptop kun je tenminste nog eens ergens mee naar toe nemen, een NAS wordt al minder makkelijk, zeker wanneer je niet overal over bijv mobiele netwerken beschikt
 
Ik wil graag een thuisnetwerk opbouwen opdat mijn vrouw en ik via dit netwerk bestanden kunnen delen onderling, vanaf elkaars externe schijven en gedeelde mappen op interne \\D schijven.
Hoeveel bestanden wil je in godsnaam delen met je vrouw? Met 4TB kun je de Complete Winkler Prins in 300 verschillende talen en dialecten opslaan en dan nóg heb je genoeg ruimte over om alle documenten die jij en je vrouw in 500 jaar bij elkaar kunnen maken op te slaan. Ik heb een NAS met 9TB en daar staan zo’n beetje alle foto’s op in JPG en RAW die we de afgelopen 10,jaar hebben gemaakt, en als ik alle muziek op de NAS één keer wil horen, dan zijn we 30 jaar verder. 20 TB voor gedeelde bestanden lijkt mij op zijn zachts gezegd behoorlijk overdreven :D.

Overigens is het vele malen slimmer om een NAS te kopen met meerdere sleuven, zodat je bij groeiende behoefte aan opslag gewoon een extra (goedkope) schijf bijzet op het moment dat dat nodig is. Ik denk dat je 1000 mensen kan vragen of ze een NAS willen met één schijf van 22TB. Of een NAS met 4 schijven van 5TB dat er 999 kiezen voor de oplossing met 4 schijven. Die andere is dan waarschijnlijk je vrouw :).
 
Heb je de gebruikers op alle pc's en laptops aangemaakt?
Mogelijk ligt daar het probleem.
Toegang zonder wachtwoord wil nog niet zeggen zonder gebruikersaccount...
Gebruik ook per gebruiker op alle toestellen hetzelfde wachtwoord bij het account.
Het is trouwens altijd veiliger om MET wachtwoord te werken. Als iemand op je netwerkje terecht komt kan die mogelijk aan je gedeelde gegevens, zelfs vanop het internet.

Wij hebben hier 4 pc's en iedereen van het gezin heeft een eigen account met wachtwoord.
Ik heb ook een Windows 10 PC staan die dienst doet als bestands- en printserver. 2 TB schijf.
Iedere gebruiker is ook op die PC gedefiniëerd en heeft exclusieve toegang tot een eigen map en inclusieve toegang tot een paar gezamenlijke mappen en de twee printers.
Om alles veilig te houden kunnen de verbindingen enkel gemaakt worden met de combinatie van gebruiker en bijhorend wachtwoord.
Als administrator van de server PC kan ik uiteraard overal aan voor onder andere backups en dergelijke.
Er staan geen grote geheimen in de eigen mappen, maar om te beletten dat iemand al dan niet 'per ongeluk' een bestand van iemand anders zou verwijderen is die onderverdeling gemaakt.
 
Heb je de gebruikers op alle pc's en laptops aangemaakt?
Mogelijk ligt daar het probleem.
Toegang zonder wachtwoord wil nog niet zeggen zonder gebruikersaccount...
Alle laptops hebben een Windows Pro versie
De 2 voor ons nieuwe Windows 11 laptops zijn voor geïnstalleerd geleverd, en hebben als lokaal account de naam eigenaar met administratorrechten.
Bij opstarten starten deze in 1 stuk door naar het bureaublad, en van daaruit kunnen we alle programma's gebruiken.
De Windows10 laptops zijn ooit voor geïnstalleerd aan huis geleverd en voorzien van lokale accounts zoals hieronder beschreven. (bedrijf welke dit toen leverde bestaat helaas niet meer)
1 Windows10 laptop heeft als lokaal account de naam Haka met administratorrechten.
1 Windows10 laptop heeft als lokaal account de naam Karin met administratorrechten.
Deze laptops vereisen bij het opstarten een wachtwoord om de laptop te kunnen gebruiken.

Begrijp ik uit uw reactie @MerlinTheGreat dat all deze accounts op alle 4 de laptops moeten worden bijgevoegd?
 
Laatst bewerkt:
Dat hoeft niet perse.

Op de laptop vanaf waar je de bestanden wilt delen moet er een account bestaan welke rechten heeft op de gedeelde map. Die accountgegevens vul je dan in bij de andere laptops.

WIl je met verschillende rechten in de mappen werken, dan zul je inderdaad meerdere accounts moeten maken.

Is in basis niet heel ingewikkeld. Grootste probleem is dat Windows het niet leuk vind als een gebruikersnaam hetzelfde is (lokaal en remote) en er een andere wachtwoord aan hangt.
 
Je dient de accounts enkel op de toestellen aan te maken waarop je bestanden wil delen.
Dus al zeker op de laptop met gedeelde mappen.
Wil je van de ene laptop/PC ook aan bestanden van een andere laptop/PC, dan moet je op die delende toestellen ook de nodige accounts aanmaken.
 
Probeer dit eens: Zet alle openbare netwerken op toestaan, en bij Windows-onderdelen in-of uitschakelen
Naamloos.jpg
 
Dit zijn mijn instellingen voor delen in Windows 11: bij instellingen - netwerk en internet - geavanceerde netwerkinstellingen - geavanceerde instellingen voor delen
Delen in Windows 11.jpg

Vervolgens in de verkenner rechtsklikken op de te delen mappen en kiezen voor 'toegang verlenen tot'. Daarna opgeven wie toegang krijgt en welk soort toegang (lezen, lezen/schrijven)
 
Om te proberen: zet in Openbare netwerken eens allemaal Aan....en delen met wachtwoordbeveiliging Uit....en bij Alle netwerken Map Openbaar delen, Aan
 
Dank allen, ga dit even bestuderen voor ik de stoute schoenen aantrek.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan